بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43739
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 14 شهریور 96 12:13 ب.ظ

افراد مبتلا شده در کنگان نگران نباشند

عامل ویروسی کوکساکی A ، دلیل بیماری دست، پا و دهان می باشد

ثلاث- متخصص اطفال بیمارستان کنگان گفت: عامل ویروسی کوکساکی A دلیل بیماری دست، پا و دهان می باشد؛ این بیماری معمولا کودکان زیر ۱۰ سال و به خصوص زیر ۳ سال را درگیر می کند.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان، دکتر علی پوروالی در این خصوص گفت: این بیماری معمولا کودکان زیر ۱۰ سال و به خصوص زیر ۳ سال را درگیر می کند.

وی اضافه کرد: این بیماری در بزرگسالان نیز رخ می دهد ولی بسیار ناشایع است؛ چون مصونیت نسبی دارند.

متخصص اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه این بیماری در بین کودکان، بسیار مسری است، افزود: انتقال بیماری، از طریق کلیه ترشحات بدن از جمله حلق، گلو و تاول های پوستی و غیره است.

دکتر پوروالی با اشاره به اینکه دوره کمون (زمان انتقال ویروس، تا شروع علائم ) بیماری ۳ تا ۷ روز است، ادامه داد: راه ورود ویروس، دهان می باشد و تماس پوستی در انتقال بیماری بسیار مهم است.

وی گفت: علائم به صورت بروز راش و وزیکول و تاول های آبکی در دست و پا، باسن، اطراف دهان و مخاط داخل دهان  است.

متخصص اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) اظهار داشت:  فرق این ویروس با سایر ویروس ها، همین الگوی درگیری است. علائم روز اول با تب شروع می شود و سپس با ضایعات پوستی ادامه می یابد. ضایعات معمولا دردناک است به صورتی که ضایعات گلو موجب امتناع کودک از غذا خوردن می شود و ضایعات دهانی ممکن است شبیه به آفت های متعدد دهان باشد.

دکتر پوروالی ادامه داد: ضایعات پوستی نیز می تواند هم دردناک باشد و هم بدون درد. شدت بیماری می تواند از بسیار خفیف تا بسیار شدید متغییر باشد. معمولا تب و امتناع کودک از غذا خوردن تا ۴ روز طول می کشد ولی ضایعات پوستی و دهانی ، ۷ تا ۱۰ روز زمان برای بهبود نیاز دارد.

وی عنوان کرد: معمولا این بیماری عوارض جانبی را از خود به جا نمی گذارد ولی مواردی از عفونت های مغزی ( مننژیت ویروسی) نیز گزارش شده است؛ پس از بهبود ضایعات پوستی، ممکن است شاهد پوسته ریزی اندام باشیم وهمچنین ممکن است پس از مدتی ناخن ها پوسته پوسته شود و ناخن جدید ظاهر گردد که نیاز به هیچ درمان خاصی ندارد.

 

دکتر پوروالی گفت: بهترین راه پیشگیری، مانند دیگر بیماری های ویروسی، دوری از منبع و کودک مبتلا به بیماری می باشد و شستن مکرر دست ها در کاهش انتقال بیماری موثر است.

درمان :

متخصص اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) عنوان کرد: در این بیماری درمان خاصی به جز کنترل علائم تب و درد ندارد. تب و درد با استامینوفن قابل کنترل است و در صورتی که کودک قادر به غرغره کردن آب نمک باشد و آن را فرو نبرد، برای کاهش درد موثر است. خوراکی های خنک مانند بستنی و مایعات خنک در کاهش دردهای دهانی بسیار موثر است.

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن