بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44611
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 19 مهر 96 4:24 ب.ظ

اندر حکایت سرعت گیرها

پرواز از روی تپه های آسفالتی!

ثلاث- در سطح خیابان های شهر، اجرای سرعت گیرها از نظر کمیت و کیفیت جای بحث دارد چرا که برخی از این سرعت گیرها بیشتر شبیه تپه های آسفالتی هستند تا سرعت گیر!

ثلاث- محمد جواد علینژاد: در سطح خیابان های شهر، اجرای سرعت گیرها از نظر کمیت و کیفیت جای بحث دارد چرا که برخی از این سرعت گیرها بیشتر شبیه تپه های آسفالتی هستند تا سرعت گیر!!

این موضوع ممکن است برای بسیاری از شما اتفاق افتاده باشد که موقع تردد در سطح برخی از خیابان های شهر تجربه پرواز از روی تپه های آسفالتی را داشته باشید که این امکان را برای هر راننده ای فراهم می کند تا از روی تپه، پرواز کند!! که بعد از این شوک پروازی، راننده در این حالت، نمی داند ترمز بگیرد، گاز دهد یا دنده عوض کند!! و بارها اتفاق افتاده که رانندگان بخاطر کمبود دید در شب و عدم رنگ آمیزی تپه های آسفالتی مجبور به تجربه پرواز اجباری از روی آن شده اند!!!

 

سرعت گیرها به منظور وادار کردن رانندگان وسایل نقلیه موتوری به کاهش سرعت به کار گرفته می شود. در سرعت گیرها از شیوه های مختلفی برای کاهش سرعت استفاده می شود؛ متداول ترین این شیوه ها به شرح ذیل می باشد:

– گرده ماهی (دست انداز)

– باریک کردن خط عبور

– کاهش تعداد خط های عبور (کاهش عرض سواره رو)

– پیچاندن سواره رو

– منظر سازی اطراف راه به منظور اعلام مسکونی بودن محیط

– آشکار کردن سرعت زیاد ترافیک موتوری از طریق دید و صدا

– میدان.

 

پر کاربرد ترین شیوه سرعت گیر در ایران، گرده ماهی یا دست انداز می باشد. بر اساس آیین نامه طراحی راه های شهری ایران، دست انداز از لحاظ مقطع هندسی به دو نوع  دایره ای و ذوزنقه ای تقسیم می شود؛ در هر دو نوع دست انداز، حداکثر بلندی برآمدگی، نسبت به کف راه، ۱۰ سانتیمتر گرفته می شود و بر اساس سرعت مورد نظر، شیب و طول شیب دست انداز ذوزنقه ای و همچنین  شعاع و طول وتر دست انداز دایره ای متفاوت می باشد.

بهتر است دست انداز از بتن ساخته شود تا از روسازی آسفالتی متمایز گردد و علاوه بر آن به علت کم بودن مقاومت برشی، آسفالت مصالح خوبی برای دست انداز، مخصوصا در مناطق گرم، نیست.

 

در برخی از آیین نامه های طراحی راه های شهری کشورها، دست انداز به دو نوع Speed Bump و Speed Hump  تقسیم بندی شده است؛ سرعت گیر (Speed Bump) از عوامل کنترل سرعت می باشند که با ارتفاع حداکثری ۱۰ سانتیمتر و طول ۳۰ سانتیمتر جهت کنترل سرعت وسایل نقلیه در مکانهایی که سرعت حداکثر به ۱۵ کیلومتر در ساعت می باشد باید نصب گردند. پارکینگ ها و مراکز خرید از جمله مکان هاییست که نصب سرعتگیر در آنها توصیه شده است. سرعت کاه( Speed Hump ) ارتفاع  آن از ۱۰ سانتیمتر تجاوز نمیکند با این تفاوت که از طول بالاتری نسبت به سرعت گیر برخوردارند؛ این نوع تجهیزات کنترل سرعت با شیب ملایم جهت سرعت های بالاتر حداکثر تا ۳۰ کیلومتر در ساعت جهت نصب در مناطق مسکونی و شلوغ و پرتردد استفاده می شوند. از سرعت کاه ها در برخی شهرهای آمریکا، کانادا، انگلیس و… برای کنترل سرعت، مورد استفاده قرار گرفته است.

 

با پیشرفت علم در دنیا ، روش های جدیدی جهت کاهش سرعت ابداع کرده اند، به عنوان مثال مانند: نصب دوربین کنترل سرعت، تصاویر سه بعدی ، دست اندازها هوشمند و …  که تاثیر گذار در مدیریت سرعت وسایل نقلیه موتوری داشته اند؛ اما از همه روش های ذکر شده، مهم تر و کارا تر، آموزش صحیح فرهنگ رانندگی توسط رسانه ها، آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی، شهرداری، راه و شهرسازی و … می باشد .

 

——-

ثلاث- شهرداری و شوراها جز ارگان هایی هستند که عهده دار بیشترین حجم فعالیت در سطح شهر می باشند  و عملکرد موثر آن ها در بخش های عمرانی، مبلمان شهری، فرهنگی و غیره، همواره از طریق سایت های خبری از جمله ثلاث، منعکس شده و تلاش آنان همواره قابل ارج بوده است.

اما طبیعی است که در همین راستا بر قسمت کوچکی از عملکرد آنان نیز نقدهای به نظر برسد یا وجود داشته باشد.

مطلبی که در بالا نگارش شده فقط یک نقد ساده است و به هیچ وجه با هدف تخریب شهرداری کنونی یا شهرداری سابق نیست.

با توجه به اینکه شهرداران شهرستان کنگان در گفتگو با ثلاث از هر گونه نقد سازنده استقبال نموده اند، لذا مجموعه خبری تحلیلی ثلاث مطالبی را که به نظر می رسد جای نقد دارد را با کمال احترام مطرح می نماید.

 

سرعت گیر پلاستیکی دارای شکستگی

 

پوشش گیاهی، مانع دید مناسب تابلو سرعت گیر شده است

کمرنگ شدن، رنگ آمیزی سرعت گیر

 

شیب و ارتفاع نامناسب و عدم رنگ آمیزی سرعت گیر

/

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن