بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44460
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 12 مهر 96 11:59 ق.ظ

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک باعث مقاومت دارویی در بدن می‌شود

ثلاث- پزشک عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث مقاومت دارویی در بدن می‌شود.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان، دکتر صادق ربیعی پزشک عمومی این مرکز درمانی اظهار داشت: آنتی‌بیوتیک به داروهایی گفته می‌شود که برای از بین بردن میکروب‌ها به کار می‌روند و در اصطلاح عامیانه به چرک‌خشک‌کن معروف هستند.
وی اذعان داشت: میزان مصرف این قبیل داروها در کشور ما زیاد است و از متوسط مصرف در خیلی از کشورهای جهان بیشتر است.
این پزشک بیمارستان کنگان ادامه داد: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک، مشکلات و عوارضی ازجمله افزایش هزینه درمان در بیماران و ناتوانایی پرداخت بیمه‌ها و ایجاد مشکلات بهداشتی و درمانی ازجمله طولانی شدن دوره بیماری و ایجاد مقاومت دارویی را به همراه دارد.

دکتر ربیعی عنوان کرد: وقتی دارو به‌اندازه و در زمان مناسب مصرف نشود، فقط میکروب‌های حساس از بین می‌روند و بقیه میکروب‌ها در محل باقی می‌مانند و مقاومت دارویی ایجاد می‌کنند؛ یعنی دوباره فعال می‌شوند و ایجاد عفونت می‌کنند و اگر بیمار پس از ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی، همان آنتی‌بیوتیک را مصرف کند، هیچ تأثیری روی شخص نخواهد داشت را به وجود می‌آورند.
وی بابیان اینکه از بین رفتن میکروب‌های مفید داخل دستگاه گوارش و ایجاد ناراحتی گوارش از دیگر عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک است افزود: بعضی‌ها علل مصرف بیش‌ازحد این داروها را ارزان بودن آن می‌دانند، البته شاید این عامل تا حدودی مؤثر باشد ولی عامل اصلی نیست زیرا توان خرید، متفاوت است و شاید همین مبلغ نیز برای خیلی از افراد، بالا باشد و توان پرداخت آن را نداشته باشند.
 دکتر ربیعی با اشاره به ریشه‌دار بودن مسئله مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک در فرهنگ و نگرش افراد ادامه داد: بعضی از افراد انواع و اقسام آنتی‌بیوتیک‌ها را در منزل نگه می‌دارند و به‌محض احساس کسالت، شروع به مصرف انواع آنتی‌بیوتیک می‌کنند و در صورت حاصل نشدن بهبودی به پزشک مراجعه می‌کنند.
وی افزود: به‌وفور مشاهده می‌کنیم که بیمار اسامی انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌داند و قبل از مراجعه به پزشک تجربه کرده و نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.
دکتر ربیعی گفت: با توجه به اینکه در آستانه پاییز و شروع فصل سرماخوردگی و آنفولانزای ویروسی قرار داریم، بهتر است برای حفظ سلامتی خود و خانواده از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک خودداری کنیم. البته با توجه به آگاهی‌بخشی‌های انجام‌شده در جامعه، مصرف این داروها، مقداری کمتر شده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم که با تلاش همه مسئولین و اصحاب رسانه، فرهنگ مصرف دارو و به‌خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها، منطقی شود تا شاهد عوارض مصرف بی‌رویه و بدون نیاز واقعی این قبیل داروها نباشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن