بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 41097
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 10 اردیبهشت 96 0:32 ق.ظ

رضا بحرینی پور : گلایه ای از رییس سازمان صنعت و معدن وتجارت استان بوشهر

ثلاث – خدمت بی منت به مردم در نظام کریمه جمهوری اسلامی عبادتی بزرگ و توفیقی الهی برای هر کارگزار دولت مایه افتخار و مباهات است .

در تقویم رسمی کشورمان، روز نهم اسفند با عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نام گذاری شده است
انتخاب این روز از سال به حقوق مصرف کننده و پیش بینی مرجعی برای حمایت از مصرف کنندگان و مبارزه با متخلفان نشان دهنده رویکرد مسئولان به اهمیت موضوع و تبدیل آن از عرصه شعار به عمل است. 
روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان بهانه‌ای است تا افراد جامعه نسبت به حقوق خود در عرصه های مختلف آگاهی بیشتری پیدا کنند و برای تحقق آنها از طرق قانونی مطالبه داشته باشند و همچنین این روز فرصتی است تا مسئولان بررسی کنند که هنوز در چه زمینه ای مردم مشکل دارند و انتظار تحرک بیشتری می رود.

حقوق مصرف کننده یعنی مجموعه اختیارات و امتیازاتی که مصرف کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمت از فروشنده دریافت می‌کند تا در صورت بروز مشکل، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارایی و اثر بخشی برای جبران ضرر خود ازآن استفاده نماید و در معنای عام تنها به حقوق مصرف کنندگان نهایی کالا و خدمات منحصر نمی شود بلکه تولید کنندگان در برابر تمام افراد جامعه حتی انسانها ی نسل بعد مسوول هستند.
در کشور های توسعه یافته یکی از مواردی که موجب مباهات خود می دانند حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.
در کشور ما، هر شخص نه فقط در زمینه مصرف، بلکه در تمامی زمینه ها دارای حقوقی است که جامعه ملزم به رعایت آنهاست،چراکه عمل به این قوانین نه تنها موجب برقراری نظم می شود بلکه افراد را بر آن می دارد که در آینده نیز، با تصویب قوانین جدید خود را تطبیق دهند.
شاید پنهان ترین و در عین حال مهمترین موضوع در بحث رعایت حقوق مصرف کنندگان در هر جامعه‌ای، سطح سلامت روان مردم آن جامعه است به طور حتم رضایتمندی مصرف کننده در گرو استفاده از کالاهای مطلوب و با کیفیت است.
در خاتمه رعایت حقوق مصرف کننده ،وظیفه ای است فرهنگی و اجتماعی که از جانب تولید کنندگان وایجاد انگیزه بیشتر میان آنها وظیفه ای فرهنگی و اجتماعی و اجتماعی و اقتصادی است که برای رسیدن به این هدف عوامل خاصی نظیر کیفیت کالا و قیمت مناسب، خدمات پس از فروش واطلاع رسانی باید در نظر گرفته شود و علاوه بر آن به نکات ظریفی مانند ارزشهای اجتماعی، اعتقادات، باورها وسلیقه مصرف کنندگان توجه شود.
امروزه در سطوح بین‌المللی رعایت حقوق مصرف کننده به شکل یک قانون لازم الاجرا مطرح است به عبارت دیگر رعایت حقوق مصرف کننده به صورت جهانی مطرح می‌شود. در واقع به سوی استاندارد کالا حمایت از مصرف کننده بهداشت و ایمنی بگونه‌ای در سطح جهانی قابل تسریع باشد حرکت کرده‌ایم.
درجهانی شدن به معنی افزایش حمایت های حقوقی در مقابل آثار منفی بنگاه‌ها ونهادها و نظام های اقتصادی، فنی واجتماعی است که پیچیدگی غیر قابل دسترس بودن یا قدرت آنها به حدی است که احقاق حقوق افراد را غیر ممکن می سازد.
یکی از اهداف مهم ما در کنار رعایت حقوق مصرف کننده، حمایت از حقوق تولید کنندگان داخلی وحمایت از تولید ملی، استفاده از کالاهای ایرانی سرلوحه ما بوده که در راستای توسعه جامعه و ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی و در کنار آن حقوق مصرف کنندگان گام های بلندتر و سریعتری بر خواهیم داشت.

خدمت بی منت به مردم در نظام کریمه جمهوری اسلامی عبادتی بزرگ و توفیقی الهی برای هر کارگزار دولت مایه افتخار و مباهات است .دولت تدبیر و امید با شعار عدالت و توسعه پرچم پر افتخار خدمت به مردم را برافراشته و تلاش کرده با اصلاح ساختار اداری و بهبود فرایندهای سازمانی خدمت رسانی بهتر به مردم را در دستگاه های اجرایی فراهم سازد.
رضا بحرینی پور رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان کنگان و عضواصلی هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان بوشهر گفت: امسال برای دومین بار به موجب ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تمامی دستگاه های اجرایی در پنچ شاخص، اطلاع رسانی، ارائه خدمات کیفی، نظر سنجی، رسیدگی به شکایات مردم و توسعه فرهنگ سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفتند که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی بود و خوشبختانه مورد حمایت مدیران دستگاه های اجرایی نیز قرار گرفت که ضمن تشکر از استاندار محترم وآقای قلی پور مدیر کل محترم ارزیابی و امور حقوقی استانداری و فرماندارمحترم شهرستان جناب مهندس یوسفی که با همکاری بی دریغ خود در این امر مهم اهتمام ورزیدند .

اما گلایه ای از رییس سازمان صنعت و معدن وتجارت استان بوشهر
رضا بحرینی پور افزود : در سال گذشته برای اولین بار همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان به دستگاه های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد و موجب شادمانی بنگاهها و شرکت های رعایت کننده حقوق مردم شد و نقطه عطفی در جهت تلاش تولید کنندگان در زمینه رضایتمندی مردم از تولیدات آنها در استان فراهم شد اما امسال علی رغم تلاشهای انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان جهت برپایی این همایش با مخالفت شدید سازمان صنعت و معدن وتجارت استان بوشهر مواجه شدیم که جناب حسینی محمدی رییس سازمان صنعت و معدن وتجارت استان هیچ دلیل قانع کننده ای ارائه ندادند وتنها جوابی که دادند این بود که با آقای نوابی ریاست سازمان حمایت تماس گرفته اند وایشان گفته‌اند که در استان بوشهر این همایش فعلا برگزار نشود.!
اما سئوال اینجاست که چرا استان بوشهر؟!
مگر استان بوشهر مصرف کننده و تولید کننده ندارد؟!
چرا باید ما همیشه قربانی تصمیم گیری شخصی افراد باشیم؟!
چرا در استانهای دیگر این همایش برگزار می‌شود،که باعث ایجاد انگیزه در شرکت های تولید کننده در رابطه با رضایت مندی مصرف کنندگان داشته
وی در ادامه افزود: آیا این حق مردم استان بوشهر است که در روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان شاهد برگزاری چنین همایش هایی نباشیم چه کسی باید پاسخگو باشد؟
هدف از این همایش ها رسیدن به نقطه ای است که فروشندگان بجای تابلوی جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود با افتخار گفته شود (جنس فروخته شده با کمال احترام پس گرفته میشود )
درپایان وظایف و اختیارات انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به طور مختصر جهت اطلاع افکار عمومی اعلام میکنم:
۱-دریافت،ارجاع، پیگیری دعاوی و شکایات مصرف کنندگان به مراجع ذیربط
۲-مشاوره و ارائه راهنمایی لازم به مصرف کنندگان
۳-آموزش مصرف کنندگان با تمرکز تبیین حقوق مصرف کنندگان استاندارد و کیفیت محصول
۴-جلوگیری از تبانی وایجاد مراکز انحصاری که منجر به افزایش قیمت یا تضییع حقوق مصرف کنندگان می شود.
۵-انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرف کنندگان برای تهیه کالا وخدمات مورد نیاز
۶-برگزاری نمایشگاه های مرتبط با حقوق مصرف کنندگان
رضا بحرینی پور

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان کنگان

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان بوشهر

نظرات

دیدگاه ها بسته شده اند.

ارسال نظر

یادداشت سایت

متن