بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 38537
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 6 بهمن 95 8:41 ب.ظ

مشق دلهره زیر سقف لرزان حدود ۸۰۰ کلاس درس بوشهر

ثلاث- وضع نامطلوب مدارس در برخی نقاط استان هر از گاهی خبرساز می شود، از مدارسی در روستاهای همجوار نیروگاه اتمی که قدمتی بیش از سه دهه دارند تا حادثه دو سال پیش در یکی از مدارس سعدآباد ناشی از ریزش انباری محل تحصیل دانش آموزان که خوشبختانه در غیاب آنها رخ داد. این اواخر هم زمین لرزه های بخش شبانکاره موجب تعطیلی سه مدرسه خطرآفرین در آن روزها شد.

ثلاث: وضع نامطلوب مدارس در برخی نقاط استان هر از گاهی خبرساز می شود، از مدارسی در روستاهای همجوار نیروگاه اتمی که قدمتی بیش از سه دهه دارند تا حادثه دو سال پیش در یکی از مدارس سعدآباد ناشی از ریزش انباری محل تحصیل دانش آموزان که خوشبختانه در غیاب آنها رخ داد. این اواخر هم زمین لرزه های بخش شبانکاره موجب تعطیلی سه مدرسه خطرآفرین در آن روزها شد.

در همین خصوص مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر می گوید: حدود ۷۸۵ کلاس درس در استان نیازمند استانداردسازی یا توسعه است.

احمد مرادی در گفتگو با خبرنگاری  افزود: این میزان کلاس درس نیازمند ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار است تا طی ۵ سال استانداردسازی شوند.

آمار آقای مدیرکل در شرایطی می باشد که اعتبارات سالانه نوسازی و تجهیز مدارس استان در خوشبینانه ترین شرایط ۱۵ میلیاردتومان است. از طرفی انتظار می رود سالانه ۳۲ میلیارد تومان تامین شود تا در بازه ۵ ساله همه کلاس های درس استان استاندارد شوند.

ارقامی که نشان می دهد بیش از این زمان باید منتظر پایان کلاس غیراستاندارد در استان بود.

۳۰ درصد مدارس تخریبی استان توسط خیرین بازسازی شد

در این میان همت والای خیرین استان به کمک دولت و نوسازی مدارس آمده تا در مسیر کاهش سقف های لرزان کلاس مدارس و مشق دلهره کودکان هم استانی قدمی مهم بردارند.

احمد مرادی با اشاره به همراهی موثر خیرین مدرسه ساز در استان تاکید کرد: تاکنون خیرین توانسته اند در استاندارسازی حدود ۳۰ درصد مدارس تخریبی استان کمک شایانی به نظام تعلیم و تربیت بوشهر نمایند.

احداث ۳۸۰۰ کلاس درس طی یک دهه اخیر در بوشهر

مدیرکل نوسازی مدارس بوشهر افزود: اهتمام جدی دولتمردان و خیرین در مرتفع نمودن مشکلات فضاهای آموزشی طی سنوات گذشته  باعث شده تا طی یک دهه اخیر حدود ۳۸۰۰ کلاس درس از محل اعتبارات ملی، استانی و خیرین بازسازی، مقاوم سازی و توسعه یابد.

وی افزود: اما همچنان ۷۸۵ کلاس درس در استان در انتظار استانداردسازی یا توسعه می باشند.

بیشترین فرسودگی کلاس ها کجاست؟

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بیشترین فرسودگی کلاس های درس و اولویت شما برای نوسازی در کدام شهرستان هاست، اظهار داشت: با توجه به گسترگی و پراکنندگی مدارس در حوزه مرکزی استان نظیر شهرستانهای بوشهر، دشتستان، تنگستان و دشتی، این مناطق همچنان در اولویت هستند.

یه گفته وی، بیش از ۱۶۰۰ کلاس درس در این شهرستان ها طی ۷ سال گذشته ایجاد شده، ولی همچنان بیشترین کلاس های درس غیراستاندارد مربوط به آنهاست.

عمر ناچیز مدرسه ها

عمر ساختمان ها در ایران ناچیز است، طوری که بنایی با عمر ۱۵ ساله را «کلنگی» می خوانند، در حالی که در کشورهای غربی ساختمان ها تا یکصد سال هم عمر مفید دارند. این مشکل اگر از خانه شهروندان فراتر رفته و به مدارس و محل حضور دانش آموزان برسد، بحث متفاوت می شود.

از احمد مرادی درباره اینکه عمر مدارس ساخته شده و اقدامات برای افزایش یازدهی آن می پرسیم که می گوید: عمر متوسط ساختمان تابع شرایط متعددی است این شرایط دامنه ای از ملاحظات اقلیمی، کیفت اجرا، وضعیت مصالح تا حتی چگونگی کاربری و انجام تعمیرات پیشگیرانه را شامل می شود.

وی ادامه داد: با این وجود انتظار می رود با رعایت تمام مباحث ملی و با فرض برقرار بودن شرایط استاندارد مصالح ساختمانی و انجام به موقع ضوابط نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه،  متوسط عمر ساختمان ها در ایران حدود ۳۵ تا ۴۰ سال قبل از نیاز به تعمیرات اساسی باشد. ما نیز تلاش داریم در بوشهر با رعایت دقیق استانداردها و استفاده از مصالح جدید عمر ساختمان های آموزشی در حد این حدود قرار گیرد.

نیازمند ۲۰۰ کلاس درس جدید هستیم

البته آنچه در این گفتگو مورد بررسی قرار گرفت، عمدتا در خصوص کلاس های غیراستاندارد در استان بوشهر بود، وگرنه می توان به این سیاهه کمبود کلاس های درس هم اضافه کرد که در مرکز استان خصوصا با توجه به ایجاد شهرک های جدید نظیر نیایش یا مناطق توسعه یافته جمعیتی دیگر نظیر شهرستان جم، روز به روز کلاس های درس را در فضاهای موجود متراکم از دانش آموز می کند.

برآورد غیر رسمی نشان می دهد استان نیازمند ۲۰۰ کلاس درس جدید است تا زمینه تک شیفته شدن همه مدارس خصوصا در شهرهای پرجمعیت نظیر بوشهر، جم، برازجان، گناوه و کنگان فراهم شود، آماری که با احتساب کلاس های خطرآفرین، باید نیاز استان را هزار کلاس درس دانست.

در این بین نوسازی مدارس استان طی سال های اخیر گام های بزرگی در جلب و جذب مشارکت های خیرین خصوصا از بین بانک و پتروشیمی ها برداشته، بطوری که ماهانه افتتاح یا کلنگ زنی ۵ مدرسه در استان را شاهدیم، اما با این وجود، برای عبور استان از بحران کلاس های لرزان و نیازمند توسعه، انتظار می رود اعتبارات بیشتری از سوی دولتی و حضور موثرتر خیرین را شاهد باشیم./خلیج فارس

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن