بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 41356
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 20 اردیبهشت 96 8:05 ب.ظ

بررسی حوادث پر شمار صنایع منطقه

چرا اینقدر تلفات ؟

ثلاث – توفیق خلیفات: بررسی حوادث پر شمار صنایع زیر مجموعه وزارت نفت جدا از تمامی تلاش‌های صورت گرفته، مؤید ضعف شدید ایمنی دراین مجموعه است. وزارت نفت بیش از دیگر نهادها و وزارتخانه ها نیازمند سختگیری در پیاده سازی مباحث مربوط به HSE (ایمنی، بهداشت کار و محیط زیست) است.

ثلاث – توفیق خلیفات : بررسی حوادث پر شمار صنایع زیر مجموعه وزارت نفت جدا از تمامی تلاش‌های صورت گرفته، مؤید ضعف شدید ایمنی دراین  مجموعه است. وزارت نفت بیش از دیگر نهادها و وزارتخانه ها نیازمند سختگیری در پیاده سازی مباحث مربوط به HSE (ایمنی، بهداشت کار و محیط زیست) است. 
تکرار مکرر انواع حوادث بعد از هر بازه زمانی کوتاه در این مجموعه نشان از ضعف شدید واحدهای مسئول برای پیشگیری و کنترل این حوادث می باشد .عدم تحلیل ریشه ای وقایع  براساس اصول مهندسی HSE به دلیل برخی ملاحظات باعث تکرار حوادث وهدر رفت سرمایه های محدود جانی و مالی در این مجموعه گردیده است .
منطقه پارس جنوبی نیز به عنوان یکی از مراکز مهم استقرار سایتهای صنعتی وزارت نفت از این قضیه مستثنی نبوده و مکررا شاهد وقوع انواع حوادث و اتفاقات بوده  که بعضی به تلفات جانی هم منتهی شده است. از منظر کارشناسی، عامل اصلی  این اتفاقات تقدم اصل توسعه و بهره برداری بر اعمال و رعایت قوانین و اصول HSE  است.
همانگونه که در خبرها شنیده اید آخرین مورد از این اتفاقات نشتی آمونیاک در پتروشیمی پردیس باچند مصدوم بوده که خود این پتروشیمی تلخی یاد وخاطره چند کشته  و زخمی آتش سوزی مرداد  ۸۹ را هنوز از ذهن ما نزدوده است . 
مشاهده این امور شاید تنها نمره مردودی برای مجموعه HSE نباشد و خیلی از این موارد به عدم  تعهد و باورسطوح مختلف مدیریتی، از مدیرعامل تا سرپرست واحد به اصول اولیه و پایه ای HSE بستگی داشته باشد .
مجموعه HSEارشد منطقه ویژه به عنوان مسئول راهبری سیاستهای  وزارت نفت در منطقه، باید هرچه سریعتر برای صیانت و حفاظت از سرمایه های ارزشمند و محدود جانی و مالی و محیط زیستی منطقه، نسبت به اصلاح این کاستی بزرگ، راهکارعلمی وعملی و به دلیل کثرت موارد راه حل کوتاه مدت ارایه نماید تا بتواند پاسخگوی عملکرد زیر مجموعه خود در برابر افکار عمومی و خصوصا مطالبات NGO  ها در آینده  باشد . توفیق خلیفات کارشناس ارشد مدیریت HSE

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن