بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 44953
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 11 آبان 96 0:58 ق.ظ

مردم قدر آب را بیشتر بدانند

آب در استان بوشهر کم است

استان بوشهر با کمبود منابع آبی روبرو است و بخش عمده آب مصرفی استان از استان‌های همجوار تامین می‌شود که این موضوع می‌طلبد مدیریت بهتری در مصرف داشته باشیم.  سال‌ها است که استان بوشهر در فصل تابستان با چالش جدی در تامین آب روبرو است و هرچند امسال وضعیت بهتری را نسبت به سال‌های قبل […]

استان بوشهر با کمبود منابع آبی روبرو است و بخش عمده آب مصرفی استان از استان‌های همجوار تامین می‌شود که این موضوع می‌طلبد مدیریت بهتری در مصرف داشته باشیم.
 سال‌ها است که استان بوشهر در فصل تابستان با چالش جدی در تامین آب روبرو است و هرچند امسال وضعیت بهتری را نسبت به سال‌های قبل داشتیم ولی باز هم نوبت‌بندی‌ها و گاها نبود آب در چند روز متوالی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.
یکی از مهمترین دلایل وجود چالش‌های اینچنینی را می‌توان تامین بخش عمده آب استان بوشهر از طریق استان‌های هم‌جوار دانست به گونه‌ای که ۹۰ درصد از آب مصرفی استان از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد تامین می‌شود.
تامین آب از طریق این استان‌ها نیز همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است تا جایی که گاها صبحت‌هایی مبنی بر کاهش سهمیه استان از این آب‌های مطرح می‌شود و یا گاهی نیز کشاورزان به بهانه آبیاری مزارع خود، راه آب استان بوشهر را می‌بندند.
البته استان بوشهر اگرچه از داشتن منابع آبی محروم است ولی ظرفیتی دارد که بکارگیری آن می‌تواند علاوه بر تامین آب مورد نیاز استان، آب دیگر استان‌ها را نیز تامین کند و آن هم همجواری با خلیج فارس و امکان تولید آب شیرین از دریا است. شیرین‌سازی آب دریا با استفاده از تاسیسات آبشیرین‌کن‌های صنعتی اگرچه آب باکیفیتی را تولید می‌کند ولی هزینه‌های بسیاری برای دولت در پی دارد و خرید این آب نیز برای دولت هزینه‌بر است.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با مهر به اقدامات صورت گرفته برای تامین آب مورد نیاز استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: تامین آب از طریق تاسیسات آبشیرین‌کن هزینه‌های بسیار بالایی را در پی دارد.
کیقباد یاکیده از تلاش و برنامه‌ریزی برای تأمین ۳۰ درصد از آب مصرفی استان از طریق دریا و احداث آب‌شیرین‌کن خبر داد و اضافه کرد: آب را از آبشیرین‌کن‌ها با قیمت شش هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنیم ولی با قیمت حدود ۴۰۰ تومان به مصرف‌کننده می‌دهیم.
وی یکی دیگر از مشکلات آب در استان بوشهر را فرسودگی خطوط آبرسانی عنوان کرد و ادامه داد: این فرسودگی باعث هدررفت بالای آب شده است و باید همکاری ویژه‌ای برای اصلاح این شبکه‌ها صورت گیرد.
یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر بخش آب در استان بوشهر است، هدررفت بالای آب است که بخشی از آن متوجه شبکه‌های فرسوده آبرسانی است و بخشی نیز به علت وجود انشعاب‌های غیرمجاز پرتعداد در نقاط مختلف استان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر از هدررفت بالای آب در شبکه‌های آبرسانی استان خبر داد و گفت: ۴۳ درصد از شبکه پنج هزار و ۲۳۸ کیلومتری آب روستایی استان بوشهر نیازمند بازسازی و بهسازی است.
مسعود نصوری با اشاره به اینکه تابستان امسال کمترین مشکلات را در زمینه تامین آب مورد نیاز روستایی داشتیم، خاطرنشان کرد: مدیریت مطلوب مصرف و کنترل توزیع  را به صورت ویژه دنبال کردیم.
وی از برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف برای مقابله با مشکلات آب در تابستان آینده خبر داد و بیان کرد: اولویت نخست استان بوشهر در توزیع اعتبارات مربوط به بخش آب است و امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌های مختلف زمینه کاهش مشکلات بخش آب را فراهم کنیم. در صورتی که وعده مسئولان برای تامین ۳۰ درصد آب مصرفی استان بوشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا محقق شود، باز هم شاهد کمبودهای زیادی در زمینه تامین آب مصرفی در استان خواهیم بود و ایجاد این تاسیسات پرهزینه تنها راه عبور از مشکلات بی آبی نخواهد بود.
واقعیت این است که مصرف اب در استان بوشهر بالا است؛ در شرایطی که با کمبود منابع آبی روبرو هستیم می‌طلبد که خودمان نیز به یاری مسئولان بیاییم و در مصرف خود از روش‌های بهینه استفاده کنیم و از اسراف در مصرف پرهیز کنیم. معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد و اظهار داشت: الگوی مصرف آب در استان بوشهر باید اصلاح شود و به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم.
سید محمدحسن باستی به توسعه تاسیسات آبشیرین‌کن در نقاط مختلف استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: در کنگان و بوشهر تاسیسات آبشیرین‌کن راه‌اندازی شده است و چندین طرح دیگر نیز در دست اجرا است و یا به زودی اجرایی می‌شود. وی از افزایش ظرفیت‌های آب شیرین‌کن در استان بوشهر خبرداد و اضافه کرد: با تکمیل طرح‌های آبشیرین‌کن استان بوشهر، ظرفیت تولید آب از این تاسیسات به ۹۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب خواهد رسید. معاون امور عمرانی استاندار بوشهر بیان کرد: احداث تاسیسات آبشیرین‌کن و خریداری آب از این تاسیسات هزینه‌های بسیار زیادی را برای دولت در پی دارد که فقط بخش اندکی از این هزینه‌ها در قالب آب‌بها از مردم اخذ می‌شود.
باستی در ارتباط با ارزش آب عنوان کرد: اکنون آبی که مردم از مرکزهای تصفیه آب خریداری می‌کنند به هیچ صرف مصارفی چون شستن حیاط، خودرو و شستن لباس نمی‌کنند و این همان اهمیتی است که مردم به آب خریداری شده با قیمت واقعی می‌دهند.
وی گفت: این اهمیت برای مصرف آبی که تنها ۲۵ درصد هزینه آن توسط مشترکان خانگی پرداخت می‌شود نیز باید لحاظ شود که در صورت تحقق این مهم در حوزه تامین آب به وضعیت ایده آل و مطلوبی دست پیدا کنیم.مهر

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن