بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 42402
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 18 تیر 96 11:38 ب.ظ

علل مرگ و میر گروه سنی میانسالان و لزوم خود مراقبتی

ثلاث- تغییرات بسیار اندک در سبک زندگی علیرغم اینکه هزینه زیادی هم ندارد ، باعث می شود سطح سلامت افراد ارتقا پیدا کرده و مردم نسبت به اینکه باید چه رفتاری با خود داشته باشند ، آگاهی پیدا کرده و تغییرات جدی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند

به گزارش ثلاث،  زهره یاورزاده کارشناس سلامت میانسالان شهرستان کنگان با بیان اینکه : گروه سنی میانسالان  (۳۰ تا ۶۰ سال ) در جامعه و خانواده ، گروهی مولد و عامل توسعه پایدار هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند افزود ؛ این گروه سنی بیشترین جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهد. رشد این گروه جمعیتی بیشتر از سایر گروههای جمعیتی و به طور مداوم نیز تعداد این جمعیت در حال افزایش است.

یاورزاده افزود: بزرگسالان و یا به عبارتی والدین ، محور سلامت خانواده بوده و مرگ و میر ، ناتوانی و رفتارهای آنها همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر خود قرار می دهد و خطرات تهدید کننده سلامتی آنها بر سلامت سایر گروههای سنی در خانواده نیز موثر است و همین امر برنامه ریزی برای سلامت آنها را مهم تر می سازد .

وی گفت : مسایل مختلف شامل سبک زندگی ، تغذیه نامناسب ، زندگی بدون تحرک و مصرف دخانیات  و الکل و مسائل روحی و روانی از عوامل مهم خطر ساز برای این گروه سنی است و بسیاری از بیماریهای کشنده را برای آنها بوجود می آورد و تمرکز بر این موارد به پیشگیری از ابتلا به بسیاری از این بیماریها کمک می کند .

یاورزاده خاطرنشان کرد: تغییرات بسیار اندک در سبک زندگی علیرغم اینکه هزینه زیادی هم ندارد ، باعث می شود سطح سلامت افراد ارتقا پیدا کرده و مردم نسبت به اینکه  باید چه رفتاری با خود داشته باشند ، آگاهی پیدا کرده و تغییرات جدی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند .

کارشناس سلامت میانسالان شهرستان کنگان گفت : بخش زیادی از مرگ و میر در این گروه سنی به ویژه در مردان بر اثر حوادث شغلی است و پیشگیری از حوادث بخصوص حوادث شغلی در محیط کار اهمیت بالایی دارد .

یاورزاده عنوان کرد: از دیگر مسائل مربوط به گروه سنی میانسالان حوادث ترافیکی است که باعث ایجاد تعداد زیادی از مرگ و میرهای کشور می شود . بیماریهای مزمن غیرواگیر فشار خون ، دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و سرطانها هم به عنوان یک مساله اصلی سلامت در این گروه سنی مطرح می شود .

وی افزود : با توجه به مسائل گفته شده ، خود مراقبتی یک مساله مهم در نظام سلامت کشور به شمار می آید . به این معنی که مردم  باید بدانند هیچ کس بیشتر از خودشان نمی تواند سلامت آنها را تامین کند و این به ارتقای سواد سلامت نیاز دارد .

یاورزاده گفت: مردم باید نسبت به عوامل خطر آگاه شوند و به آنها یاد بدهیم که چگونه از خود مراقبت کرده و چه غذاهایی را مصرف نمایند و چه ورزشهایی را انجام دهند و چطور توانایی قلبی و ظرفیت های عروقی و اسکلتی – عضلانی خود را افزایش دهند و از عوامل مرگ و میر و ناتوانی ها پیشگیری نمایند .

وی اظهار داشت: در همین راستا و به منظور ارائه خدمت به گروه میانسالان و ارتقای سطح سلامت آنها ، از سال ۱۳۹۴ برنامه مراقبتهای ادغام یافته سلامت میانسالان در شهرستان کنگان  در قالب طرح تحول سلامت آغاز شده و در حال اجراست و از همه میانسالان عزیز دعوت میشود جهت تشکیل پرونده الکترونیکی و آگاهی از وضعیت سلامتی خود به مراکز خدمات جامع سلامت واقع در محل سکونت خود مراجعه نمایند .

منبع: روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن