بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 41466
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 28 اردیبهشت 96 11:40 ق.ظ

کاهش مشعل‌سوزی پالایشگاه‌های پارس جنوبی به یک هشتم / فلرینگ پارس جنوبی تا سال ۹۸ صفر می‌شود

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، در مراسم رونمایی از اولین مشعل سبز پارس جنوبی در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور تا پایان سال ۹۶ به صفر برسد. وی همچنین با بیان اینکه مشکلات زیادی در حوزه محیط‌زیست وجود دارد، ادامه داد: دولت […]

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، در مراسم رونمایی از اولین مشعل سبز پارس جنوبی در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور تا پایان سال ۹۶ به صفر برسد.
وی همچنین با بیان اینکه مشکلات زیادی در حوزه محیط‌زیست وجود دارد، ادامه داد: دولت اقدامات مناسبی را در زمینه کاهش آلایندگی محیط‌زیست در بخش‌های مختلف انجام داده است که مهمترین آن را می‌توان حذف بنزین آلوده که تأثیر مستقیم بر آلودگی هوا داشت، دانست.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: رسیدن به این هدف که میزان مشعل‌سوزی گاز به صفر برسد، یکی از مهمترین اهداف زیست‌محیطی شرکت ملی گاز به شمار می‌رود که در راستای کاهش ۲ CO و گازهای گلخانه‌ای اقدامات مؤثری را انجام دهیم؛ حال آن‌که تا ۵۰ درصد کاهش شدت مصرف انرژی را در دستور کار داریم.
به گفته ابتکار، تا سال ۹۸ کل گازهایی که مشعل‌سوزی می‌شوند، به صفر می‌رسند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید GDP را افزایش دهیم، گفت: این ارتقا نباید به قیمت تخریب محیط‌زیست تمام شود؛ به این ترتیب می‌توان گفت: برای توسعه فناوری‌های سبز باید از تمام ظرفیت‌های داخلی یا خارجی که به واسطه فضای پسابرجام ایجاد شده است، استفاده کنیم.
خاموشی فلر پالایشگاه اول پارس جنوبی
 

 
در این مراسم سکینه الماسی نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت کاهش فلرینگ در منطقه عسلویه، گفت: از سال ۸۹ تا به امروز شاهد تلاش برای کاهش انتشار گازهای در مجتمع گاز پارس جنوبی بوده‌ایم، که این روند در دو سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب تأکید کرد: خاموش شدن فلر پالایشگاه اول پارس جنوبی از اولین و تن‌ها مواردی است که شاهد هستیم به‌صورت واقعی در راستای بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه انجام شده است.
وی با ابراز خرسندی از انجام این پروژه توسط متخصصان داخلی در پارس جنوبی فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص توسعه جنگل‌های حرا را نیز شایسته تقدیر دانست.
الماسی بر افزایش فعالیت‌های زیست محیطی در آینده تأکید کرد و اظهار داشت: به‌زودی باید برای فازهای جدید که وارد مدار شده‌اند، واحدهای اصلی زیست محیطی راه‌اندازی و نباید به مسائل زیست محیطی به خاطر افزایش تولید بی‌توجهی شود.
وی در نهایت از مسئولان وزارت نفت خواست برنامه جامع و کاملی برای مسائل محیط زیستی منطقه عسلویه تدوین و این موضوع را با جدیت بیشتر و بیش از پیش پیگیری کنند.
 
 

 
فلرینگ پارس جنوبی تا سال ۹۸ صفر می‌شود
 

 
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: بر اساس برآورد شرکت‌های معتبر بین‌المللی همانند انی ایتالیا و توتال، میزان فِلرینگ گاز در پنج پالایشگاه پارس جنوبی ۱۷. ۱ میلیون مترمکعب در روز پیش‌بینی شده بود.
مسعود حسنی در مراسم رونمایی از نخستین مشعل سبز پارس جنوبی در پالایشگاه اول مجتمع پارس جنوبی با بیان این‌که میزان فِلرینگ گاز در پنج پالایشگاه پارس جنوبی بر اساس برآورد شرکت‌های معتبر بین‌المللی همانند انی ایتالیا و توتال ۱۷. ۱ میلیون مترمکعب در روز پیش‌بینی شده بود، گفت: اکنون این میزان به ۶. ۷۱ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
وی ادامه داد: از جمله برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی در راستای کاهش مشعل‌سوزی گاز می‌توان به راه‌اندازی کمپرسورهای فلش گَس و گاز احیاء در پالایشگاه‌های جدید، انجام پروژه صفر کردن گازسوزی مشعل‌های موجود پنج پالایشگاه (زیرو فلرینگ) در انتهای سال ۹۸ اشاره کرد که برنامه اجرایی آن در پالایشگاه دوم شروع شده است.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: ارزش محصول بیشتر تولید شده در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۵. ۸ میلیارد دلار معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که سهم تولید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در مقایسه با سایر پالایشگاه‌های گاز کشور در سال ۹۵ معادل ۶۳ درصد بوده است. این در حالی است که سهم تولید پالایشگاه سرخون و قشم ۱. ۴۵ درصد، شهید هاشمی‌نژاد ۷. ۱ درصد، پارسیان ۱۲. ۹ درصد، بیدبلند ۳. ۰۱ درصد، ایلام ۰. ۶۹ درصد و فجر جم ۱۱. ۸۵ درصد از سهم تولید گاز کشور را از آنِ خود کرده‌اند.
این مقام مسئول درباره وضعیت پارس جنوبی پس از توسعه ۲۴ فاز پارس جنوبی که ۲۹ پالایشگاه را تغذیه می‌کند، گفت: شاهد دریافت ۸۲۵ میلیون مترمکعب گاز در روز هستیم که از این میزان ۷۲۵ میلیون مترمکعب آن شیرین می‌شود، این در حالی است که برای دستیابی به این حجم از توسعه، نیاز به ۹۰ میلیارد دلار است که با گذشت یک سال، شاهد بازگشت سرمایه به رقم ۹۹ میلیارد دلار هستیم؛ به عبارتی ۹ میلیارد دلار اضافه بر بازگشت سرمایه را شاهد هستیم.
به گفته حسنی، ۱۳۹ میلیون مترمکعب گاز در روز مشعل‌سوزی می‌شد که در سال ۹۶ به ۳۳ میلیون مترمکعب رسید و تا سال ۹۸ این میزان به صفر می‌رسد.
 
 

 
کاهش مشعل‌سوزی پالایشگاه‌های پارس جنوبی به یک هشتم
 

 
میزان مشعل‌سوزی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی به یک هشتم کاهش یافت.
در حاشیه مراسم رونمایی از اولین مشعل سبز پارس جنوبی در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی مهدی یوسفی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ضمن تقدیر از کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی، به موفقیت آن‌ها در کاهش میزان فلرینگ اشاره کرد.
یوسفی افزود: در بین سال‌های ۸۷ تا ۹۵ با برنامه‌ریزی مناسب شرایط محیط زیستی منطقه مناسب‌تر شده و مجتمع گاز پارس جنوبی با کاهش فلرینگ به یک هشتم سنوات قبل، نقش موثری در این مهم داشته است. این در حالی است که روند کاهش فلرینگ در این مجتمع در دو سال اخیر نشانگر کاهش ۴۸ و نیم درصدی است و رشدی بسیار سریع داشته است.
وی خاموش شدن فلر پالایشگاه اول پارس جنوبی این مجتمع را از دیگر دستاوردهای منطقه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر میزان فلرینگ این پالایشگاه نسبت به طراحی اولیه کاهش ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.
برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن