بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44167
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 31 شهریور 96 4:46 ب.ظ

درسی ازدفاع مقدس:

ارتقاء آمادگی دفاعی و نظامی، عامل بازدارنده از جنگ است

ثلاث- ارتقاء آمادگی دفاعی و نظامی، یک عامل بازدارنده مهم از جنگ است و این درس بزرگ را از دفاع مقدس آموخته ایم.

ثلاث- عبدامجید اورا: با اینکه حدود سه دهه از پایان دفاع مقدس می گذرد اما هنوز این جنگ از سوی تحلیلگران نظامی و استراتژیست دفاعی بین الملل مورد تجزیه و تفسیر قرار می گیرد و تا آنجا  دهها کتاب بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم دراین باب منتشر شده و هرگاه  حوادثی نظامی و آرایشی  دفاعی و یا هجومی  در درگیری منطقه  شکل می گیرد  بنا به اثرات فزاینده  غیر قابل انکار دکترین دفاعی ایران اسلامی منبعت از دفاع مقدس، چشم ، گوش وهوش تصمیم سازان وتصمیم گیران  فرا منطقه ی متوجه کانونی می کند به نام “تجربیات ماندگار دفاع مقدس  ” که در اختیار ایران است. گرچه شرح آن فداکاری وایثار همه جانبه ی  ملت و نیروهای مسلح  را نمی توان در قالب کتب چند ده جلدی و … گزارش کرد اما برسم قدردانی و یا دآوری آن همه از خود گذشتگی، و ارزشهای پایدار مطالبی را هر چند کوتاه در سالگرد  دفاع مقدس نگاشت.:

“سرلشکر فَوْزِی الْبَرَزَنْجّی “مشاور ارشد  صدام و فرمانده لشکرهای نظامی جنوب عراق دوره جنگ تحمیلی در خاطرات منتشر شده خود می نویسد : نیروهای ایرانی در جمع آوری اطلاعات و معلومات میدانی و بررسی آن ها، مربوط به واحدهای ارتش عراق و موقعیت های دفاعی، نظامی در تمام بخش های عملیاتی بسیار زیرک و باهوش عمل می کردند.

آنها با  دقتی فوق العاده، هنگامی که می دانستند سطح بهره وری یک موقعیت نظامی عراق پائین است،  با انجام عملیاتهای محدود، خود را برآن متمرکز می کردند؛ اگر درآنجا موفقیت کوچکی را  در مقابل یکی از واحدهای نظامی کسب می کردند، برآن برای  یک حمله عمده،  سرمایه گذاری می کردند”

Hassan Jangju, 13, a Basiji fighter, advances towards the front line in the border marshes of southern Iran in 1980

از سوی دیگر “ریچارد اسپنسر”، خبرنگار خاورمیانه تایمز نیز در گزارشی جدید( ۹سپتامبر ۲۰۱۷)  نوشت : حسن جنگجو،  بسیجی نوجوانی از جنگ ایران و عراق که قرار است تا آخر بماند…

 

… “حسن جنگجو، ۱۳ ساله،  رزمنده بسیجی که به سمت خط مقدم در مرزهای جنوب ایران در سال ۱۹۸۰  سینه خیز می رود

گفته شده که  او فقط ۱۳ سال  داشت که این  عکس ازاو در سال ۱۹۸۰   گرفته شد که او را در باتلاقی در جنوب ایران با تفنگی آماده، برای نبرد با نیروهای  متجاوز دیکتاتور عراق صدام حسین نشان می دهد.

حسن ” جنگجو  یک نیروی بسیجی داوطلب ایران بود  که این عکس او، نوجوانان و جوانان بسیاری را به جبهه کشاند و انگیزه ای برای سایرین شد تا به دفاع  از کشورشان برخیزند. وی  سه سال بعد در جبهه ی جنوب به شهادت رسید”.

 

… اما در پایان عملیات آزاد سازی  خرمشهر بود که  نیروهای ایران به مرز بین المللی رسیدند و آنجا بود که فشار بر رژیم صدام  بصورتی جدی آشکار شد تا او  و حامیانش  برای فرار از مخمصه ی خود ساخته درخواست  آتش بس  ظاهری را مطرح کنند اما سیر مراحل جنگ و پس از آن  و اشغال کویت توسط صدام  و ضعف سازمانهای بین المللی و شیطنت متنوع استکبار جهانی با تغییر استراتژی ها  در اتخاذ مواضعی  واقعی نشان داد که شروط  ایران برای پایان جنگ ، شروطی مبتنی بر دفع همیشگی تجاوز و تثبیت امنیت  و آرامش پایدار منطقه بوده  است. وسرانجام  دوسال پس از پایان جنگ سازمان ملل، متجاوز و جنگ  افروز را معرفی کرد.

پس از این ماجرا بود که ژانرال های نظامی غرب وآمریکا  راهبرد نظامی علیه ایران را در هر ابعادی ناموفق قلمداد کرده و دستگاههای جاسوسی وابسته بفکر این افتادند تا از طریق کار وسرمایه گذاری علاوه بر قضایای امنیتی  بر عرصه های غیر نظامی مانند فرهنگ، اقتصاد، سیاست، اجتماع… آسیب پذیری ایران را  به چالش بکشند ودقیقاً اهداف  جنگ سخت را  در قالب جنگ نرم در ابعاد متفاوتی دنبال کنند …

برهمین اساس  اکنون جا دارد که  درس اقتدار  دفاعی و نظامی  که  تهدید ات  بیگانه را در این حوزه عملاً تا حد چشمگیری و بازدارنده ی خنثی کرد ه است . برهمین منوال در حوزه ی دیگر ذکر شده نیز از ظرفیت های سرزمینی برای برطرف ساختن تهدیدات متنوع دشمن استفاده نمائیم. این موضوع یکی از درس های بارزش بود که از دفاع مقدس آموختیم.

 

پاورقی :

-کان العدو الإیرانی ذو ذَکاءٍ وفِطْنَهٍ یجمع ویمحص المعلومات الدقیقه …

Hassan Jangju, 13, a Basiji fighter, advances towards the front line in the border marshes of southern Iran in 1980

.

منبع: عبدالمجید اورا- نجوا کنگان

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن