بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43780
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 17 شهریور 96 12:00 ب.ظ

اثرات مخرب و تکان دهنده دکل های تلفن همراه برسلامت انسان

ثلاث- تهدید سلامتی شهروندان در همسایگی دکل های تلفن همراه با توجه به پژوهش های علمی ثابت شده است.

 

 عبدالمجید اورا:  گاهی اوقات برگشتن به زمانی کمی عقب تر  و توجه  به ابعاد مختلف سود و زیان اختراعات بشری  که عمدتا زندگی ما را تغییر می دهند،واز این حیث نحوه استفاده از جمله تلفن همراه می تواند تا حد زیادی به بهره گیری بهترما وحداقل رساندن تبعات جانبی منفی آن به زندگی ما روند مطلوب تری بدهد . اختراع تلفن همراه زمانی آغاز شد که مارتین کوپر، یک مهندس ارشد در موتورولا، اولین  تماس  تلفن همراه جهان در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۷۳ را ایجاد کرد  و یک شرکت مخابراتی  ثبت این اختراع  را به نام او اعلام کرد  او با تلفن همراه خود صحبت می کرد، پس از این اولین تماس تلفنی، صدها اختراع تکنولوژیکی و تلفنی، برقراری ارتباط بیسیم در زندگی میلیاردها نفر را تحت تاثیر بگذارد،  برقراری ارتباط موثر راه دور و به موقع با بستگان  و دوستان، باعث شد تا  تتنوع خدمات این دستگاه بمرور زمان  متنوع تر وپیچیده تر و محبوب تر شود ..

بکارگیری گسترده تلفن های همراه در جهان  توسط مردم در سراسر جهان  موضوع فوری ارائه وعرضه سیگنال تلفن همراه به هر خانه واداره و هر  جایی که مردم در این دنیای پهناوربرای برآورده ساختن نیازها ی ارتباطی  دائمی  با دیگران مشترک می شدند، باعث شد که کارشناسان از برج ها ودکل های شبکه های تلفن همراه استفاده کنند..

راز استفاده  اپراتورهای تلفن همراه از این برج ها ودکل های بلندمرتبه درچیست؟

کارشناسان دریافته اند که مناسب ترین وسیله برای تقویت شبکه تلفن همراه و اتصال آن به هر مکان، توسعه برج های شبکه های تلفن همراه در جوامع مسکونی و خارج آن است و این برج ها و ساختمان های آسمانخراش یا ستون های فلزی بلندبالای عمودی  شامل تجهیزات و آنتن های الکترونیکی هستند که سیگنال های رادیویی را دریافت و ارسال کرده و تماس های تلفنی و سایر ارتباطات بی سیم را تقویت می کنند .

به زبان ساده تر، هنگام برقراری تماس صوتی از تلفن خود، تلفن خود را از امواج الکترومغناطیسی از آنتنی  که در نزدیکترین برج تلفن همراه  قرار دارد دریافت می کند، که به نوبه خود انتقال این امواج به “مرکز  تبادل و تغییر” برای اتصال این امواج به تلفن همراه دوم، اجازه می دهد تا کاربران  تماس موفقی داشته باشند..

در دنیای بی سیم، هر یک از این برج ها یک منطقه جغرافیایی خاص را پوشش می دهد و تا  هیچ  نقطه کوری را در پوشش یا سیگنال های همپوشانی یا تداخل امواج ازدست ندهد . این امر مهندسان ذیربط را وادار می کند تا محل دقیق برج را با دقت انتخاب کنند تا یک شبکه منسجم با تمام نیازهای کاربران در آن منطقه برقرار شود.

آیا این برج ها به سلامت ما آسیب می رسانند؟ برای مثال : این رویه در مقایسه میان امریکا و کشورهای در حال توسعه متفاوت است

البته بسیاری  از تلفن های همراه برای برقراری تماس استفاده می کنند که این روند به معنی آن است که امواج فراوانی از سیگنال های رادیویی مکرر بین برج های شبکه های تلفن همراه  در حال تردداست و موجب پخش سیگنال ها در اطراف مکان هایی می شود که بطور مداوم مردم در معرض آن قرارمی گیرند..

برخی از کارشناسان  سازمان سرطان آمریکا با تائیدضمنی تاثیر این امواج رابخاطر عدم تداوم در سطح سطح زمین  جدی نمی گیرند ومی گویند:  مقدار انرژی کمتر برسطح زمین  به نسبت  سطوح بالاتر در نزدیکی آنتن شبکه های تلفن همراه برج ودکل ؛ با افزایش فاصله مقدار انرژی به سرعت از برج آنتن کاهش می یابد، درنتیجه میزان امواج در سطح سطح زمین بسیار کم تر در مقایسه با سطح نزدیک آنتن است.

این کارشناسان تایید می کنند که مقدار انرژی این امواج بر روی سطح سطح زمین  هزار بار  کمتر از  قرار گرفتن در معرض سیگنال های نزدیک آنتن است   اما خطر  اصلی در رویکرد افراطی  درنزدیک شدن به  آنتن و یا قرار گرفتن در معرض مستقیم  آنها ست، که باید جنبه ی احتیاط  از خطرات نهفته درآنراباید لحاظ داشت

 

وجود آن دکل ها همانند مواد مخدر در کشورهای در حال توسعه خطرناک است!

مردم شادی خودرا تا حد زیادی در زمانی که  می توانید با اتصال به شبکه قوی تر دسترسی داشته باشند پنهان نمی کنند، این روند اجازه می دهد که آنها را به استفاده از تلفن های خود را در سراسر زندگی تشویق شوند، و احساس بسیار ناراحت  کننده  هنگام  نوسانات شبکه های بی سیم و یا ضعف خطوط  به وجود خود راه می دهند، ویکی از بد شانسی های خودرا زندگی در یک منطقه مسکونی می پندارند که در آن اختلال شبکه ارتباطی بروز می کند، اما  بسیاری نمی دانند که این امر ممکن است در نهایت بعنوان  به یک بخت خوب که دیگران از آن برخوردار نیستند محسوب شود،…

در مخالفت با نظر کارشناسان معدود سازمان سرطان آمریکا،  نظرات بسیاری علیه برج ودکل های شبکه های تلفن همراه ثبت شده است،  که از هم مهمتر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است:  برج تلفن همراه   بسیار قوی هستند وباعث بیماری های مختلفی برای افرادی  که در فاصله ۵۰ متر ی از این برج ها زندگی می کنند می شود..

آژانس مذکور بحث را گسترش داده ومی گوید:  تشعشعات ناشی از این برج ها عاملی سرطان زا در   انسان ها  بوده و ممکن است باعث سرطان مغز شود، همچنین اثرات مشابهی در تهدید بر سلامت انسان ایجاد می کند، همانطور که در محل محصور شده  خطراتی موادی چون  کلروفرم، سرب،  بنزین، علاوه بر ماده ممنوعه “دی تی” که در آمریکا ممنوع است جان انسان را تهدید می کند آنها نیز همانطورعمل می کنند.

این آژانس درادامه می افزاید: با این حال، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه هیچ مقرراتی برای مهار تشعشعات امواج از این برج ها وجود ندارد و تلاشی برای کاهش قرار گرفتن در معرض بار امواج آن در مناطق مسکونی، مدارس، دفاتر، بیمارستان ها و زمین های بازی دیده نمی شود ..

حتی   جنین انسان و پرنده ها  از تعرض اشعه ی این برج ها درامان نیستند

اگرچه سرطان جدی ترین تهدید برای افرادی است که در مجاورت برج های تلفن همراه زندگی می کنند، اما این تنها تهدید از نظر کارشناسان دراین عرصه نیست.  اکثر ساکنین این مناطق اغلب از مشکلات بهداشتی دیگر مانند اختلالات خواب، خستگی و کوفتگی، سردرد که ممکن است با  کسری حافظه مواجه شوند، رنج می برند. افسردگی، مشکلات شنوایی، درد مفاصل، بیماری های پوستی، علاوه بر مشکلات قلبی عروقی از موارد گزارش شده دراین محیط محسوب می شوند…

کاهش تجمع پرندگان در برج تلفن همراه

کارشناسان خاطرنشان می کنند که جمعیت پرنده ها در برج های تلفن همراه بسیار کم شده است، زیرا این لانه سازی بربالای برج ودکل های  تلفن همراه  منجربه آسیب زدن وکوچکتر شدن جمجمه جنین، پرندگان جوان و تخم وجوجه های آنان شده است؛ برهمین اساس می توان نتیجه گرفت که  این امواج باعث جمجمه های نازک تروحساس تر  درجنین انسان شده که از خطرناک ترین  اثرات منفی  برج های شبکه تلفن همراه در مناطق مسکونی بشمار آمده ،که واقعا تکان دهنده است..

آیا بر باروری مردان  هم تاثیرداشته است؟

مطالعات علمی انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که ۲۵ درصد افراد یکه درشعاع ۳۰۰ متر ی  برج های تلفن همراه  اقامت گرفته اند  از اختلالات هورمونی رنج می برند و تفاوت در ترشحات مواد شیمیایی آزاد شده از مغز آنها مشاهده گردیده و کسانی که  حدود ۱۰ سال  درمجاورت این برج ها زندگی می کنند، در معرض سرطان هائی مانند سرطان پروستات، سرطان پانکراس، سرطان سینه، بیماری ریه و پوست بیش از سه برابر بیشتر از دیگران قراردارند..

یکی از متخصصان  مشهور قلب  در خاورمیانه  تأیید می کند: که انتشار این دکل و برج ها به طور موقت بر میزان باروری مردان و همچنین اثرات منفی بر مغز و قلب تاثیر می گذارد،  زیرا   آن  جریان  علتی برای فقدان گردش صحیح خون در بدن می شود. او توضیح داد: که کشورهای توسعه یافته این برج ها را در خارج از مناطق مسکونی  مستقر می کنند که معمولا در کشورهای در حال توسعه، از جمله بسیاری از کشورها  خلاف آن اتفاق می افتد .

هرچند اهمیت  ارتباطات تلفن همراه بر هیچ کس پوشیده نیست اما، طبق معمول، اغلب  محصولات تکنولوژی  تا زمانی که معایب مرگبار آنها آشکار  شود، تقریبا به دوره زمانی طولانی نیازدارند ولی این پروسه بوضوح آشکار می کند ما به مراقبت و توجه زیاد در برخورد  وتعامل با آنها و حذف تبعات  منفی، حتی در طول خواب ونحوه کاربرد هوشمندانه ومنطقی  از آنها پیرامون  خود در همه انواع فناوری ها و تلفن ها احتیاج به تجدیدنظری جدی داریم …

 

منابع:

The History of Mobile Phones From 1973 To 2008

Cellular Phone Towers

What Is the Purpose of a Cell Phone Tower?

Are mobile towers in residential areas harmful?

How dangerous are mobile phone towers in residential buildings?

How Cell Towers Work

How cell phone towers work and how it affects you

 

منبع خبر: نجوا کنگان- عبدالمجید اورا

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن