بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43953
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 20 شهریور 96 6:07 ب.ظ

نامهربانی ها به دریا و ساحل تاکی ادامه دارد؟

ثلاث- وقتی به ساحل ودریای کنگان به صورت دقیق تر و حساس تر می نگریم، یک سوال بزرگ در ذهن ما به وجود می اید؛ آیا آلودگی به مرز هشدار نرسیده است؟

ثلاث- عبدالمجید اورا: لطفاً به ساحل ودریا ی کنگان بصورت گذرا نگاه نکنید ومقداری بیشتر حساس باشید. آیا آلودگی به مرز هشدار نرسیده است؟

شهرستان ما کنگان  یک محدوده جغرافیائی بشدت در حال توسعه است و لازم است با شناخت اصول اساسی توسعه پایدار تلاش کنیم تا توسعه  محیط زندگیمان را به نحو پایداری رقم بزنیم.

توسعه پایدار به معنی توسعه و پیشرفت نسل حاضر با حفظ منابع برای توسعه نسل آینده است

توسعه پایدار یک مفهوم پیچیده است که جنبه‌های مختلفی را از زندگی ما در بر می‌گیرد. در پایداری، سه جنبه اقتصادی، زیست‌ محیطی و اجتماعی با هم به‌طور کامل در تعامل هستند و اغلب محققان در این سه جنبه اصلی (Triple Bottom Line) زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی  پایداری توسعه  را بررسی می‌کنند. برهمین پایه در اهداف توسعه پایدار باید در سه جنبه ی  ذیل در نظر گرفته شود:

– توسعه پایدار باید رشد اجتماعی را که در آن نیازهای همه افراد برآورده ‌شده، فراهم آورد.

– حفاظت موثری از محیط زیست به عمل آورده و در مصرف منابع طبیعی با دقت عمل کند.

– این توسعه باید رشد پایدار اقتصادی و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

در شهر ستان ساحلی ما  کنگان بی شک ازدیرباز تا کنون سهم دریا  بعنوان فاکتوری مهم نقشی حیاتیخود را در توسعه ی اجتماعی ما  علیرغم نامربانیهائی که با او  داشته ایم ایفا کرده است .از دوران کودکی بیاد دارم که در همین  اطراف خور چوری ( روبروی پارک ناخدا ) وقتی    (تور (جل) “عامله”می انداختند انواع ماهی های بزرگ صید می شدکه اکنون آن نوع ماهی درصیدگاهی چون (مطاف ونیوا و”برکو) هم کمترپیدا می شوند اما طی سالها ی اخیرروز بروز ماهی ها وآبزیان دیگر از ما دور دورتر شده اند که لنج وقایق های صیادی  ساعتها باید از ساحل دور شوند تا به صیدگاه پراز خطر برسند براستی کدام عوامل باعث این موضوع ، بنوعی فاجعه شده است؟

و مثالی دیگر چرا اینهمه زباله در ساحل و اسکله ودر آبهای ساحلی چشم اندازی را برای

تماشا وتفرج  واستراحت وروح روان و آب تنی آسوده وساعتی خلوت با دریا برایمان باقی نگذاشته است؟

درست اینکه  همه باید پاسخگو باشیم ودست بکارشویم … ما چقدر به  دریا  اهمیت واعتبار قائل شده ایم وقدر این نعمت بزرگ خدادادی را دانسته ایم  با این مقدمه می خواهم تنها به یک بخش ازکم لطفی در حق دریا  بخش حفظ مادر محیط  زیست  پیرامونی بپردازم که از سوی ما بندرنشینان بطور عام واز سوی دست اندرکاران مسئول بشکل خاص کوتاهی ها ی غالباً سهوی روا داشته شده است. بویژه اکنون بایدبپرسیم در عرصه ی جلوگیری از ورود  پساماندها و انواع ضایعات آلوده کننده به این محیط غنی از شاخص های زیست محیطی واقعاً چه اقداماتی انجام داده ایم؟

درمجموع بنادر بین المللی خدمات و امکانات زیادی را به کشتی ها در اسکله هایشان ارائه می دهند. از میان این امکانات، برخی از روال های معمول در ارتباط با دفع زباله ها و پسماندهای کشتیها وشناورها و همچنین تاسیسات صنعتی پیرامونی  آنهاست .

که این مهم  از طریق ارائه خدمات وتوجیهات اداری  به جمع آوری زباله های جامد و  مایع باسرویس دهی وسایل نقلیه وتجهیزات لازم اختصاص داده شده وهمچنین مجموعه ای از خودرهای باری و کانتیر با یدک کش های باری  شناور مواد زائد جامد ومایع را جمع آوری می کنند، گشت دریائی بر اساس برنامه ریزی روزانه به طور خودکار مراقبت ونظارت دقیقی را اعمال می کند  وبرای جمع اوری زباله ها وضایعات مایع و جامدبر چندین نوع روش اقدام می کنند ، واز روشهای دفع زباله  به عنوان مثال شامل چگونگی  پرتاب آن به سطح آب  ویا دفن زباله در معدن که  این دو روش  غیر فنی و غیر مسئولانه است جلوگیری می نمایند، و راه ایده آل  مورد استفاده در آن بنادر  استفاده از یک کارخانه  وکارگاه کوچک در خارج شهر  برای بازیافت وانتقال ضایعات بصورت تخصصی و استخراج   مواد دیگر  برای بهره گیری از آنها که بر محیط زیست تاثیر نمی گذارد، بدست می آورند. ودرکنار همه ی اینها ( اسکله ی کنگان نیاز به لایروبی دارد)

همانند این تاسیسات وکارخانه ی بازیافت در حال حاضر در بنادر  آنسوی خلیج فارس   توسط بخش خصوصی از طریق قراردادهای بین صاحبان این کارگاه ها و دستگاههای ذیربط اداره می شوند.که این روش ها  منطبق برمحدودیتهائی، فوائدچندگانه زیردر این زمینه نشان می دهد:

محدویت ها و بازده مثبت آشکار شده:

۱- فقدان امکانات تخلیه زباله

 

عدم برخورداری بندر از تجهیزات کافی با توجه به عدم و یا به دلیل عدم آشنایی استفاده از آنها در گذشته وحال حاضر، به ناچار به انباشت زباله در شناورها وکشتی ها و حاشیه ی ساحلی تاسیسات صنعتی منجرشده که ممکن است  به ناچار  آنها  به سطح ویا عمق آبهای  ساحلی در طول ساعات شبانه روز سپرده شده یا بشکل  غیر قانونی دفع شوند که این روند در نتیجه مساوی با بروز بسیاری از مشکلات زیست محیطی در محدوده بندر خواهد شد

علاوه بر عدم پیشرفت امکانات مرتبط بندری  منعکس کننده تصویر از یک امر ناهنجار و نا سازگار با زمینه های بهبود موضوعات زیست محیطی محسوب می شود درحالیکه  قرار بوده است به دنبال تعامل با کشتی ها وشناورهای داخلی و خارجی درآبهای ساحلی وسرزمینی هر کشور، نیازبه وجود اطمینان از اعمال تاکیدات مصوبات جهانی IMO در قطعنامه شماره (۹) ضمیمه (V) کنوانسیون بین المللی در برابر آلودگی دریا (۱۹۷۳) و اصلاحات آن درسال ۱۹۷۸- بنادر ما  هنوز هم در اعمال این خدمات گام های سازنده ی را برنداشته است .

زباله ها و پسماندهای  تولید شده توسط کشتی ها، شناورها و شرکت های مشرف بردریا  به چند دسته تقسیم می شوند. این کنوانسیون تمام بنادر بین المللی را متعهد می سازد که این موارد را از یکدیگر جدا کنند.

–  ضایعات پلاستیک

بطری ها، جعبه ها، کاورها، کفپوش لمینیت یا هر ماده شناور که برای حفاظت وبسته بندی کالا ها استفاده می شود.

– پسمانده کاغذی ومقوائی، شیشه و مواد فلزی و غیره

– ضایعات مواد غذایی

– خاکستر تولید شده از سوزاندن و امحاء مواد به جز خاکستر پلاستیک که قرار است به روش خاص به دلیل عناصر سمی آنها حمل شود..

 

۲- تصویب روش های مدرن

علاوه بر آنچه که در بند (۱) آمده است، رفع این مشکل و ارائه معیارهای اساسی برای مقابله با آن، ضروری است که پاکیزگی ولطافت بنادر ما و همچنین رهاشدن از شر همه ی انواع آلاینده های زیست محیطی علاوه بر دستیابی به شهرتی خوب در سطح محلی و منطقه ی و می تواند ابزاری اصولی برای دست آوردن منابع مالی کافی برای جذب درامد در خزانه مدیریت شهری ازطرق مختلف تبدیل شود. لازم به ذکر است که این امکانات به وسیله قوانین بین المللی مورد توجه قرار گرفته و به عنوان تجهیزات اجباری در نظر گرفته می شود که در همه بندرگاه ها باید  ارائه می شود..

۳- روش اول

متکی بر استفاده از  یدک های دریائی که بصورت مکانیکی به طور خودکار در عملیات   برنامه ریزی برای ذخیره کردن ضایعات  کشتی ها ازسمت (دریا)  با دریافت زباله جامد با وظروف ویژه تخلیه زباله ی مایع  که  از طریق  چنگک ها ولوله های ها مکنده خرطومی برای زباله های جامد و شیلنگهای قابل انعطاف برای جمع آوری مقادیر قابل توجهی از مواد  مایع ، سپس  انتقال آن به کامیون ها وتانکرهای ویژه حمل دو نوع جامد ومایع در لنگر گاه پرداخته است.

که این روش با توجه به نیازمندی به واحد های تخصصی به عنوان یکی از فرایند نیمه پیچیده و  زمان بر وپرهزینه شناخته شده است .

۴ – روش دوم

استفاده از وسایل نقلیه کامیونی باری وتانکری برای حمل ضایعات جامد مایع و درنظرگرفته شده که  برای پوشش دادن نیازهای تاسیسات ، شناورها و کشتی ها  تججهیز می شوند. این روش کم هزینه و با نیاز حداقلی  نیروی انسانی  می تواند مقرون به صرفه ترباشد

 

 دفع زباله

معمولاً این ماجرا به دو صورت زیر  بکار برده می شود:

 

الف)  روش بهداشتی برای دفن زباله

یک روش این است که  از هماهنگی با دستگاههای مربوطه برای حفاظت از محیط زیست استفاده  شود،  ومحلی  برای حفاری گودال های بزرگ در خارج از مناطق مسکونی و کشاورزی و دامپروری انتخاب شودو ضایعات جمع آوری شده در آن گودال های پس از طی مراحل بازیافت  دفن وبا شن و خاک پوشانده شود که این روش غیرقابل انعطاف است و منجر به مشکلاتی در آینده می شود و نتایج  غیر قابل پیش بینی بهمراه دارد.

ب) روش درمان شیمیایی و مکانیکی

این روش متکی بر استفاده از دفع ضایعات درکارگاهها های تخصصی که دریافت این زباله ها با  وسائل نقلیه اختصاصی در محلی خاص جمع آوری شده  و سپس با بکارگیری روش های   شیمیایی ، فیزیکی ومکانیکی دفع زباله و به سایر مواد سازگار با محیط زیست تبدیل شده وبازیافت می شوند که هیچ گونه آسیب زیست محیطی ایجاد نمی کند، و بیشتر اوقات  قابل تبدیل به موادی است که می تواند از طریق استفاده و پیگیری یک سری فرایندهای پردازش و  عمل آوری وفرآوری  مواد جدیدی را که دارای کاربری مفیدی هستند، بدست اورد،به همین ترتیب، دراینشیوه می توان منابع مالی قابل توجهی را تامین کرد.این روش صحیح به عنوان  بازیافت(Recycling)  شناخته شده است .

۶- فعالیت های مرتبط در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

در زمینه زیست محیطی، سازمان دریایی جهانی (IMO) از تلاش هایی که برای ایجاد امکانات برای حفظ تعادل کیفی وبقای آب وپسماندهای کشتی ها در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام گرفته قدردانی کرده است زیرا اهمیت تسریع در تکمیل امکانات را در آماده سازی برای پیوستن به کنوانسیون بین المللی MARPOL  فراهم کرده است..

با توجه به اهمیت ویژه دریا برای کشورهای  حاشیه خلیج فارس در ناوبری، ماهیگیری، آب شیرین کن و عرضه برق و خنک نگهداشتن تاسیسات صنعتی و دیگر فعالیت های انسانی که به شدت محیط زیست دریایی را تحت تاثیر قرار می دهد ، که مهمترین آنها نفت و گاز وپتروشیمی و مشتقات آن بوده وموجب شده تا شتاب کشورهای حاشیه خلیج فارسی، به ویژه کشورهای شورای شورای همکاری خلیج فارس برای پیوستن به کنوانسیون بین المللی مارپل برای پیشگیری و  جلوگیری از آلودگی بین المللی ناشی از کشتیها (۱۹۷۳) قابل ملاحظه بوده است  این کنوانسیون و پروتکل به نگه داشتن آب از آلودگی نفتی و مشتقات آن می پردازد اما با این وجود برخی از شورای همکاری خلیج فارس (GCC) هنوز هم درنیمه ی راه هستند  .

برای نمونه: دولت قطر کمیته ملی خود را دراین راستا تأسیس کرده است که شامل تعدادی از مقامات ذیربط در  (اداره بنادر، وزارت انرژی، گارد ساحلی و مرزی، وزارت امور شهری و کشاورزی و شورای عالی محیط و منابع طبیعی) است. با تشکل کمیته هائی وظایف خود را  دنبال کرده است..

زیرا این آب دریا،علاوه  تامین تغذیه ی دریائی ما انسانها  و تضمین کننده بقای دیگر منابع طبیعی محیط زندگی  ما داشته و برخی از گیاهان دریایی دارد که   نقش مهمی در تثبیت اکوسیستم های ساحلی دارند..

که اکنون  با تخلیه نخاله ها ، زباله ها و پسماندهای صنعتی وغیر صنعتی که منجر به ازمیان بردن موجودات زنده ساکن دریا شده  که عواقب منفی آن نه تنها گریبان ما راگرفته بنحوی که از عملکرد ورویکرد بدمان درقبال دریا پشیمان می کند  بلکه موجب بروز خسارات وزیانهای بی شمار برای نسلهای بعدی نیز خواهد شد وآنها نیز مارا نخواهند بخشید..

گزارش تلخ گرایش به تحمل این وضعیت رو به وخامت وبی تفاوتی درقبال آلودگیهای محیط دریایی پیرامونی مان باید منجر به حرکت دوستان محیط زیست ، صاحبنظران، محققان و مقامات  مسئول  برای پایان دادن به این مشکل شود،تا در جستجوی ابزارهایی برای حفاظت، نظارت و مراقبت در جلوگیری از تخریب محیط های دریایی گردد و ایده ایجاد تاسیسات  متنوع بندری پویا مرتبط با مشارکت همگانی برای دفع پسماندها و ازمیان  برداشتن ضایعات زیانبارحاصل تمرکز تاسیسات صنعتی  وکشتی ها وشناورهای  مختلف  برای شهرهای ساحلی مانند کنگان گردند

 

خلاصه و نتیجه گیری:

ازمطالب فوق و خواسته های بحق شهروندان نتیجه می گیریم: که ما نیاز مبرمی به اتخاذ روشهای ایده آل منطبق با استاندارهای معتبر بین المللی ویا حداقل متعارف در قبال دفع سازمایافته زباله ها ونخاله ها وضایعات وپسماندهای متنوع صنعتی ، ساحلی و شناوری  تولید شده در محدوده حوزه استحفاظی ومتعهددر بکارگیری  توصیه های سازمانی وعلاقمندان محیط زیست  برای تضمین در ایجاد بندری تمیز و عاری از آلاینده های مضر زیست محیطی داریم…

بر این اساس  پیشنهاد می شود: باتلاش برای دست آوردن مصوبات ومجوزات اصولی لازم با باز کردن در بسوی رقابت بین شرکت های محلی و غیرمحلی برای اعلام مناقصه  که حاوی دسترسی به منافع وسوددوطرفه است  یکی از قسمت مهم مسئولیت پذیری  در تعامل با  آسیب زدائی از ساحل ودریا ی بندرکنگان زمینه های حفظ امیدواری در تعمیم مراقبت و اهمیت در توجه به توسعه پایدار همکاری همه جانبه ی داشته باشیم .

منبع: نجوا کنگان

عکس- ثلاث: امیر ربیعی- ساحل کنگان ( مرداد ماه ۹۶)

 

نظرات

  1. حمید says:

    کاشکی توجه می کردند ولی افسوس که مسئولین ما فهمی از این بابت ندارند.
    بدبختی ما این هست که اگر مناقصه ای هم برگزار کنند نیروهای از پیش تعیین شده خودشون سکان رو در دست میگیرند.

  2. همشهری says:

    این همه لامپ که میبینید مربوط به لنج های که دو ماه پیش تو اسکله سوختن این بقایای لنج و بارشه چه ربطی به ساحل داره

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن