بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44875
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 6 آبان 96 1:39 ق.ظ

پنج شنبه بازار کنگان…

اختصاصی ثلاث- نقش و اهمیت بازارهای هفتگی در تامین و بهبود معیشت مردم بر هیچکس پوشیده نیست ؛ پنج شنبه بازار کنگان به دلیل تنوع و تصادفی بودن چیزهایی که در آن فروخته می‌شود همواره تجربه‌ هیجان‌انگیز «تازه»ای خواهد بود.

ثلاث- محمد جواد علینژاد: کاسب، تاجر و بازاری در عرصه اقتصادی در جایگاه بسیار مهمی قرار دارد تا این حد که پیامبر گرامی اسلام (ص) در این خصوص می فرمایند: «الجالب الی سوقنا کالمجاهد فی سبیل الله و المحتکر فی سوقنا کالملحد فی کتاب الله؛ واردکننده جنس به بازار اسلامی مانند مجاهد در راه خدا و محتکر در بازار اسلامی همانند ملحد و کافر نسبت به کتاب خدا است.» (نهج الفصاحه، حدیث ۱۳۱۷)

 

تاریخچه تاسیس چند شنبه بازار یا بازار هفتگی به طور دقیق مشخص نیست.

 معمولاً بازارهای هفتگی به نام همان روز، مرسوم بوده مانند: دوشنبه بازار، پنجشنبه بازار، جمعه بازار و… در مواردی خاص نیز این بازارها ماهانه یا سالانه برگزار می‌شد. این بازارها با وجود آنکه گاهی در طی یک مدت طولانی در هر شهر و در یک محل معین و معمولاً در کنار یک راه یا میدان تشکیل می‌شدند، ولی فاقد فضای ساخته شده بودند.

 بازار هفتگی در شهر کنگان دارای پیشینه زیادی نیست. مدتی مکان آن در خیابان ساحلی بود، پس از آن خیابان امام خمینی، روبروی مرکز خرید پردیس، مدتی بعد در خیابان مدرس غربی و … تمامی این نقاط باعث ایجاد مزاحمت و اختلال در رفت و آمد برای شهروندان شده بود تا اینکه در اقدامی مناسب توسط شورا و شهرداری کنگان، محل جدید که در ضلع شرقی خیابان شهید بهشتی، جنب ورزشگاه جانمایی گردید؛ موقعیتی که در املاک شهرداری واقع شده و با توجه به فضای مناسب جهت پارک خودروها، خیلی از مشکلات مردم را مرتفع نموده است.

نقش و اهمیت بازارهای هفتگی در تامین و بهبود معیشت مردم بر هیچکس پوشیده نیست ؛ پنج شنبه بازار کنگان به دلیل تنوع و تصادفی بودن چیزهایی که در آن فروخته می‌شود همواره تجربه‌ هیجان‌انگیز «تازه»ای خواهد بود؛ جایی که ممکن است چیزهایی که دنبالشان می‌گردید را پیدا نکنید اما در عوض چیزهای زیاد دیگری پیدا خواهید کرد که دنبالشان نمی گشتید!!

از جمله مزایای بازارهای هفتگی برای شهروندان،  جمع کردن چند بازار در کنار هم است که این امکان را برای افراد فراهم می کند که اجناس خود را انتخاب و خریداری کنند. این بازارها که به همت شهرداری ها برپا می شوند، برای فروشندگانی که نمی توانند برای ارائه اجناس خود مغازه ای اختیار کنند نیز خالی از لطف نیست.

 

پیشنهادات ذیل تنها بخشی از اقداماتی است که می‌تواند در  جهت کمک به رفع نواقص و ارتقاء کیفی بازار هفتگی به‌ویژه برای شهروندان مؤثر واقع شود :

۱- غرفه بندی بازار هفتگی بر اساس کالاهای عرضه شده و ایجاد سایه بان برای غرفه‌ها.

۲- احداث سرویس‌های بهداشتی جهت استفاده شهروندان.

۳- ایجاد اتاق حراست.

۴- تامین سیستم روشنایی بازار

۵- افزایش بازرسی ها توسط شهرداری، شبکه بهداشت و درمان ، اداره صنعت، معدن و تجارت،  انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و … از بازار هفتگی برای افزایش کیفیت و سلامت بازار.

۶- تامین سطل های زباله به اندازه کافی در نقاط مختلف بازار.

۷- زیر سازی و بهسازی کف بازار (مانند آسفالت، صفحات بتنی و…)

۸- احداث فضای سبز و پارک جنب بازار جهت استراحت شهروندان، مخصوصا کودکان.

 

 

/

/

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن