بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43338
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 2 شهریور 96 0:55 ق.ظ

میزان بدهی با توجه به عملکرد خوب نشان از «شجاعت»؛اعلام بدهی نشان از «شفافیت» است

ثلاث- با توجه به اعلام بدهی شهرداری « انارستان » و دهیاری « بهارستان » به عنوان رکورد دار بدهی در مقال گذشته، باید به این نکته اشاره کرد که شهردار یا دهیار جسورانه، در خصوص پیشبرد پروژه های عمرانی و زیر ساختی مورد نیاز شهر از محل تملک و دارایی از خود شجاعت بروز داده اند

به گزارش ثلاث و به نقل از نسیم جم؛ ترکیب شوراها، درانتخابات داخلی مشخص گردید و اینک این جمع باید به وظیفه ی اصلی و مهم خود یعنی انتخاب شهردار یا دهیار عمل کنند. با نزدیک شدن به این مهم و مطرح شدن اسامی برخی چهره‌های سیاسی و اجرایی در شبکه‌های مجازی و البته نشست‌های تصمیم‌گیری، مهمترین وظیفه ی شوراها کلید خورده که قبل از انتخاب چهره ی اصلی « شهردار و دهیار»، توجه منتخبین را به شاخصه های یک شهردار و دهیار خوب در قالب الگویی پیشنهادی، بنام « جشن توسعه » متمرکز کرده تا با ارزیابی معیارها و شاخص های پیشنهادی بتوانند مسیر مدیریت شهری را برای مدت چهار سال بیمه کنند.
این الگو چیزی نیست جز ۸ اصل مربوط به « شاخصه های مورد نیاز یک شهردار و دهیار» که باید توسط نمایندگان در پارلمان های محلی مورد توجه قرار گیرد . این انتخاب بزرگ امتحانی برای اعضای شورای پنجم است تا در ابتدای امر خود و دوراندیشی تیم شورایی را به مردم معرفی کنند.
این ۸ اصل که ما به عنوان « جشن توسعه » از آن یاد کردیم، با گریزی بر شهرداری «انارستان» و دهیاری «بهارستان» بررسی خواهیم نمود تا اشراف تصمیم گیری اعضا شوراهای اسلامی در خصوص این مهم با برنامه تر پیش رود.

شاخص های شهردار و دهیار منتخب

۱٫ « جسارت و شجاعت » در پیشبرد پروژه های عمرانی شاخص و هدایت منابع مالی به سمت پروژه های ارزشی:

اولین شاخصه از ۸ شاخصه الگوی « جشن توسعه » ‏ به‏ عنوان امتیاز ویژه شهردار آینده، «جسارت برای پایان دادن به طرح‏ها و پروژه‏های غیر ضروری شهری » است. داشتن این توانایی در شهردار جدید، سبب می‏شود امکان اقناع عمومی درباره تبعات پنهان این نوع طرح‏ها فراهم یاید. در این تردید نیست که کار را باید به کاردان سپرد. یکی از مصادیق کاردانی یک شهردار، بی‌شک پرهیز از برنامه‌های زائد و پروژه های غیر ارزشی است.

با توجه به اعلام بدهی شهرداری « انارستان » و دهیاری « بهارستان » به عنوان رکورد دار بدهی در مقال گذشته، باید به این نکته اشاره کرد که شهردار یا دهیار جسورانه، در خصوص پیشبرد پروژه های عمرانی و زیر ساختی مورد نیاز شهر از محل تملک و دارایی از خود شجاعت بروز داده اند.

بصورت مصداقی شهرداری « انارستان » از سال ۸۹ تا ۹۲ بالغ بر ۲ میلیارد تومان بدهی از این محل داشته است که این مبلغ به جهت عدم تخصیص اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه، میراثی ناخوانده برای هر شهرداری است. بر اساس مطالعات میدانی بدهی هایی که در دوره چهارم شهرداری « انارستان » ایجاد شده است مبلغی قریب به ۱ میلیارد تومان است که به طبع، حاصل عدم تخصیص اعتبار ازهمان محل ( سازمان برنامه و بودجه) و البته نشان از جسارت و شجاعت شهردار درانجام پروژه های عظیم همچون بلوار ۴۵ متری امام حسین (ع) که از شهرداری کوچکی همچون این شهرداری انتظار نمی رفت.

در خصوص دهیاری «بهارستان» نیز به استناد همان یادداشت و بررسی های کلان تر متوجه خواهیم شد، دهیار این روستا نیز شجاعت و جسارتی در حد شهردار «انارستان» به خرج داده و با نداشتن حتی منابع تملک و دارایی و بهرمندی از درآمدهای ناچیز دهیاری بواسطه برخی اهمال ها که در گزارش پیشین بدان اشاراتی شد، پروژه های عمرانی را با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیریت برق و شبکه بهداشت از جمله درمانگاه بهارستان و بوستان امید رقم زده که مبلغی قریب به ۳ میلیارد درآن هزینه کرده است. لذا بابت اجرای این پروژه ها و چند پروژه مهم و زیر ساختی دیگر همچون شهرداری «انارستان» رکورد دار بدهی است.

ذکر این نکته نیز لازم است که اکثر دستگاه های اجرایی تا نقدینگی از محل این اعتبارات وصول نکنند از خود چنین جسارتی به خرج نخواهند داد که در مورد شهرداری « انارستان » و دهیاری «بهارستان» متفاوت و با دست خالی اقدامات عمرانی چشمگیری را استارت یا به سرنجام رسانده اند که در صورت تخصیص اعتبار این حجم بدهی نیز به جا نمی ماند.

با بررسی های صورت گرفته و مطالعه ی اسناد بالا دستی شهرداری و دهیاری که فاقد درآمدی پایدار نیز هستند (یا منابع پایدار و ثابت کمی دارد و به واسطه کمبود همین منابع پایدار، مشکلاتی به‌ وجود می‌آید و به سمت فروش تراکم پیش می‌رود که ورود به آن در این مجال نمی گنجد) و از منابع داخلی هم بدهکاری بجا مانده ای نداشته باشد، به نوعی نمونه بارزی از مدیریت بر منابع و هزینه هاست که شهرداری « انارستان » و دهیاری « بهارستان » از این شاخصه نیز برخوردارند.
لذا به نظر می رسد شوراهای فعلی می بایست برای انتخاب شهرداران و دهیاران با جسارتی این چنینی برای تصدی این پست ها دعوتنامه بفرستند.

ذیلا” برخی دیگر از شاخصه های الگوی « جشن توسعه » را تیتر وار ارائه و در فرصتی دیگر مفصل بدان ها خواهیم پرداخت.

۲٫ « شفافیت » و استقبال از حسابرسی مراجع بالا دست و شهروندان

۳٫ « نوآوری » و اعتقاد به برنامه ریزی شهری

۴٫ « تخصص و تجربه » در مسائل پیچیده شهری و سابقه کار در حوزه مدیریت شهری

۵٫ « وجدان کاری » و انضباط مالی

۶٫ « سیاست زدایی » از حوزه مدیریت شهری

۷٫ « عمل به قانون » و ایمان به اصول

۸٫ « همدلی و همراهی » با شورا و دولت

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن