بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 41941
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 24 خرداد 96 4:21 ب.ظ

مدیر عامل شرکت پلیمر پاد جم:

قبل از برجام با واسطه‌ و التماس تجهیزات پتروشیمی را می خریدیم

ثلاث- مدیر عامل شرکت توسعه پلیمر پاد جم گفت: قبل از برجام ما با واسطه‌ و التماس تجهیزات خرید می کردیم و البته همیشه هم موفق نبود و در مواردی کالا علیرغم پرداخت پول آن هرگز به مقصد نمی‌رسید. الان شرایط برعکس هست و سازندگان اروپایی برای معامله با شرکتهای ایرانی رقابت می کنند.

به گزارش ثلاث؛ مهندس شهریار حسنی در گفتگویی با بیان اینکه این شرکت برای اجرای پروژه ABS/Rubber در فاز ۲ پتروشیمی جم  و بهره‌داری از آن تاسیس شده است گفت: ما قصد داریم  ۲۰۰ هزار تن در سال ABS و ۶۰ هزار تن Rubber تولید کنیم.
وی در خصوص پیشرفت پروژه کارخانه شرکت توسعه پلیمر پاد جم اظهار داشت: این پروژه از سال ۱۳۸۸ شروع شده و تا پایان سال ۹۴ حدود ۲۲ درصد پیشرفت کرده بود که عمدتا شامل عملیات خاکی و سازه‌های بتونی بود اما در حال حاضر پیشرفت ما ۵۲ درصد هست.
مهندس حسنی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ شرکت دیگر محصول ABS را تولید می‌کنند که مجموعا ۶۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید دارند. محصول Rubber هم که در این طرح تولید خواهد شد؛ گریدهایی از آن هستند که برای اولین بار در کشور توسط شرکت توسعه پلیمر پاد جم تولید می‌شود.
وی افزود: در شرایط فعلی حدود ۸ میلیون تن ABS در جهان تولید می‌شود که بزرگترین تولید کننده‌ها کشورهای کره جنوبی و تایوان هستند.
مدیر عامل شرکت توسعه پلیمر پاد جم با اشاره به تاثیر تحریم بر روند اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: قطعا تحریم ها در زمان اوج خودشان بر روند پیشرفت پروژه تاثیرگذار بودند. البته نمی توان همه مشکلات را ناشی از تحریم ها دانست. آنچه که بیش از تحریم ها به پروژه‌ها آسیب زد؛ عملکرد کسانی بود که تحت عنوان دور زدن تحریم ها تجهیزات را با چند برابر قیمت و بدون کیفیت وارد کشور می کردند. اساسا آن زمان دور زدن تحریم به نوعی کاسبی تبدیل شده بود. همین الان در سایت پروژه ما ۹ دستگاه راکتور هست که قرارداد آن در سال ۹۰ بسته شده است. ۳ واسطه برای اینکه این تجهیزات خریداری شود درگیر کار بوده‌اند. نهایتا این تجهیرات با قیمت ۲ برابر ارزش واقعی آن برای شرکت  ما تمام شده است. جالب اینجاست واسطه‌ها حتی اجازه بازدید از مراحل ساخت را هم به کارشناسان ما نمی دادند.
مهندس حسنی با بیان اینکه ما فقط در طول یک سال گذشته بسیار بیشتر از کل ۶ سال اول پروژه پیشرفت داشتیم گفت: در حال حاضر تمام تجهیزات را بدون واسطه و در شرایط کاملا رقابتی خریداری می‌کنیم. قبلا ما با واسطه‌ و التماس تجهیزات  خرید میکردیم و البته همیشه هم موفق نبود و در مواردی کالا علیرغم پرداخت پول آن هرگز به مقصد نمی‌رسید. الان شرایط برعکس هست و سازندگان اروپایی برای معامله با شرکتهای ایرانی رقابت می کنند. 
وی افزود:نکته دیگر این است که برای خرید تجهیزات از تسهیلات بانکی خارجی و از طریق گشایش اعتبارات اسنادی مدت‌دار استفاده می‌کنیم.
مدیر عامل شرکت توسعه پلیمر پاد جم با اشاره به مهمترین خریدار محصولات ABS/Rubber تاکید کرد:عمده مصرف ABS در تولید قطعات الکترونیکی و در رتبه دوم قطعات خودرو می باشدکه درصدهای مصارف در نواحی مختلف جهان تا حدود زیادی متفاوت است. در حال حاضر چین بزرگترین مصرف کننده ABS هست و بعد از آن آمریکا و اروپای غربی هستند. البته شواهد نشان می دهد که هند هم به عنوان یک اقتصاد نوظهور در آینده نزدیک یکی از مصرف کنندگان عمده ABS و سایر پلاستیک‌ها خواهد بود. در داخل کشور هم با گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی مصرف ABS  از میزان کنونی بیشتر خواهد شد.
وی در پایان گفت: با تلاش همکارانم امیدوارم تا پایان سال فاز نخست کارخانه ABS/Rubber را به بهره برداری برسانیم و تا نیمه دوم سال ۹۷ هم تلاش می کنیم فاز دوم کارخانه را به بهره برداری برسانیم.
برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن