بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44505
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 13 مهر 96 2:33 ب.ظ

جایگاه خلاقیت و ابتکار در مدیریت شهری

ثلاث- تاسیسات، اماکن عمومی و خصوصی، اغلب امکانات و خدمات مورد نیاز شهروندان در یک شهر مربوط به برنامه ریزی شهری می شوند

ثلاث- عبدالمجید اورا: کلاس اول راهنمائی بودیم؛ زنگ هنر”خوشنویسی”  شیشه های دوات (جوهر)، میز و دفتر و دست ولباسمان را مرکبی می کرد و صف اجازه گیرندگان برای شستشوی دست و … دراین زنگ بیشتر از زنگهای دیگر می شد .

به خانه که برمی گشتیم هم تازه اول دعوا  بود … از این وضعیت و داد و بیداد دبیر از زنگ هنر بیشتر از زنگ ریاضی وهندسه می ترسیدیم، بالاخره یک دانش آموز بدادمان رسید و راه حلی داد که هنوز هم قابل استفاده است …: “بابا این که کاری ندارد یک تکه اسنفج یا پنبه توی دهانه قوطی مرکبی ات بگذار راحت می شوی … و واقعاً راحت شدیم از اینهمه خسارت مرکبی شدن …

اما آنسوی دنیا و چندسال قبل، یک ایده زیبا به ذهن یکی از مهندسان شهری خطور کرد؛ او متوجه شد که  که از برخی بوته ها ی سبز در شب  نوری روشن  ساطع می شود و همچنین او مشاهده  میکرد که بعضی پروانه ها و برخی از خزندگان درشب از خود روشنی ایجاد می کنند. به دانشمندان  ذی ربط مراجعه کرده و از آنها  می پرسید چگونه  می توان با استفاده از این پدیده در شب هنگام  نور صادر شده از گیاهان و درختان را ‏تقویت کرده و از آن استفاده کرد؟
تحقیقات دراین زمینه آغاز شد  دانشمندان  به مطالعه ی گیاهان، درختان و حشرات پرداختند  که در نتیجه آن پژوهش ها مشخص شد یک ماده وجود دارد  که توسط گیاهان، درختان و حشرات تولید می شود و این ماده را می توان به سبک تلقیح و پیوند ژنتیکی  به درختان معرفی کرد تا نور بیشتری را تولید نمایند . مزیت این کار دراین بود  که معمار ایتالیایی “کارلو مینیینی “می خواست خیابان ها را بدون نیاز به  باطریهای نوری یا انرژی الکتریکی یا حرارتی روشن کند، زیرا این درختان آرام و بدون وقفه نور کافی دارند.
آزمایشات مرتبط بر روی تغییر درختان با ترکیب عناصر ژنتیکی جدید  انجام شد. محققان دریافتند که در هنگام بارش باران ، هنگامیکه  چراغ های معمولی خاموش می شوند این درختان به نورافشانی خود ادامه می دهند .اگر شما به دنبال منابع نور در آن درختان باشید آنها را پیدا نخواهید کرد. اما اگر  شاخه ی  از آن را بردارید  ( جدا کنید)، نور آن همچنان در طول چند ساعت در دست شما خواهد ماند.
درپی این ماجرا و قضایای مشابه دانشمندان می خواهند پاسخ این سوال را بدانند: آیا می توان یک درختچه با خصوصیات یک درخت بزرگ برای استفاده در خانه ایجاد کرد؟ آیا ممکن است زندگی نور در شاخه هایی که از درختان برداشته شده است، طولانی تر شود؟ هنوز جستجوها ادامه دارد
برنامه ریزی خلاقانه شهری ضرورتی انکار ناپذیر است که درختکاری و فضای سبز جذابترین موارد آن برای اهالی و گردشگران می باشد.
متاسفانه می بینیم حتی دست اندرکاران امور شهری نیز درارائه گزارش عملکرد و بیلان خود از فضای سبز و در ختکاری کمتر صحبت می کنند،   لذا ما باید برنامه ریزی شهری را دوباره ارزیابی کنیم. برنامه ریزی شهری نه تنها اهداف زیبا شناختی بلکه باید اهداف بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را نیز در برداشته باشد .
براین اساس در این بخش  می خواهم روی سلامت و بهداشت دراین عرصه تمرکز کنم. ممکن است گفته شود نگرانی های دیگر مهم تر از برنامه ریزی شهری هستند و بپرسیم که بیشتر منابع  محدود مالی شهر  در کدام حوزه ها هزینه می شوند؟

برنامه ریزی اولویت انجام امور است:

می گویند که برنامه ریزی شهری به طور مستقیم و غیر مستقیم با بهداشت و آموزش و پرورش درارتباط است. چگونه؟
تاسیسات، اماکن عمومی و خصوصی، اغلب امکانات و خدمات مورد نیاز شهروندان در یک شهر مربوط به برنامه ریزی شهری می شوند.  ما معمولا برنامه ریزی متمرکز را انجام می دهیم و  اکثر خدمات در مرکز شهر متمرکز می شوند. این رویه باعث تراکم و انسداد مسیر می شود. اگر ما دو لایه سرویس دهی  داشتیم حداقل بعد ترافیک و حمل و نقل شرایط بهتری داشت .

لایه اولیه در شعاع نقطه به نقطه در فاصله ی تعیین شده تا حاشیه شهر و  لایه ثانویه کانون مرکزی  حوالی مرکز آن ، که یکی ازبرنامه ریزی های سخت و پرمانع،  برنامه ریزی درخصوص خیابان ها و حمل و نقل عمومی است.

برنامه ریزی مناسب، منجربه روان شدن رفت آمد عابرین و وسائل نقیله می شود ؛ جابجائی بیماران و ارائه خدمات فوری دیگر را  ساده تر می کند و ضمن اینکه دسترسی به نقاط مرکزی  شهر و کاربری خدمات متنوع آموزشی و استفاده از مراکز فروش فروشگاه ها و موسسات مالی را تسهیل می کند.

اما عناصر غیر مستقیم که بیشترین  تأثیر بر شهروند  و شهرنشینی دارد. درختکاری و فضای سبز است، زیرا:

*چشم انداز زیبائی را ترسیم می کند
* هوا را تمیز می کند
* کاهش شدت نور خورشید و اشعه ی ماوراء بنفش.
* نیاز به انرژی برای تبرید (خنک کردن فضا و محیط )را کاهش می دهد.
* میزان دما به طور کلی در شهر کاهش می یابد.
* کاهش نیاز به آب برای محدوده فضای سبز را درپی دارد.
* آب باران را تمیز کرده و میزان آبهای زیرزمینی را افزایش  می دهد.
* فرسایش خاک را محدود و یا کُند می کند.
* تامین کننده میوه و تغذیه   انسان ها، پرندگان و سایر موجودات می شود.
* کمک می کند تا بیمار سریع تر بهبود یابد و استرس را کاهش  می دهد.
* کمک در مطالعات برای کاهش بیمارهای روحی وروانی و خشونت.
* ممکن است به عنوان تفرجگاه  برای بزرگسالان و محل بازی برای کودکان استفاده شود.
*   کاشت درختان به طور کلی  به همبستگی اجتماعی  کمک می کند.
* پوشش مناسبی  برای صحنه های خسته کننده خاکستری مانند پارکینگ خودرو و دیوارهای بتنی محسوب می شود.
* جذب انواع  آلودگی ها وکاهش آلودگی صوتی وخنثی سازی آنها
* ممکن است منبع سوخت وحتی  درآمد در صورت نیاز باشد
* ارزش واقعی اراضی و املاک را افزایش می دهد.
همه اینها به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث افزایش نشاط و شادابی شهر و شهروند و نهایتاً  موجب کاهش انواع بیماری ها می شود.
سازگاری برنامه ریزی شهری با اصلاح معابر خیابانها و کوچه  باعث کاهش سرعت خودرو و موتورسیکلت ها و به حداقل رسیدن تصادفات می شود. این روند یک ارزش خوب برای ثبات برنامه ریزی فردی شهروندان را ایجاد می کند ، و افراد را به رعایت  نظم و انضباط  و نظافت محیط  دعوت می کند ضمن اینکه روحیه ی همگرائی ها را بازمی گرداند و این احساس  خوب دست می دهد. تا شما در حفظ  محدوده ی تمیز و منظم بیشتر تشویق شوید  و  از آن محیط مراقبت کرده و در قبال آن احساس مسئولیت و مشارکت بیشتری کنید زیرا توسعه را لمس می کنید.
بر این پایه کار باید در دو سطح فرهنگی و گسترش زیرساخت ها در قالب یک برنامه ریزی همه جانبه دنبال شود
در مورد برنامه، دو خط موازی توسعه وجود دارد که باید پیگیر آن بود . خط اول نیازسنجی شهروندان و شهر در ابعاد شرایط اقلیمی و داده های محیطی و منابع و منافع در اختیار و قابل جذب و خط دوم، تمرکز روی روش شناسی خلاقانه  در یک مدل برنامه ریزی عملی  با ترمیم اعتماد عمومی….
فکر می کنم موضوعی که بصورت قاطع  می تواند در این روند، شهروندان را  منسجم  کند، برنامه ریزی مشارکتی و تعیین نقش شناخته شده برای آحاد شهروندان است، زیرا  توجه  به برنامه ریزی و زیرساخت به نفع همه است و همه در این شرایط احساس می کنند برنده  و ذی نفع هستند.
بدون شک “تفاوت ها” در اولویت بندی پروژه ها و روش های کار و پیاده سازی طرح، ظاهر می شوند اما باید اجازه داد برای این نوع تفاوت ها به جای از دست دادن وقت به اموری بپردازیم که  تضمین  کننده موفقیت هستند و هیچ فشاری متوجه جهت  وطرفی نباشد… موارد را بصورت گذرا وعمومی برشمردم ، زیرا متخصصان و صاحب نظرانی  هستند که تجزیه و تحلیل علمی و فنی عناصر و ترکیب هدف این مطلب را بهتراز اینجانب می دانند.

منبع: نجوا کنگان- عبدالمجید اورا
نوع مطلب : تحلیل مقاله

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن