بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44333
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 6 مهر 96 11:44 ب.ظ

خط آسمان از مهمترین عناصر سیمای شهری به شمار می آید

بی نظمی در خط آسمان کنگان+ عکس

اختصاصی ثلاث- وجود خط آسمان زیبا و منظم، شاید تاثیرگذارترین عامل در نظم دهی به فضاهای شهری باشد و می تواند جزیی از کالبد شهر و از مهمترین عناصر سیمای شهری به شمار آید که متاسفانه در کنگان به ندرت شاهد آن هستیم.

خط آسمان(Skyline)، خط فرضی است که در حد انتهای ارتفاع کلیه ساختمانها رسم می شود (آخرین خط تراز بنا یا خط اتصال بنا با آسمان). در واقع مرز جدایی بالای جداره و آسمان از نظر ناظر است. خط آسمان جزیی از کالبد شهر است و از مهمترین عناصر سیمای شهری به شمار می رود.

در تحلیل فضاهای شهری دو نوع خط آسمان داریم: خط آسمان منظم و خط آسمان نامنظم. وجود خط آسمان منظم باعث القاء حس آرامش به افراد در محیط می شود، از طرفی یکی از تاثیرگذارترین عوامل در نظم دهی به فضای شهری می باشد؛ عاملی که امروز به ندرت در نمای شهرها دیده می شود. ﻋﺪﻡ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺠﺎﻭﺭ، ﺭﻧﮕﻬﺎﯼ ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮓ، ﻧﻤﺎﻫﺎﯼ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻥ،اختلاف زیاد طبقاتی، تراکم های غیرمجاز  ﻭ… باعث ایجاد خط آسمان نامنظم می شود.

وجود خط آسمان زیبا و منظم، شاید تاثیرگذارترین عامل در نظم دهی به فضاهای شهری باشد؛ عاملی که امروز به ندرت در نماهای شهر می بینیم و از آنجا که در گذشته خط آسمان قابل قبولی وجود داشته، ساختمان های جدیدی که بدون توجه به این مسئله ساخته شده اند، آن را از بین برده اند.

به عنوان نمونه به هنگام گذر از خیابان ساحلی می بینیم، ردیف ساختمان های یک و دوطبقه ی قدیمی که خط آسمان تقریبا منظمی دارند که  علاوه بر ایجاد پرسپکتیوی دلپذیر برای خیابان، موجب پررنگ تر شدن نقش مناره ی مساجد موجود در آن می شده است، هرچند در ساخت و سازهای سال های اخیر، این خط آسمان برهم خورده و جذابیت نما در خیابان از بین رفته است.

این در حالیست که در خیابان های جدیدتر کنگان هیچ تلاشی برای ایجاد خط آسمان متناسب دیده نمی شود و گویا ضوابط خاصی در این باره وجود ندارد.

خط آسمان باید به نحوی متعادل، نه خیلی نامنظم و پر از شکستگی و نه خیلی ساده طراحی شود؛ به طوری که اگر خط آسمان صلب و بسیار یکنواخت باشد درنهایت فضای شهری را بسیار سرد و کسل کننده نشان می دهد و در مجموع باید بین حجم زیاد اطلاعات دیداری، شکستگی، یکنواختی و تکرار، تعادل ایجاد شود.

ثلاث- محمد جواد علینژاد

 

به تصاویر زیر دقت کنید:

 

 

یکنواختی در خط آسمان و ایجاد فضای کسل کننده !!

یک نواختی در خط آسمان و ایجاد فضای کسل کننده !

خط آسمان منظم و متعادل

خط آسمان منظم و متعادل

خط آسمان منظم در بافت قدیم

خط آسمان منظم در بافت قدیم

 

 

شکستگی نامتناسب خط آسمان و از بین بردن تعادل بصری

شکستگی نامتناسب خط آسمان و از بین بردن تعادل بصری

خط آسمان نامنظم و نامتعادل

خط آسمان نامنظم و نامتعادل

 

 

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. غریبه says:

    ببخشید این کسی که این متن رو ارائه داده قطعا شهرهای دیگه مسافرت نرفته, یا حداقل یه مسافرت خارجه نرفته که ساختمانهای آسمان خراش کنار ساحل را ببیند. بعد از پرس و جو متوجه شدم ایشان به دلیل خصومت شخصی با شهردار قبل اخیرا فعال شده و جالب اینکه در زمان خود ایشان که انگار توی نظام مهندسی بوده اند این چنین مجوزهایی گرفته شده.

  2. منتقد says:

    متاسفم برای شما
    این کار بسیار زشتی است, از ملک خصوصی عکس بگیری و اینجوری بدون هیچ اطلاعی مطلب بنویسی. آخه مرد حسابی خط آسمان شهر تعاریف دارد, اصول دارد, قانون دارد. اینطور نیست که یه متنی را از سایت اینترنتی کپی کنی و چندتا عکس از خانه های مردم بگیری و بگی منظم و نامنظم و یکنواخت.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن