بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43152
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 26 مرداد 96 10:48 ق.ظ

تسویه حساب یا انتخابی اصلح !؟

اختصاصی ثلاث – با نزدیک شدن به آخرین ماه از تابستان سال جاری تب و تاب برگزیدن شهردار جدید یا ابقای شهردار را می توان به وضوح در نزد تمامی اقشار جامعه نظاره کرد و هیچ محفلی را نمی توان یافت که از این موضوع سخنی به میان نیاورد

اختصاصی ثلاث – انتظار به پایان رسید و پس از اتمام تمامی نبرد های پر زد و خورد سیاسی _اجتماعی و حزبی و جناحی و قومی و فامیلی و محله ای…شهروندان ایرانی با حضور پرشور خود در پای صندوق های رای، نماینده مورد نظر خود را به امید آینده ای روشن تر انتخاب نموده و سرانجام پس از شمارش آرا مشخص گردید که دقیقا چه کسانی جهت رتق و فتق امورات شهری به پای میز شور و مشورت نشسته و با نگاه خیرخواهانه و البته کارشناسانه جهت ارتقا سطح کیفی زندگی شهری شهروندان تصمیم گیری می نمایند!

با نهایی شدن آرایش کرسی های نمایندگان شوراهای شهرها، شاید اولین گزینه ای که بر روی میز منتخبین مردم به شور و مشورت گذاشته می شود و برخی آن را مهمترین وظیفه قانونی شوراها می پندارند، تصمیم گیری بر ابقا یا تغییر ” شهردار ” می باشد. فردی که در بالاترین سطح مدیریت شهری تمامی چیدمان های مبلمان شهری،ترافیک،فضای سبز، مترو، خیابان ها و معابر و … بر عهده اوست که در کلان شهرهایی چون تهران و اصفهان و شیراز و …. مباحث آلودگی های محیط زیستی، آموزش های فرهنگی و اجتماعی و حتی ایجاد المان های نشاط در زندگی به عنوان وظایف شهرداری ها،از نمود بیشتری نسبت به سایر شهرهای کشور برخوردار باشد. جایگاه شهردار و شهرداری به عنوان قلب تپنده شهر آنچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با تغییر دولت ها و روی کار آمدن شورای منتخب جدید شهر، سریعا نسبت به برکناری یا تمدید دوره شهردار، اقداماتی جدی صورت می گیرد که هم اکنون مثال بارز آن را می توان به بحث داغ گزینش شهردار تهران اشاره نمود!

اگرچه شهری ساحلی با جمعیتی کمتر از دویست هزار نفر به نام کنگان از حساسیت های سیاسی همانند کلان شهری چون تهران برخوردار نمی باشد، اما به نظر می رسد این بندر در یک گذار تاریخی ویژه ای بسر میبرد.دیگر نمیتوان خیلی ساده انگارانه به ساختار قدرت های سیاسی و اجتماعی کنگان نگریست. حال با سیر صعودی قابل توجه نرخ افزایش جمعیت شهر نسبت به سال های گذشته(آن هم به واسطه هجوم نیروی کار به این منطقه) و مهمتر از همه، ظهور غول های پردرآمدی چون سایت های صنعتی و متعاقبا جاری شدن سیلاب هایی از بنگاه های اقتصادی نو و سودآور و ارزشمند شدن چشمگیر زمین ها و مسکن و رشد و گسترش بافت و امکانات شهری…. طبیعتا دست های متعدد و متنوع سیاسی و اجتماعی نوظهوری به سمت این منابع دراز شده است و سرمایه داران، احزاب سیاسی، بازاریان پرنفوذ، حتی قدرت های کوچک اجتماعی و گاها نیروهای اداری در بدنه خود دولت با چنین منابع عظیم مالی مواجه شده اند که با به دراختیار گرفتن حتی گوشه ای از این دریای غنی، می توانند تا سال ها پایداری قدرت خود را در شهر تضمین نمایند.

با نزدیک شدن به آخرین ماه از تابستان سال جاری تب و تاب برگزیدن شهردار جدید یا ابقای شهردار را می توان به وضوح در نزد تمامی اقشار جامعه نظاره کرد و هیچ محفلی را نمی توان یافت که از این موضوع سخنی به میان نیاورد و لازم به ذکر است که اصلا نباید از مباحث داغ و پرچالش گروه ها و جناح های فکری مختلف در فضای مجازی صرف نظر نمود که همگی این ها نشان از حساسیت بالای این موضوع را دارد. باید صبور بوده،حواس خود را جمع کرده و به صحنه نبرد قدرت های سیاسی و اجتماعی شهر خیره شویم. مبارزه هیجان انگیزی به نظر می آید… تاریخ این شهر پایان تابستان امسال خود را با پیروزی کدام جناح یا قدرت ورق خواهد زد!؟ آیا نگاه حزبی و جناحی، به دور از درنظر گرفتن صلاحیت و کارنامه عملکرد، به دنبال تسویه حساب های سیاسی خود خواهد بود!؟ آیا با وجود تمامی اختلافات سیاسی و اجتماعی و حتی موضع گیری های شخصی، شاهد یک تصمیم گیری فراجناحی و مبتنی بر شایسته سالاری و انتخابی اصلح خواهیم بود!؟ اینکه منافع عمومی مردم در گره کدام انتخاب یا تصمیم است و چگونه این انتخاب آینده این شهر را ترسیم می کند را باید به انتظار بنشینیم…
باشد که اولویت در هر همه امور… مردم باشند!

– بسام کریمی 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن