بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 42695
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 5 مرداد 96 8:22 ب.ظ

کنگان منطقه ای با ریسک بالا؛

این بار آتش …

شهرستان کنگان با توجه به بافت شهری، مهاجر پذیری، تراکم جمعیتی و مجاورت با مراکز صنعتی گازوپتروشیمی به لحاظ ارزیابی ریسک از مناطق با ریسک بالا(high Risk)به شمار می آید و مستعد حوادث به مراتب بالاتر از حادثه اسکله می باشد.

در روز جمعه ۲۹ تیر خبری تکان دهنده در شهرستان کنگان خاطر همگان را آزرده کرد.
خبری مبنی بر سوختن چندین شناور صیادی و باری. این اتفاق تلخ افتاد و حال اینکه باز هم مانند بسیاری از فجایعی که در گوشه و کنار کشور اتفاق می افتد و در چند روز اول رسانه ای می شود و بازار داغی دارد وبعد هم آرام آرام به سردی می گراید و دوباره در نقطه ای دیگر همین زخم سر باز می کند.
به جز خسارت های مستقیم و غیرمستقیم باعث نگرانی شهروندان از بروز حادثه ی تلخ دیگری با کمیت وکیفیت متفاوت و نیز کاهش امنیت روانی به دلیل بی اعتمادی مردم نسبت به عدم وجود نگاه علمی در حوزه مدیریت ایمنی شهری می شود. حال با نگاهی علمی به سیستم مدیریت ایمنی شهری به نکاتی چند به طور خلاصه اشاره می نمایم.
شهرستان کنگان به لحاظ ژئوپولوتیک جز مناطق حساس کشور محسوب می شود همچنین جای دادن بخش عظیمی از طرح توسعه ی میدان گازی پارس جنوبی(خشکی)در خود جز مناطق استراتژیک کشور می باشد. با توجه به بافت شهری، مهاجر پذیری، تراکم جمعیتی و مجاورت با مراکز صنعتی گازوپتروشیمی به لحاظ ارزیابی ریسک از مناطق با ریسک بالا(high Risk)به شمار می آید و مستعد حوادث به مراتب بالاتر از حادثه اسکله می باشد.
ایمنی سیستم مجموعه اصولی است که برای حفظ و ارتقاء سطح ایمنی سیستم در کل مراحل عمر سیستم یعنی از بدو تولد تا مرگ آن طراحی شده است و تمرکز آن بر روی شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات است.
در ایران برنامه های ایمنی معمولا بر اساس یک فلسفه “بعد از وقوع”(after the fact)به بررسی و کنترل حادثه می پردازند که این نوع فعالیت های ایمنی منفعل دو عیب عمده دارد:

۱٫اینکه حتماً باید حادثه ای رخ دهد تا مهندس ایمنی بتواند وارد عمل شود که این امر باعث تحمیل هزینه های هنگفتی می شود
۲٫ناتوانی در شناسایی حوادث قابل قبول و قابل پیشگیری. فعالیتهای ایمنی سیستم به دو دسته کلی تقسیم می شوند: فعالیتهای مهندسی. فعالیتهای مدیریتی

بخشی از وظایف ایمنی سیستم در حادثه ی مذکور عبارتند: ۱٫توسعه سیستم مستند سازی برای فناوری سیستم (Documentation)
۲٫ ایجاد استاندارد ها، معیارها و نیازمندی های سیستم. ۳٫اشنا کردن کلیه افراد درگیر با حادثه (کارگران، سرپرستان، مدیران شهری، آتشنشانان) ۴،تهیه طراح برنامه ایمنی سیستم ۵٫اصلاح فرآیندها
آن چه که باید در این حادثه به آن توجه داشت نقش مسئولان و مدیران شهری،امکانات و تجهیزات، منابع و نیروی انسانی،آموزش، چابک سازی سیستم، بررسی علل حادثه، شناخت نقاط قوت وضعف، الگو برداری و کسب تجربه همچنین ارایه راهکارهای مناسب در جهت آمادگی، پیشگیری و جلوگیری از بروز حوادث مشابه.

استفاده از مهندسی ایمنی در مدیریت شهری نقش به سزایی در کنترل و ایمن سازی محیط های شهری، مسکونی و صنعتی داردو اما پیشنهاد:
با توجه به توضیحات و موارد ذکر شده پیشنهاد می گردد با استفاده از سیستم های استاندارد، نیروی انسانی متخصص و استفاده از مشاورین خبره می توان ریسک بروز حوادث را کاهش و به یک ریسک قابل قبول رسانید.
سمیه آزاد 
کارشناس ارشد مدیریت و کارشناس ایمنی آتشنشانی

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن