بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43544
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 7 شهریور 96 3:59 ب.ظ

رئیس شکه بهداشت کنگان:

نظام نامه مدیریت سلامت همه جانبه درشهرستان کنگان اجرا می شود

ثلاث- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان گفت: نظام نامه مدیریت سلامت همه جانبه درشهرستان کنگان اجرا می شود

مهندس محمد بازیاری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: تدوین سند هر استان و شهرستان یک طرح ملی است که در سال ۱۳۹۲ نتیجه تفاهم نامه وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به صورت پایلوت در استان قزوین اجرا شده است. به سبب موفقیت آمیز بودن این طرح پس از ۴ سال، اجرایی شدن آن به تمام دانشگاه های علوم پزشکی (به عنوان مجری) و استانداران سراسر کشور (به عنوان کارفرما) توسط وزیر کشور و وزیر بهداشت ابلاغ شده است.

وی افزود در این سند بر همکاری همه دستگاه‌ها، در همه اماکن شهری و روستایی و نیز تامین سلامت همه گروه‌های سنی و در مجموع لحاظ نمودن تمام مولفه های اجتماعی موثرسلامت (SDH ) تاکید شده است.

 وی در پاسخ به این سوال که نظام نامه مدیریت سلامت همه جانبه چیست ؟ گفت:

نظام نامه مدیریت سلامت همه جانبه ، ساختار و قالبی جامع در خصوص سلامت هست که براساس آن مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت در شهرستان  شناسایی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. با تشکیل کارگروه های تخصصی و همکاری سایر سازمان‌ها مرتبط با سلامت در شهرستان ، این سند به‌ طور دقیق تدوین و این امر باعث ارتقاء کیفیت خدمات سلامت در شهرستان خواهد شد.
بازیاری اضافه کرد: سند جامع  سلامت در واقع سندی است که بر خلاف همه سند ها و قوانین که در پایتخت تهیه و به سایر نقاط کشور ارسال می گردد، این سند در خود شهرستان و بر اساس اولویت مشکلات سلامت تهیه و جهت تائید به دبیرخانه استانی کارگروه ارسال می شود و درآن دبیرخانه طرح های همه شهرستانهای استان جمع بندی و در نهایت سند جامع استان تدوین می گردد .

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان در توضیحاهداف و موضوع نظام نامه سلامت گفت:در این نظام نامه بر اساس آراء و نظرات کلیه اعضاء و خانه مشارکت مردمی در کمیته های تخصصی شهرستان موضوع و مشکلات حوزه سلامت در شهرستان شناسایی و در صورتی که در شهرستان قابل حل نباشد پروپوزال آن تهیه و جهت تصویب و اجرایی شدن در سطح استان به دبیرخانه کارگروه در استان ارسال می گردد.

بازیاری اجزاء نظام نامه سلامت را به شکل زیر و فهرست وارد عنوان کرد:  

  • پیام گزاران سلامت( متشکل از نمایندگان ادارات و سازمانهای مستقر در شهرستان مرتبط با حوزه سلامت)
  • خانه مشارکت (متشکل از نمایندگان سمن ها و اتحادیه های مردمی در شهرستان)
  • پیام رسانان سلامت(متشکل نمایندگان رسانه های محلی و سایت های مجازی )
  • اندیشگاه سلامت( متشکل از صاحبنظران و بزرگان حوزه سلامت شهرستان)
  • کمیته پیوست سلامت ( متشکل از رئیس و ارزیاب تخصصی پروژه های صنعتی مرتبط با سلامت )
  • کمیته دیده بانی سلامت (متشکل از تیم تخصصی رصد کردن وضعیت سلامت در شهرستان )

بازیاری در خصوص رئیس و دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی شهرستان و محل استقرار آن، عنوان کرد: فرماندار به عنوان رئیس کارگروه و رئیس شبکه بهداشت به عنوان دبیر  و محل دبیرخانه در شبکه بهداشت شهرستان قرار دارد. وی در خصوص رئیس و دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان (ساغ) و محل استقرار آن، خاطرنشان کرد:استاندار به عنوان رئیس کارگروه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به عنوان دبیر  و محل دبیرخانه در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قرار دارد.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان، در مورد نقش مردم درنظام نامه گفت: مردم و نمایندگان آنها در کمیته خانه مشارکت که اعضائ آن از سمن ها و اتحادیه های مردمی تشکیل می شود مشارکت دارند و از آراء و نظرات آنان استفاده می گردد .

بازیاری در پاسخ به این سوال که تدوین برنامه جامع سلامت استان و شهرستان چگونه صورت می گیرد؟ اظهار داشت: تدوین برنامه بر اساس آراء و نظرات کلیه اعضا کمیته های تخصصی و خانه مشارکت مردمی در خصوص شناسایی و طرح مسائل و مشکلات حوزه سلامت در شهرستان و شناسایی  حداقل ۵ مشکل کلان و اولویت دار شهرستان که پروپوزال آن تهیه و به دبیرخانه کارگروه در استان ارسال می گردد .این ۵ مسئله وارد برنامه جامع سلامت استان خواهد شد و طی تفاهم نامه های استانی مرتبط با نوع مشکل برنامه ریزی و جهت اجرا تامین اعتبار خواهد شد .این روند در کلیه شهرستانهای استان همزمان و با یک برنامه زمانبندی هماهنگ تدوین و اجرا خواهد شد . مدت زمان اجرای برنامه ۵ سال خواهد بود .

وی در توضیح تفاوت میان برنامه جامعه سلامت با برنامه درمان وبهداشت، عنوان کرد:این برنامه به عنوان سند جامع سلامت شهرستان می باشد به نحوی که دامنه آن گسترده تر از شبکه بهداشت شهرستان بوده و مسائل و مشکلات کلی شهرستان را در بر می گیرد و شامل همه دستگاههایی که به نوعی با سلامت مرتبط هستند را شامل می شود .

ادارات و دستگاههای اجرایی شهرستان که در برنامه وارد می شوند باید متعهد گردند که :

اولا” مهمترین اهداف سازمان آن باشد که متضمن سلامت پرسنل و کارکنان خود باشند . (فعالیت اداره باعث بیماری و به خطر افتادن سلامت کارکنان خود نشود )

ثانیا” محصول خروجی سازمان که به دست مردم می رسد ضد سلامت نباشد و سلامت محور باشد .

ثالثا” محصول خروجی سازمان باعث ارتقاء سلامت جامعه گردد .

 

بازیاری گفت: در پایان اضافه می گردد با توجه به اینکه وزارت بهداشت فقط بخشی کوچکی از سلامت مستقیم در اختیار دارد و تعداد زیادی از دستگاهها و سازمانها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در ارتقا و تامین سلامت نقش اساسی دارند این کارگروه که متشکل از دستگاههای مرتبط می باشد می تواند نقش بسزایی در ارتقاء و تامین سلامتی جامعه ایفا کند . لذا می طلبد که با همفکری و هم افزایی توان و امکانات همه دستگاهها شاهد جامعه ای سالم و پایدار باشیم .

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن