بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 42900
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 13 مرداد 96 5:17 ب.ظ

وعده مسئولان استان عملی نشد

مصوبه دولت درباره «ته لنجی» شاید وقتی دیگر

ثلاث- ا وجود انحراف و انتقاداتی که درباره ته‌لنجی وجود دارد، اما باید حرف لنج‌داران، بازاریان و جامعه هدف ته‌لنجی در گناوه، دیلم، ریگ، دلوار، بوالخیر، دیر، کنگان و… هم شنید که اگر قرار است بر ته‌لنجی محدودیت‌های ویژه‌ای اعمال شود، آیا جایگزینی برای اشتغال در این مناطق وجود دارد؟ یا آنکه باید منتظر بیکاری بیشتر و ناهنجاری‌های اجتماعی جدی‌تری بود؟

 

برای چندمین بار وعده مسئولان استانی مبنی بر تصویب طرح ساماندهی ته لنجی در هیات دولت عملی نشد.

به گزارش ثلاث و به نقل از خلیج فارس، شنبه هفته ای که گذشت، استاندار بوشهر در نشست با اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی در دیر گفته بود: «دوشنبه طرح ساماندهی ته لنجی در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی و چهارشنبه نیز در دولت به تصویب می رسد که نقش مهمی در رونق اقتصادی استان ایفا خواهد کرد.»

اما روز چهارشنبه آخرین جلسه هیات دولت در دوره یازدهم برگزار شد و در لیست مصوبات آن خبری از آنچه استاندار وعده داده بود، نشد.

مصطفی سالاری پیش از این در ۲۵ تیرماه نیز با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان با جهانگیری معاون اول رییس جمهور و مباحثی که درباره اهمیت کالای همراه ملوانی صورت گرفت، مقرر شد طی جلسه هفته آینده دولت مطرح و تصویب شود.

نظیر همین وعده را عبدالحمید خدری رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس هم بیان کرده بود، اما خبری از تحقق آن تا امروز نشده است.

ته لنجی، سوژه ای ست که هر ازگاهی حکایت شل کن و سفت کن پیدا می کند و از ابتدای سال ۹۵ بحث ساماندهی آن در دولت توسط استاندار مطرح بوده است، اما با عدم تحقق وعده های متعدد در این خصوص، باید گفت مصوبه دولت در این خصوص شاید در وقتی دیگر!

این در شرایطی می باشد که با پیگیری موثرتر مسئولانن و نمایندگان استان های عربی کشور، چالش های کوله بران با سرعت بیشتری در مراکز تصمیم گیری مطرح و منجر به مصوباتی مبنی بر ساماندهی این قشر و تعیین تکلیف بیمه آنها شده است.

ته لنجی نوعی واردات کالا در جنوب ایران است که بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند ۶ بار کالا به میزان ۱۵۰۰ دلار با خود وارد کند.

اما این شکل واردات کالا همواره مورد مناقشه بوده؛ گاهی آیین نامه های گوناگون دستگاههای متولی و گاهی مصوبات دولت در این موضوع ملاک عمل قرار گرفته اند و دستگاههای نظارتی هم معتقدند آنچه به نام ته لنجی وارد می شود بسیار فراتر از عرف معمول بوده است.

به هر روی نمی توان منکر این شد که ته لنجی به نام ملوان آفتاب خورده جنوبی است، اما بررسی های رسمی نشان می دهد عمده سود آن نصیب دیگرانی می شود که توان مالی برای خرید سهمیه آنها را دارند، یا آنکه تخلفاتی نظیر ورود کالاهای ممنوعه یا فاقد استاندارد در قالب ته لنجی صورت می گیرد.

با وجود انحراف و انتقاداتی که درباره ته‌لنجی وجود دارد، اما باید حرف لنج‌داران، بازاریان و جامعه هدف ته‌لنجی در گناوه، دیلم، ریگ، دلوار، بوالخیر، دیر، کنگان، عسلویه، نخل تقی و… هم شنید که اگر قرار است بر ته‌لنجی محدودیت‌های ویژه‌ای اعمال شود، آیا جایگزینی برای اشتغال در این مناطق وجود دارد؟ یا آنکه باید منتظر بیکاری بیشتر و ناهنجاری‌های اجتماعی جدی‌تری بود؟

ضمن اینکه بدون شک رییس گمرک ایران هم تایید می کند که جدا از بوشهر و تا حدودی گناوه، سایر گمرکات استان بوشهر عمدتا با پهلوگیری شناروهای حامل کالای ته لنجی سرپا هستند و زیرساخت تخلیه و بارگیری ویژه تری ندارند.

 

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن