بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44747
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 26 مهر 96 11:31 ب.ظ

به بهانه کلنگ زنی یک مدرسه در بنک؛

تاریخ پرشکوه یک مدرسه

ثلاث – حسن عبدالهی : درگذشته نه چندان دور بنک فاقد مکتبخانه و مدرسه بود بچه های کم سن و سال روستا بیکار و بلاجبار در کنار پدر به کارهای کشاورزی و یا عمله گری مشغول می گشتند

چو خواهی که نامت بودجاودان *** مکن نام نیک بزرگان نهان

ثلاث – احمد راشدی : درگذشته نه چندان دور بنک فاقد مکتبخانه و مدرسه بود بچه های کم سن و سال روستا بیکار و بلاجبار در کنار پدر به کارهای کشاورزی و یا عمله گری مشغول می گشتند تا حداقل از لحاظ اقتصادی کمکی به خانواده کرده باشند. از طرفی دیگر بعضی ها بر این باور بودند که سواد آموزی باید منحصر به فرزندان علماء و روحانیون و فرزندان شیوخ و خوانین و کدخدایان و دولت مردان یا بازرگانان باشد تا جایی که بسیاری از مردم سواد آموزی را فوق حد خود می پنداشتند .
از آنجائیکه مرحوم صالح راشدی با مرحوم ملاسالم جاسمی سابقه دوستی دیرینه و رابطه خوبی داشت ، توانست ایشان را قانع کند تا در روستای بنک هم پیشنمازی مسجد النبی اهل سنت باشد و هم در کنار آن به بچه های روستا قرآن آموزش دهد ، به همین روی در همسایگی خود برای ملا سالم مسکن تهیه دید. و هم امامت قدیمی ترین مسجد روستا را به او سپرد .
برنامه تآسیس و راه اندازی مکتب خانه بصورت مطلوبی پیش رفت و عده ای از بچه ها راهی مکتب خانه شدند . پس از فراگیری آموزش قرآن نوبت به مدرسه رسید . بنابر این ، مرحوم صالح راشدی و ملاسالم جاسمی ، مرحوم ماجد راشدی را تشویق نمودند منزل مسکونی خود را موقتا در اختیار اداره فرهنگ کنگان بگذارد که در آن مدرسه دو کلاسه ای افتتاح گردد.
مرحوم ماجد این پیشنهاد رابا خوشوقتی و رضایت و بدون هیچ چشم داشتی پذیرفت و باعث خوشوقتی همه اهالی روستا گردید و بدنبال آن بچه های خود را روانه کلاس درس کردند . مرحوم ماجد راشدی ، قریب سه سال منزل مسکونی خود را بدون دریافت یک ریال به فرهنگ کنگان تحویل داد و برای اولین بار استارت مدرسه دو کلاسه در منزل آن مرحوم زده شد و زنگ کلاس بصدا در آمد و برای نخستین بار مدرسه دو کلاسه در منزل ایشان شروع بکار کرد.
روز به روز بر تعداد دانش آموزان اضافه میگردید لذا دانش آموزان از لحاظ جا و کلاس در مضیقه بودند . اما دور اندیشی و فرهنگ پروری مرحوم صالح راشدی سبب شد ایشان زمین بزرگ و مناسبی برای آموزش و پرورش اهدا نماید و نیاز مردم و مشکل عمده دانش آموزان خردسال را از لحاظ جا و پیمودن روزانه بیش از ۱۰ کیلومتر راه که با تحمل گرمای طاقت فرسا و یا سرمای سرد در فصل زمستان همراه بود به نحو احسن بر طرف و نخستین مدرسه دولتی در بنک با عنوان مدرسه بنک شروع بکار کند . مدتی بعد این مدرسه جدید الاحداث از دبستان بنک ، به دبستان شاپور و پس از آن به دبستان دکتر علی شریعتی و بعد از آن به شهید نادری از شهدای خوشنام شهر بنک نامگذاری گردید .
قریب ۵۰ سال است که این مدرسه پذیرای دانش آموزانی است که هر کدام از آنها در گوشه و کنار مملکت به میهن خدمت می کنند. لازم به یاد آوری است این دبستان که کوله باری از خاطرات معلمین و دانش آموزان دارد به علت قدمت ساختمان و فرسودگی نیاز مبرمی به مرمت و نوسازی داشت که پس از چندین سال با تلاش و پیگیری شورای شهر ،مدیریت آموزش و پرورش،نماینده مجلس خانم الماسی و فرماندار شهرستان اعتبارات لازم از طرف مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به این مدرسه اختصاص یافت و امروز شاهد مراسم کلنگ زنی این مدرسه بودیم تا در ساختمان جدید دانش آموزان عزیز و معلمین گرامی با خیال آسوده مشغول درس و تدریس گردند .
ساختمان قدیمی مدرسه به موزه مردم شناسی تبدیل خواهد شد تا همچنان خاطرات گذشتگانی که سنگ بنای این مدرسه قدیمی را گذاشتند تا ابد بر تارک این بوم و بر بماند

ندیدم چنین گنج و ملک و سریر
که وقف است بر طفل و درویش و پیر

نوشته احمد راشدی – برگرفته از کتاب قدمهای مهر

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن