بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 38560
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 8 بهمن 95 0:25 ق.ظ

قند، نمک و چربی های پنهان مواد غذایی را بشناسیم

ثلاث- دانش آموزان فراشبندی در جشنواره غذای دانش آموزی، با قند، نمک و چربی های پنهان مواد غذایی آشنا شدند.

کارشناس بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان فراشبند، در حاشیه برگزاری جشنواره غذای دانش آموزی در مدرسه شهید “علی آقایی” با تاکید بر مصرف درست و اصولی قند، نمک و چربی در برنامه غذایی، گفت: بر اساس گزارش های رسمی، میانگین مصرف سرانه نمک در ایران دو برابر میانگین توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.

به گزارش ثلاث: در شیراز، “زهرا ضیایی” افزود: میانگین مصرف سرانه قند و شکر نیز در ایران روزانه ۶۶ گرم است؛ در حالی که مصرف سرانه قند و شکر بر اساس سبد مطلوب غذایی باید ۴۰ گرم باشد.

او اضافه کرد: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، کمتر از ۱۰ درصد انرژی روزانه، باید از قندهای ساده تامین شود.

این کارشناس تغذیه، ادامه داد: مصرف روغن و چربی به ویژه چربی های اشباع شده که با مصرف بی رویه فست فودها، غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، از دیگر عوامل پرخطر در این زمینه است.

ضیایی، با اشاره به این که سرانه مصرف روزانه روغن و چربی در سبد مطلوب غذایی ۳۵ گرم است، گفت: این سرانه در ایران بیش از ۴۶ گرم است.

او افزود: تغذیه نامناسب شامل مصرف بیش از اندازه قند، نمک و چربی در کشور، سبب شده تا بیماری های غیر واگیر به مهم ترین علت مرگ و میر تبدیل شود.

این کارشناس تغذیه، علت ۷۶ درصد مرگ و میر در کشور را بر اساس آمارهای رسمی، بیماری های غیرواگیر دانست و بیان کرد: به اعتقاد پزشکان، تغذیه ناسالم مهم ترین علت ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.

ضیایی در ادامه با اشاره به اینکه بدن انسان برای تعادل آب و الکترولیت ها، حفظ قدرت عضله ها و عملکرد عصب ها به حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیگرم سدیم در روز نیاز دارد که نزدیک به یک قاشق چایخوری نمک لازم است تا نیاز بدن به سدیم تامین شود، گفت: میزان مصرف نمک و سدیم دریافتی بیشتر مردم، خیلی بالاتر از این مقدار است، زیرا آنها تنها نمکی که مصرف می کنند را در نظر می گیرند، در حالی که بسیاری از خوراکی ها دارای سدیم فراوان هستند.

او اضافه کرد: غلات صبحانه، غذاهای فریز شده، آب سبزی ها، کنسرو سبزی ها، سوپ های حاضری، مغزها و دانه های بو داده از مواد غذایی است که دارای نمک پنهان است.

این کارشناس تغذیه در ادامه، گفت: بسیاری از ما فکر می کنیم که تنها فست فودها و غذاهای حاضری سرشار از روغن هستند و اسیدهای چرب اشباع دارند، در صورتی که برخی مواد غذایی برای بهبود طعم، از روغن های هیدروژنه یا روغن هایی که حرارت بالایی دیده اند، تهیه می شود.

ضیایی، افزود: غلات صبحانه، کره بادام زمینی، شیرینی، کلوچه ها، چیپس، کرانچی، نودل های آماده، پاپ کورن های مایکروفری و قهوه فوری، از مواد غذایی است که دارای چربی های پنهان هستند.

او، با تاکید بر اینکه روغن ها و چربی ها مانند تمام مواد غذایی شامل ترکیبات مختلفی شامل اسیدهای چرب است، اضافه کرد: اسیدهای چرب به دو صورت اشباع شده و اشباع نشده یا غیر اشباع وجود دارند.

این کارشناس تغذیه، ادامه داد: در بعضی مواد غذایی طبیعی و یا در فرایند تولید روغن نباتی جامد، شکل طبیعی مولکول اسید چرب تغییر می کند و یک اسید چرب غیرعادی ایجاد می شود که به آن اسید چرب ترانس می گویند؛ چربی های ترانس، چربی هایی است که در روغن نباتی، سوسیس، ناگت و سیب زمینی سرخ شده، وجود دارد.

ضیایی، بیان کرد: محصولات حیوانی مانند خامه، پنیر، کره، روغن، پیه و چربی خوک و محصولات گیاهی، مانند روغن خرما، نارگیل و پنبه دانه، از محصولاتی است که دارای نسبت بالایی از چربی اشباع شده است.

این کارشناس تغذیه، افزایش کلسترول بد( (LDLو کاهش کلسترول خوب((HDL را از زیان های مصرف این نوع چربی ها برشمرد که نتیجه این امر، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است و گفت: این چربی ها، میزان تری گلیسیریدها(چربی دیگر موجود در خون) را بالا می برند و میزان بالای آن در سخت شدن دیواره شریان ها که زمینه بیماری قلبی را فراهم می کند نیز موثر است.

او اضافه کرد: چربی های ترانس همچنین باعث ایجاد التهاب در دیواره عروق می شوند و از این راه نیز در ایجاد پلاک های چربی و انسداد رگ های خونی قلب، نقش دارند.

ضیایی، گفت: سازمان غذا و دارو با توجه به اهمیت ایمنی و کنترل غذا و فرآورده های غذایی، پیش از ورود به بازار طرح درج نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی را اجرایی کرده است که مصرف کنندگان می توانند با مراجعه به برچسب مواد غذایی به راحتی از میزان قند، چربی و نمک محصول مورد استفاده آگاه شوند و متناسب با وضعیت جسمانی خود و در راستای حفظ سلامتی اقدام به خرید و مصرف مواد غذایی کنند.

این کارشناس تغذیه، افزود: بر اساس این طرح، تمامی محصولات غذایی و آشامیدنی تولیدی و وارداتی باید نسبت به درج این نشانگر رنگی تغذیه ای، اقدام کنند.

در پایان مراسم، با اولویت غذاهای سالم، غذاهایی که بر اساس الگوی مصرف درست و اصولی قند، نمک و چربی تهیه شدند، با حضور کارشناس تغذیه انتخاب و با اهدای جوایزی از سوی واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، از آنان تقدیر شد./وب دا

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن