بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43424
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 3 شهریور 96 9:47 ب.ظ

عرفه، گفتگوی عارفانه با خداوند

ثلاث- امام جمعه موقت سیراف : زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‏کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‏دارند.

به گزارش ثلاث؛ حجت الاسلام و المسلمین شیرازی امام جمعه موقت سیراف در اجتماع نمازگزاران این شهر از  هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته و به شهادت رسیدند؛ یاد کرد.
امام جمعه موقت سیراف گفت: زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‏کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‏دارند.
بر اثر این یورش بی‏رحمانه در خانه امن الهی، چهارصد نفر از حُجّاج ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند. حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان، نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند، بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام مُحکم الهی را نیز زیر پا بگذارند.
خداوند ان شاءالله تمامی زائران خانه خدا بالاخص حاجیان ایرانی را از جمیع بلایا محفوظ بدارد.

وی افزود: پژوهش‏های میدانی نشان می‏دهد که امروز متاسفانه بخشی از نسل‏های جدید به‏ دلیل گذشت زمان و همان مسأله عدم پرداخت کافی به موضوع ترورهای دهه ۶۰، کمترین آشنایی را هم با این موضوع ندارند و همین مسأله زمینه سوءاستفاده ضدانقلاب و خود منافقین را فراهم آورده است. شما امروز ببینید که منافقین به‏عنوان گروهی که خون ۱۲هزار نفر از ۱۷هزار شهید ترور در جمهوری اسلامی را بر گردن دارند، خودشان مدعی اتفاقات دهه ۶۰ شده‏ اند و با مظلوم نمایی، جمهوری اسلامی را به جنایت متهم می‏کنند! این مسأله اگر امروز در آثار مختلف فرهنگی گفته نشود، ممکن است تصویری وارونه برای نسل جوان از وقایع دهه ۶۰ ایجاد کند.

آمریکایی‏ها به مدت دو دهه سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) را زیر چتر حمایت مالی، سیاسی و تبلیغی خود قرار دادند و از جنایت‏های تروریستی آنان بر ضد مردم جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند. این گروهک با شیوه قهرآمیز و قتل سیاسی، درصدد حذف فیزیکی عناصر کارآمد و طراحان فکری نظام برآمد تا با ایجاد خلأهای جدی در ارکان حساس کشور، شرایط سقوط جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد. شهدای محراب، شهدای هفتم تیر و هشتم شهریور، شهیدانی چون لاجوردی، قرنی و صیاد شیرازی، ازجمله قربانیان تروریسم بودند که به دست منافقان به شهادت رسیدند. استکبار جهانی در برابر این فعالیت‏های تروریستی، نه تنها هیچ واکنشی از خود نشان نداد، بلکه از آن حمایت می‏کرد.
داعش و تروریسم تکفیری ساخته و پرداخته‏ی مثلث شوم زور و زر و تزویر است که زور آن استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و زر آن دلارهای نفتی آل سعود و دیگر شیوخ منطقه و تزویر آن مهندسی فرهنگی انگلیس مبتنی بر گسل‏های قومی ومذهبی ملت‏های منطقه می‏باشد. منافقین و داعش زیر چتر آمریکا و صهیونیسم جنایت می‏کنند.
حجت الاسلام و المسلمین شیرازی ادامه داد: عرفه روز عبادت و نیاش به درگاه الهی و روز بارش رحمت و مغفرت و عفو عمومی است. عرفه؛ یعنی دعا؛ یعنی ابزاری مناسب برای رابطه سریع عارفانه با شکستنِ قفسِ آهنین خودپرستی. دعا؛ یعنی شیوه‏ای در فاصلهافکنیِ ممدوح میان دل و گناه. گرایش به سپیدی و شستوشوی تیرگی‏های پیشین. عرفه، سرمایه معنویِ حاصل از سوز و گدازهای حسین(ع) است. معبودا! پاره‏های دل ما را با حاضران در وادی آسمانی عرفات، قرین ساز و با قلم گرفتن بر خطاهای دیروز، این قطراتِ اُنس را رهتوشه فردای معاد کن. روز عرفه نیز می‏تواند روز پیروزی انسان بر طاغوت نفس و نقطه درخشانی درتاریخ زندگی هر فردی باشد. روز عرفه روز تحول درونی و انقلاب معنوی با آن همه مزایا و ویژگی‏های ارزشمند برای هر مسلمان بیدار و آگاه است. روز عرفه از مصادیق بارز «ایام‏الله» است که در آن روز زمینه‏ها و مقدمات بیشتری برای رهیابی انسان به‏سوی کمال و سعادت وجود دارد. آمرزش گناهان، قبولی طاعات، آشنایی بیشتر با معارف اسلامی، تفکر و تامل در گذشته و آینده، برآورده شدن حاجات و توجه ویژه خداوند متعال به بندگان ازجمله آن‏هاست. خداوند متعال در این روز به سه مکان و سه گروه از انسانها، توجه ویژه دارد:
۱٫کربلا و زائران امام حسین(ع). ۲. صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیتالله. ۳. هرجا از دنیا که دستی به‏سوی او بلند شود و دلی بشکند.
وجه نامگذاری عرفه‏
درباره نامگذاری این صحرا به عرفات نکاتی گفته شده که برخی عبارتند از: آدم و حوا همدیگر را در این ناحیه شناختند، اعمال حج به آدم یا ابراهیم(ع) در صحرای عرفه شناسانده شد و حاجیان همدیگر را در این ناحیه بیشتر می‏شناسند. ابن عباس در مورد نامگذاری روز عرفه می‏گوید: وقتی حضرت ابراهیم(ع) در خواب دید که پسرش اسماعیل را در راه خدا قربانی می‏کند، تمام آن روز در اندیشه بود که آیا این خواب از جانب خداست یا نه؟ تا این‏که دوباره در شب دوم خواب را دید، چون صبح شد مطمئن گردید که این دستور از سوی خداست و آن روز عرفه بود.
عرفه روز عبادت و نیاش به درگاه الهی و روز بارش رحمت و مغفرت و عفو عمومی است، پیامبر اکرم(ص) در احادیثی در مورد روز عرفه می‏فرمایند: «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏رهاند، برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‏شوند، گناهکارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا بازگردد در حالیکه گمان می‏برد آمرزیده نخواهد شد.»

دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از مسؤولان و فعالان فرهنگی استان‏های یزد و همدان که وزیر محترم ارشاد جدید نیز در آن حضور داشتند و توصیه‏های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب تربیت دینی و انقلابی، ازجمله مسائلی است که باید به آن توجه جدی کرد. رهبر معظم انقلاب در این دیدار تقویت روحیه انقلابی و جهادی را مهم‏ترین وظیفه مسؤولان و دست‏اندرکاران فرهنگی خواندند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت روحیه انقلابی و دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، ایجاد و ماندگار می‏شود. متن حاضر به اختصار برخی از مهم‏ترین توصیه‏های معظمله در این دیدار کوتاه را مورد بحث و بررسی قرار می‏دهد.
توصیه‏های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب تربیت دینی و انقلابی

۱. جوان‏های کشور، امروز در معرض مضرات تبلیغات دشمن قرار دارند و این یک واقعیت است.
۲. جوانان در چنین فضایی نیازمند شاخص‏هایی هستند که به آن‏ها نشان داده شود تا بتوانند راه درست را تشخیص دهند.
۳. در عین وجود امکان انحراف، تربیت شدن افرادی مانند شهید حججی، نشان می‏دهد که باید امکانات و تواناییهای هدایت و تربیت صحیح را نیز دید.
۴. گرایش جوانان و خانواده‏های آن‏ها با جهاد و شهادت، امری است که نباید نادیده گرفته شود.
۵. این رویش‏های جدید انقلابی را نباید دستکم گرفت.
۶. امروز مهم‏ترین وظیفه‏ی ما تقویت روحیه‏ی دینی و انقلابی در جوانان است.
۷. همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید.
۸. بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت روحیه انقلابی و دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، ایجاد و ماندگار می‏شود.
۹. مسؤولان فرهنگی موظفند روحیه و جریان انقلابی را در محیطهای مختلف تقویت و از آن پشتیبانی کنند.
۱۰. مسؤولان بهگونه‏ای عمل نکنند که جریان انقلابی، تضعیف و جریانِ مقابل آن در محیطهای فرهنگی، دانشگاهی و تبلیغات دینی تقویت شود.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن