بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43210
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 28 مرداد 96 9:33 ب.ظ

دانشگاه های کنگان و مسئولیت اجتماعی آنها

ثلاث- عبدالمجید اورا: کنگان با برخورداری از سه واحد یا مرکز دانشگاهی و تعداد چشمگیری استاد و دانشجو و سابقه ی قابل توجه فعالیت علمی می تواند از این ظرفیت بالا در توسعه ی ابعاد مختلف اجتماعی بهره فراوانی دو طرفه ی بخشیده و چشم اندازی روشن را برای خود و شهرستان ترسیم کند.

به گزارش ثلاث نقل از کوگانا، کنگان با برخورداری از سه واحد یا مرکز دانشگاهی و تعداد چشمگیری استاد، دانشجو و سابقه ی قابل توجه فعالیت علمی می تواند از این ظرفیت بالا در توسعه ی ابعاد مختلف اجتماعی بهره فراوانی دو طرفه ی بخشیده و چشم اندازی روشن را برای خود و شهرستان ترسیم کند.
در این مرحله ی زمانی با روند در حال رشد مفهوم مسئولیت اجتماعی و افزایش آسیب ها و توقعات مردم و توصیه های متواتر آموزه های دینی و برنامه های کلان و خرد نظام اسلامی با تکیه بر موضوع گسترش نقش دانشگاه در توسعه و پیشرفت جامعه و از سوی دیگر نگاه بین المللی به این مهم بر اساس استانداردهای ISO 26000 ضرورت دارد که در مفهوم مسئولیت اجتماعی بیش از گذشته بر توانمندی موجود دانشگاهها بصورت شهرستانی متمرکز شد. از این منظردانشگاه سه مسئولیت اصلی دارد.
آموزش ، تحقیقات علمی، خدمات اجتماعی، عناصر این مفهوم فراگیر و پیامدهای آن در زمینه مطالعات و پژوهش های تکمیلی و مسئولیت های آن در ادغام اصول مسئولیت اجتماعی در نهادهای مختلف جامعه و تامین عناصر انسانی برای ایجاد و تمرکز در تداوم استفاده از آن در طول زمان اصرار دارد.
در ابتدا، تمایز بین مسئولیت اجتماعی و خدمات اجتماعی که یکی از سه رکن مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها باید روشن شود. مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها مفهومی وسیع تر و جامع تر از خدمات اجتماعی دارد و مسئولیت  موسسات آموزش عالی به طور خاص بر مبنای مجموعه ای از اصول و ارزش ها بر اساس نقش اجتماعی دانشگاه ها در آموزش، تحقیقات علمی، مشارکت اجتماعی و نحوه مدیریت موسسات و دستگاه های مختلف توجه دارد.
و در مسائلی مربوط به اعتبارات و قراردادهای اجتماعی، تعهد، عدالت اجتماعی، توسعه پایدار، آزادی و کرامت فرد، احترام به تنوع فرهنگی، ترویج و احترام به حقوق انسانی و مسئولیت شهروندی، منعکس شده است. آموزش عالی یکی از پایه های اصلی ارائه شده توسط دانشگاه ها برای خدمت به جامعه از طریق کادر سازی و تامین سرمایه انسانی است که قادر به دستیابی به توسعه پایدار در تمامی سطوح علمی، اقتصادی و اجتماعی می باشد.
 

دانشگاه ها باید اطمینان حاصل کنند که توصیه های علمی ارائه شده در سمینارها و کنفرانس ها و نشست ها بر جنبه های زیست محیطی، اجتماعی و اخلاقی و فعالیت های مختلف عملی تاثیرات مثبت خود را نشان می دهد. تحقیق علمی موجب می شود تا اطلاعات را در خدمت جامعه قرار گرفته و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. بنابراین اطلاعات منتقل شده در تئوری بیگانه به واقعیت موجود ما آشنا نیست و دانشگاه ها صرفا انتقال داده های دانشگاهی را بدون در نظر گرفتن توانایی خود و بومی سازی برخی داده های نوین در استفاده از آن شتابی هدفمند مبذول دارند.

جنبه های برجسته ای از مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در آماده سازی زمینه برای شهروندان مولد، مسئول و ارتقاء مشارکت و مشارکت فعال در جامعه ی پویا و توسعه صلاحیت ها و راهنمایی های مناسب نسبت به آنها همواره درک شده است.

در واقع این علم است که پاسخگویی ضرورت هاست و نیازمندی ما در همه ی اختراعات و ابتکارات است. بخصوص که همچنان که می بینیم بسیاری از دانشگاه های کوچک و دور از مرکز نیز در بسیاری از نقاط جهان توانسته اند در این عرصه حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. برای مثال از تحولات و منابع فراموش شده پیرامونی خود توانسته اند شاخه های جدیدی بر دامنه ی مجموعه ی وسیع دانش در اختیار امروز جهان بیفزایند.
این جنبه آموزش عالی یکی از مهمترین الزامات تعهد دانشگاه به جامعه است. از این رو ما نقش دانشگاه ها را در تشویق دانشجویان خود برای فکر کردن در مورد راه های خدمت به جامعه در سطوح متنوع به ویژه در شرایط فعلی باید مطالبه کنیم به طوری که این مطالبه اجازه دهد تا گفت و گو و همگرایی هم افزایی در طبقات و صنوف مختلف شهرمان احیا شود.

مسئولیت دانشگاه ها باید فراتر از صدور یک مدرک باشد بلکه با بستر سازی فعالیت گروه های مختلف دانشجویی گواهینامه های “مسئولیت اجتماعی ” را همراه با کشف بدیل های علمی برای توسعه یک سیستم مدیریت خوب اقتصاد توانمند، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، مدیریت زباله و بازیافت، استراتژی های توسعه ی پایدار، ارتقاء کارآفرینی، ابتکارات در رفع آسیب ها، شکوفایی استعداد دانشجویان برای شهروندان خلاق، مدیریت خوب منابع انسانی برای تشویق و هدایت تلاش های داوطلبانه در توسعه جامعه باز آفرینی کند. این امر ما را به ما می گوید که دانشگاه ها و دانشجویان امروز جامعه ما پتانسیل بالقوه ی هستندکه تقریباً از آنها غافل شده ایم چرا که آنها چالش ها و نیازهای جامعه را به عنوان فرصت ها و آرمان های جامعه ی که در آن زندگی می کنند بسیار خوب می شناسند.

 از اینجا می طلبد که مسئولین ارشد شهرستان و مدیران و روسای داشگاه ها بسیاری از فعالیت های دانشگاه که می تواند در توسعه ی اجتماعی گره گشا باشد کمک گرفته و جهت دهی نمایند از جمله هدایت پژوهش های علمی به محورهایی که پاسخگویی به نیازهای جامعه و عوامل مختلف اقتصادی در آن وجود دارد سازماندهی کنفرانس علمی، مبادلات علمی، باشگاه های فرهنگی، انجمن گفتگو های متوازن بخشی در دیدگاهها، نمایشگاه ها و محصولات فرهنگی تولیدی بومی و صنایع دستی سنتی، آماده سازی مشارکت فعال درون اجتماعی، آموزش و دوره های آموزشی مداوم جنبی، کارگاه های آموزشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قالب برنامه های مختلف، کارگاه های آموزشی و فعالیت های گفت و گو که در آن دانشجو برای برقراری ارتباط با جامعه (نهادهای دولتی، شرکت های خصوصی، نهادهای محلی در شورا و شهرداری، انجمن ها و سازمان های غیر دولتی و جوامع کوچکتر)  نقش او را در چگونگی استفاده از آنچه ما در جامعه به رشد آن نیاز داریم پیوند بدهند.

با این حال این دستاوردها نیاز به توسعه یک استراتژی کار گفتمانی شانه به شانه برای دستیابی به مسئولیت اجتماعی از طریق دانشگاه ها و ساماندهی ساز و کاریست که نظارت بر مسئولیت اجتماعی، شناسایی طرف های درگیر و نقش آفرین در برنامه های مختلف و انتظارات از برنامه های مختلف مسئولیت اجتماعی پیشنهاد و آماده سازی مطالعات و پژوهش های مناسب است. بنابراین دانشگاه در کمک به رشد توانمدی شهروند فعال و مسئولیت اجتماعی از طریق گنجاندن نیازهای جامعه و مفاهیم زندگی عمومی در قلب مباحث دانشگاه، زندگی پژوهشی، فعالیت های کلاس درس و غیر کلاسی و فعال نمودن فارغ التحصیلان برای بکارگیری تکنیک های مختلف ارتباطات، پژوهش و گفت و گو و تبادل ایده ها و عملی کردن آنها در جامعه در تمام اجزای طبقات اجتماعی و سرویس دهی آگاهی روز آمد گروه های سنی و اجتماعی متنوعی را تحت پوشش قرار دهد.

از این منظر پروژه مسئولیت اجتماعی به توسعه و ارتقاء جنبه های اجتماعی به رشد خود آموزش عالی نیز کمک می کند. بنابراین، مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها با تزریق مسئولیت پذیری در روح شهروندی و توسعه پایدار مشخص می شود و در تعهد به جامعه ای که در آن زندگی و کار می کنیم و این برنامه و شیوه های مختلفی وابسته باید از دل دانشگاه بیرون آید که می تواند کوتاه تر از هر مسیر دیگری باعث رونق، توسعه، اشتغال، پیشرفت و بهبود استانداردهای زندگی شود فقط باید این روزنه را گشود.

در نتیجه مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در کنار ارائه واحدهای درسی با همراهی ارائه پروژه های محلی و بومی در طیف وسیعی از فعالیت ها ضروری و اهداف اولویت دار شهرمان بعنوان بخشی از ساختار فعالیت در مسئولیت اجتماعی ارزشمند می بایست در جنبه های مختلف مأموریت آن جدید آن تشریح و تبیین شود.

 می گویند که در این دوره مسئولیت اجتماعی دانشگاه اولین کارگاهی است که به عمل در تولید فرارورد های فکری مشرف بر مسئولیت اجتماعی مسئولیتی جدی تر از گذشته یافته است اما سوال در مورد معیار های شناخته برای اندازه گیری مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه ها و مکانیسم سهم خود در معرفی و نصب و راه اندازی مفهوم مسئولیت اجتماعی عمومی در شهر کنگان تنها به جرقه ی نیازمند است بخصوص که جای فراوان کار در اینجا تقریبا همه ی وقت آزاد و خالی دانشگاه را پرخواهد کرد.

اهتمام مسئولین به موضوع و ابتکار عمل موسسات، دانشگاه ها و موسسات عالی یکی از شروط تحقق اهداف جامعه است. دنبال کرد و تعهده برنامه های خاص در تعامل رویکردی پوشش دهنده تمام توابع شناخته نشده و شناخته شده در کسب و کار، شاخص های معتبر اجتماعی ، معیارهای ارزشی جامعه، استانداردها و استراتژی های اقشار، صنوف و طبقات، موسسات و شرکت ها در زمینه ارتقاء اشتغال، تقویت کار و فرهنگ های وابسته، بهبود مدیریت  و …  را می تواند دربر گیرد .

برای نمونه پیگری مواردی که منجر به توسعه ی جامعه ی ما می شود و از انتظارات شهروندان محسوب می شود بشرح زیر مطرح می گردد:
۱) محیط زیست و انواع آلودگی ها
۲) مدیریت مشارکتی و تعیین اولویت ها و ارزیابی کارکرد دستگاه های دولتی
 ۳) چگونگی توسعه ی منابع اشتغال پایدار و گسترش منافع جامعه و توسعه ظرفیت های منابع انسانی در یک محیط مساعد
۴) چگونگی حمایت از فرهنگ اصیل کنگان و حقوق بومیان و ارزش گذاری معیارهای ثابت و متغیر پیرامون آن
۵) تعیین میزان تاثیرگذاری مهاجرت پذیری بر نتیجه نهائی انتخابات شورا شهر و مجلس شورای اسلامی در شهرستان کنگان
۶) مدیریت شهری
۷) کارکردهای مجامع فرهنگی و چگونگی کاهش تبعات منفی خرده فرهنگ های مهاجم
۸) حذف تبعیض در اشتغال و تامین عدالت اجتماعی در ابعاد مختلف جامعه
۹) تعریف چشم انداز شهرستانی و آسیب شناسی مرحله ی وموضوعی ، مقابله با چالش های متفاوت محیطی
۱۰) توسعه و گسترش فن آوری های سازگار با محیط زیست و جارچوب بندی نظام جامع انتقاد و پیشنهاد و ابتکارات برای ترویج بیشتر مسئولیت های اجتماعی
۱۱) زمینه سازی برای تقویت بنگاه ها و تعاونی های اشتغال
۱۲)  توسعه پایدار و نیاز در تداخل و تعامل بخش خصوصی
۱۳) نقش انجمن ها و موسسات در توانمند سازی زنان و کودکان و تعریف کانون های فعال مرتبط با آنها
۱۴) تلاش در نوآوری های تکنولوژیکی و اجتماعی و چگونگی جذب سرمایه گذاران تأیید شده و پذیرفته شده در آنها
۱۵) تقویت و اثر گذاری آموزش پرورش و نقش مدارس و موسسات آموزشی، دانشگاه ها و مرکز فنی حرفه ی
۱۶) ارتقاء مباحث اهداف سازمانی در ادارات و دستگاهی و کیفیت ارزیابی تا حصول رضایتمندی مطلوب شهروندان و ساماندهی گزارش عملکرد در پرتو رشد بازدهی و نرخ استاندارد های تعیین شده
۱۷) توسعه ی اقتصاد سبز وسرمایه گذاری در آن
۱۸) در نظر داشتن ابتکار جدید برای شیوه های مربوط به اکوسیستم ها و تنوع زیستی و حفظ منابع طبیعی و میراث تاریخی
۱۹) – ایجاد روش هایی برای سرمایه گذاری در پروژه های اجتماعی با طرح سرمایه گذاری شرکت های کوچک در آغوش شرکت های بزگ اقماری با تکیه بر کسب و کارهای کوچک
۲۰)  اهمیت و لزوم دستیابی به منابع پایدار آب
۲۱)…
پیشنهاد می شود که برای پیگیری بهتر موضوعات مشابه دانشگاه ها و مجموعه های مانند پارک فن آوری و فنی حرفه و نخبه های شهرستان کنگان با همکاری مسئولین دلسوز یک مرکز فعالیت مطالعاتی و پژوهشی اختصاصی کنگان بصورت مشترک ایجاد نمایند.

عبدالمجید اورا

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن