بروز شده در : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۵ بعد از ظهرجمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۷ بعد از ظهر
پیشگامان جنوب

آخرین اخبار

کد خبر: 44439
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه ۷ مهر ۹۶ ۶:۳۳ ق.ظ

روز جهانی قلب

ثلاث- روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان: تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

         همه با هم برای سلامتی قلب

بیماری های قلبی عروقی به صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی (درد قفسه سینه) و انفارکتوس یا حمله قلبی بروز می کند.

آنچه که سبب بروز بیماری های قلبی می شود تشکیل تدریجی رسوب های چربی یا پلاک ها در دیواره سرخرگ ها می باشد. این رسوب ها سبب محدود شدن عبور خون می شود که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها (آترواسکلروز) می نامند.

در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد تا هنگامی که آسیب به سرخرگ ها آنقدر جدی شود که جریان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد می شود. مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون رسان منجر به حمله قلبی ناگهانی و کشنده می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

 

ریسک فاکتورهایی که منجر به بیماری قلبی می شوند به ۴ دسته تقسیم می شوند:

دسته ۴:

–   سن (مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال)

–   جنس

–   سابقه ارثی

–   وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین

دسته ۳:

–   عوامل روانی

–   تری گلیسیرید بالا

–   هموسیستئین

–   مصرف الکل

دسته ۲:

–  دیابت

–  عدم فعالیت بدنی

–  پایین بودن HDL یا چربی خوب کمتر از ۴۰میلی گرم در دسی لیتر

–  چاقی

دسته ۱:

–  کشیدن سیگار

–  کلسترول بالا

–  بالا بودن فشار خون (فشارخون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه)

 

  • دسته ۱ عواملی هستند که نقش آنها در بروز بیماری های قلبی به اثبات رسیده است.
  • دسته ۲ فاکتورهایی هستند که احتمالاً باعث بیماری قلبی می شوند.
  • دسته ۳ عواملی هستند که نیاز به تحقیقات بیشتری برای اثبات نقش آنها در ایجاد بیماری های قلبی می باشد.
  • دسته ۴ عوامل غیرقابل تغییر در ایجاد بیماری های قلبی عروقی می باشد.


توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروق


۱٫تحقیقات نشان می دهد، اسید فولیک که به طور طبیعی در بعضی مواد غذایی یافت می شود می تواند سبب کاهش ماده ای در خون به نام هموسیستئین شود. (این ماده مستقیماً به دیواره رگ ها آسیب می رساند و سبب رسوب چربی می شود) لذا توصیه می شود در برنامه غذایی خود از سبزیجاتی مانند اسفناج، انواع کلم ها (کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم)، شلغم، چغندر، لوبیا سبز، نخود سبز، انواع لوبیا (قرمز، چشم بلبلی) که دارای ویتامین گروه ب و اسید فولیک می باشند، استفاده نمایند. ضمناً به طور کلی مصرف منابع غذایی دارای فیبر نیز در کاهش چربی خون بسیار مفید می باشد، مانند: سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل (سبوس دار) و …

۲٫مصرف مقادیر فراوان ماهی به ویژه ماهی های روغنی مانند: ماهی آزاد، ماهی قباد، حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون که دارای اسید های چرب مفید هستند از شیوع بیمار های قلبی پیشگیری می نمایند. لذا مصرف ماهی ۳-۲ بار در هفته، برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند توصیه می شود.

۳٫مصرف روغن ها (جامد و مایع) و چربی ها محدود گردد و از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری شود.

به جای روغن جامد سعی شود از روغن مایع مثل روغن زیتون یا کانولا (به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده) آن هم به مقدار محدود استفاده گردد.

توجه داشته باشید:

  • از مصرف گوشت های پرچرب (قرمز)، جگر، دل، قلوه، مغز و کله پاچه خودداری شود.
  • از مصرف لبنیات پرچرب پرهیز شود.
  • مصرف مواد نشاسته ای و قندی که منجر به چاقی و افزایش چربی خون می شوند باید محدود گردد.
  • مصرف غذاهای کنسرو شده پرچرب، سوسیس و کالباس محدود گردد.
  • مصرف تنقلات شور که سرشار از نمک می باشند را باید محدود نمود. زیرا دریافت زیاد سدیم با فشار خون ارتباط دارد و از عوامل خطر جدی در بروز بیماری قلبی عروقی می باشد.
  • از مصرف سیگار خودداری نمایید زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود.
  • داشتن تحرک و ورزش به طور مداوم نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.
  • کاهش استرس، داشتن استراحت و رعایت تعادل و تنوع در مصرف گروههای غذایی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارند.

 

     چگونه می توان از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کرد؟

  

 

به جای …..

 

 

چنین کنید …..

 

غذاهای سرخ شده

 

غذاهای آب پز، بخارپز، تنوری وکبابی بخورید. اگر می خواهید غذا را سرخ کنید از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.
روغن های نباتی جامد وحیوانی روغن های نباتی مایع مصرف کنید.
انواع سسهای چرب

 

از انواع سبزیهای معطر،آبلیمو،آبغوره،سرکه،روغن زیتون، پودر سیر و ماست کم چرب به عنوان طعم دهنده در انواع سالاد وغذاها استفاده کنید.
شیر، ماست وپنیر پرچرب

 

از شیر، ماست و پنیر کم چرب استفاده کنید.

 

مصرف چربیهای همراه گوشت

 

گوشت لخم مصرف کنید.چربیهای قابل مشاهده را تا حد امکان جداکنیدودور بریزید.
مرغ با پوست پوست وچربی های قابل مشاهده را قبل از پختن جداکنید.
استفاده از نمکدان سرسفره از چاشنی هایی نظیر آبلیمو،آبغوره، لیموترش یا نارنج استفاده کنید.
مصرف زیاد گوشت قرمز

 

گوشت سفید (انواع مرغ وماهی، بوقلمون و حتی گوشت شترمرغ) وحبوبات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.
مصرف آبمیوه صنعتی از خود میوه یا آب میوه تهیه شده در منزل استفاده کنید.
مصرف میوه بدون پوست درصورت امکان بعد از ضدعفونی وشستشوی میوه،آن را با پوست مصرف کنید.
به جای سبزیهای فریزری از انواع سبزیهای تازه آنها استفاده کنید.
به جای انواع نوشابه های شیرین و گازدار

 

از دوغ کم نمک بدون گاز، شربت های سنتی ویا آب استفاده کنید.

کتاب : دیابت به زبان ساده  تألیف وگردآوری : ناهید کنگانی   زیر نظر : دکتر سید ضیاء الدین مظهری      

روزجهانی قلب (آخرین یکشنبه ) سپتامبر  هفته اول مهر

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

موبایل

۱۱۸ موبایل

۱۱۸ موبایل

۲۶ مهر ۹۳
بازیReal Racing 3 2.5.0

بازیReal Racing 3 2.5.0

۵ شهریور ۹۳
بازی مدرن کمبات 5

بازی مدرن کمبات 5

۵ شهریور ۹۳
نرم افزار Android Firewall

نرم افزار Android Firewall

۵ شهریور ۹۳
بازیneed for speed

بازیneed for speed

۱۱ مرداد ۹۳
ادامه...

متن