بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 42436
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 20 تیر 96 7:56 ب.ظ

آنچه باید از دیابت بارداری بدانیم؛

دیابت بارداری، زنگ خطری جدی برای نوزاد

ثلاث- متخصص اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان گفت: دیابت بارداری، زنگ خطری جدی برای نوزاد است که به دو صورت رژیم دیابتی و تزریق انسولین می توان آن را کنترل کرد.

به گزارش ثلاث، دکتر میترا صحراگرد متخصص اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان گفت: از نظر علمی نوزادی که دارای وزنی بیش از حد طبیعی باشد، ماکروزوم( نوزاد با وزن تولد بالا) نامیده می شود؛ به عبارتی، وزن بالای ۴ کیلوگرم در هنگام تولد، اختصاصی  گروه ماکروزوم( نوزاد با وزن تولد بالا) است.

وی از جمله دلایل وزن بالای نوزاد در هنگام تولد را چاقی مادر، سابقه مادر در تولد جنین ماکروزوم و مادر دیابتی عنوان کرد.

متخصص اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان اظهار داشت: برخلاف مورد های اول و دوم که ژنتیکی هستند، مورد سوم  قابل کنترل است. معمولا کنترل دیابت بارداری به دو صورت رژیم  دیابتی و تزریق انسولین می باشد.

دکتر صحراگرد افزود: مادر دیابتی به دلیل افزایش میزان قند خون، باعث ایجاد افزایش انسولین گذرا درجنین شده که در پی آن شاهد کاهش قند خون و افزایش رشد  جنین خواهیم بود که نتیجه ای جز بالا رفتن وزن جنین نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: چاقی جنین قطعا سلامت او را به خطر می اندازد و ناهنجاری هایی مانند مشکلات قلبی، کلیوی، روده و تنفسی و همچنین اسیب های حین زایمان را در پی خواهد داشت که امکان دارد عوارض آن، سال ها دامن گیر فرزند باشد.

متخصص اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان اظهار داشت: همانطور طور که در بالا اشاره شد، این عارضه قابل کنترل است به شرطی آن که:

۱_ مادر پیش از بارداری غربالگری و آزمایشاتی از جمله قند خون را انجام داده باشد.

۲_ مادر مراقبت های حین بارداری از جمله اندازه گیری میزان قند خون و وزن را داشته باشد.

۳_ در صورت مبتلا شدن مادر به دیابت بارداری، برای کنترل آن به پزشک مراجعه کند.

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن