بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 39910
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 8 اسفند 95 2:03 ق.ظ

به مناسبت روز مهندس ؛

عینک مهندسی !

ثلاث – بسام کریمی : در چند سال اخیر بنگاه هایی زودبازده با ساختارهایی پیچیده و فوق پیشرفته توانسته اند سرانه تولید ” مهندسین ” را به چندین برابر مقدار جهانی خود برسانند که رفته رفته با گذشت زمان چنان این فرآیند تولید همه گیر شد .

بسام کریمی
عینک مهندسیاگر سرانه تولید ملی کشور های جهان را مورد بررسی قرار دهیم؛ از محصولات تجاری مانند محصولات پتروشیمی، نفت، چای، قند ، پارچه ، خودرو ،سنگ پا و…. تا محصولات فرهنگی آموزشی مانند ترجمه و نشر آثار نویسندگان ایرانی به زبان های زنده دیگر، صادرات نخبگان بی همتا به سایر کشور ها ( که بعضی ها اشتباها از آن به عنوان ” فرار مغز ها” یاد می کنند ) ؛ در میابیم که اگرچه در بسیاری از موارد سهم ایران کمتر از مقدار استاندارد و حتی پایین تر از کشور های غیر صنعتی و نوپا بوده اما در یک مورد، قله بلندی که برای تمامی کشورهای متمدن و پیشرفته تا حدودی دست نیافتنی بوده؛ توسط متخصصان و فعالان حوزه آموزش و صنعت کشورمان فتح شده و تا سالیانی نامعلوم نسبت به این موضوع بی نیاز خواهیم بود.
در چند سال اخیر بنگاه هایی زودبازده با ساختارهایی پیچیده و فوق پیشرفته توانسته اند سرانه تولید ” مهندسین ” را به چندین برابر مقدار جهانی خود برسانند که رفته رفته با گذشت زمان چنان این فرآیند تولید همه گیر شد که مردم عادی نیز در بالا بردن این سرانه ملی دست به مشارکت همگانی و گسترده ای زدند که در روند بالا رفتن سطح آموزشی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی شاهد تغییرات شگرف و تاثیرگذاری بوده ایم.
در هیچ نقطه ای از جهان همچنین نمونه بی همتایی را نخواهیم یافت که اگر شما به یک سیگار فروشی مراجعه نمایید؛ یک مهندس، کالای دخانیات مور نظر را دراختیار شما قرار دهد:
_ مهندس…. یه پاکت کنت!
و آن مهندس طی یک فرآیند مهندسی پیش بینی شده ی بی عیب و نقصی، پاکت سیگار را از قفسه مربوطه بیرون آورده و بر روی پیشخوان قرار می دهد. گاه آنقدر بینش و بصیرت جامعه سیر صعودی خود را در این زمینه طی کرده که به عنوان مثال، زمانی که شما نیت می نمایید از کامیون جلویی یک سبقتی بگیرید؛ از توی بلندگویی نامحسوس به شما هشداری قانونی داده می شود:
راننده پژو بژ… مهندس داری سبقت غیر مجاز میگیری… بزن کنار مهندس…بزن کنار
این عزم ملی بسیار جدی و در تمامی سطوح و مکان های عمومی و تخصصی و حتی دانشگاه ها و مراکز خرید به صورت یکنواخت فراگیر شده است و به فرهنگ اجتماعی و اخلاق و آداب و رسوم سلام و علیک کردن و ارتباطات مردمی کمک شایان توجهی نموده است:
دو رفیق:
_ مهندس کجایی طلا… قرار بود ساعت ۵ بیای دنبالم!
_ به جان مهندس تو ترافیک گیر کردم. دارم میام…
بانک، وقتی که قصد دارید مبلغی را به حساب خود واریز نمایید و متصدی باجه از پشت شیشه با احترام هرچه تمام تر به شما گوش زد می کندکه :
_ مهندس… شما دیگه چرا… یه صفر کمتر گذاشتی!
داروخانه:
_ مهندس میشه یه قطره چشمی بدید… مخصوص اطفال باشه لطفا!
مدرسه:
_ مهندس خیلی به مخت فشار آوردیا… پس بقیه سوالاتو چرا جواب ندادی!؟

ویژگی مهندس بودن مخصوصا در جلسات خواستگاری بسیار کاربردی و راهگشا خواهد بود و وقتی که از بعضی از واجدین الشرایط ازدواج سوال می شود که دوست دارید همسر آینده شما چه ویژگی هایی داشته باشد؛ در پاسخ اعلام می کنند که:
_ دوست دارم همسر آیندم اگر بشه…. مهندس باشه، خوش تیپ باشه، پول دار باشه، از این کیف و کفش و کت و شلوار های مهندسی پوشیده باشه… ماشین داشته باشه..
اگرچه در دوران نوجوانی تصورات و تخیلات ذهنی مان از مهندس شدن مشابه توصیفات این واجدالشرایط بود؛ اما امروزه، ” مهندس” می تواند در هر شکل و شمایل و ظاهری و با هر سطح علمی دیده شود و تخصص واقعی او و اینکه چند سال چشم های خود را جهت فراگیری پیچیده ترین مسائل فنی و علمی کور کرده؛ مهم نیست!!! خوشبختانه شان و منزلت و جایگاه جامعه مهندسین و متخصصین بر همگی ما واضح و مبرهن بوده تا آنجا که جهت زنده نگه داشتن تخصص همگی آنها، با به چشم گذاشتن عینک مهندسی، روزانه و در هر فضا و مکانی ، یاد و خاطره اشان را گرامی می داریم تا همیشه به یکدیگر یادآوری نماییم که همواره:
برای مهندسین بن بستی وجود ندارد. آنان یا راهی خواهند یافت، یا راهی خواهند ساخت!!!

پایان

بسام کریمی
اسفند ۹۵

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن