بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45003
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 11 آبان 96 10:17 ق.ظ

تاکید قائم مقام وزیر نفت بر لزوم توجه به منابع انسانی، رعایت اصول HSE و تکمیل زنجیره ارزش

ثلاث- مرضیه شاهدایی قائم مقام وزیر نفت در اختتامیه بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم رعایت اصول و دستورالعمل های HSE، توجه به منابع انسانی پس از خصوصی شدن و تکمیل زنجیره ارزش باید از سوی طرح ها و مجتمع های پتروشیمی با جدیت مورد توجه قرار بگیرد.

 

به گزارش ثلاث و به نق روابط عمومی شرکت پتروشیمی جم، مرضیه شاهدایی قائم مقام وزیر نفت در پایان اجلاس بیست و نهم مدیران عامل شرکت های پتروشیمی که به میزبانی پتروشیمی جم در مشهد مقدس برگزار شد تصریح کرد: در جمع بندی این اجلاس که متفاوت برگزار شد از میزبانی مهندس سید حسین میر افضلی مدیر عامل پتروشیمی جم تقدیر و تشکر می کنم.

قائم مقام وزیر نفت خطاب به مدیران عامل صنعت پتروشیمی کشور اظهار کرد: با توجه به این که حوادث معمولا در روزهای تعطیل رخ می دهد، فعالیت های راه اندازی و تعمیرات اساسی در مجتمع های پتروشیمی نباید در روزهای تعطیل انجام شود و در موارد ضروری، مدیران ارشد و متخصص باید در محل حضور داشته باشند و مسائل مربوط به ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیر عامل را در طرح ها و مجتمع ها جدی بگیرند.

شاهدایی با تاکید بر توجه به صدور پرمیت ها در مجتمع های پتروشیمی ادامه داد: در حوادث نباید تمام تقصیر را به پیمانکاران نسبت داد و واحد های HSE باید وظایف خود را با دقت انجام دهند و تمهیدات لازم را  اتخاذ کنند.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تشکیل شورای راهبردی در عسلویه و ماهشهر اشاره کرد و افزود: در این مناطق حوادث و الزامات HSE  در دو سطح تقسیم بندی شد و برای اجرایی کردن دستورالعمل های آن تصمیمات بسیار خوبی گرفته ایم.

وی به تصویب خرید ۳۶ میلیارد تومان تجهیزات، پمپ ها و ماشین آلات پیشرفته برای مواجه به حوادث احتمالی در مجتمع ها در دو منطقه مورد اشاره کرد و گفت: امید است هلدینگ ها و شرکت ها این مصوبه را اجرایی کرده و تعهد های لازم مورد نظر خود را هرچه زود تر به انجام برسانند.

ضرورت توجه به منابع انسانی در شرایط کنونی

شاهدایی همچنین بر ضرورت توجه به منابع انسانی در صنعت پتروشیمی تاکید کرد و خواستار تربیت نیروی انسانی با برگزاری دورهای آموزشی به منظور تربیت مدیران آینده صنعت پتروشیمی شد و گفت: این مهم می تواند به صورت منسجم از طریق توافق با مراکز آکادمیک و دانشگاهی معتبر از سوی همه شرکت‌های پتروشیمی انجام شود.

قائم مقام وزیر نفت اظهار کرد: شرکت های پتروشیمی باید نیروهای خود را در زمینه نوع قرارداد با توجه به ضوابط موجود تعیین تکلیف کنند و با در نظر گرفتن طرح طبقه بندی مشاغل مصوبه وزارت کار، اقدام های لازم را بعمل آورند.

وی رضایت کارکنان را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: عدم رضایت کارکنان تبعات نامطلوبی را به همراه دارد و باید به امنیت کار توجه ویژه ای کرد ولی متاسفانه شاهد هستیم پس از خصوصی شدن شرکت های پتروشیمی امروزه رضایت کارکنان کم تر شده و این یک تهدید برای صنعت عظیم پتروشیمی است.

شاهدایی یکسان سازی شیفت و نیز وضعیت اسکان کارکنان را از دیگر مواردی دانست که باید شرکت های پتروشیمی به آن توجه کنند و با اجماع تصمیم گیری های لازم با هدف بهبود وضعیت کارکنان گرفته و از اعمال سلیقه های متفاوت پرهیز شود.

 وضعیت تامین و قیمت خوراک مشخص می شود

شاهدایی در خصوص وضعیت تامین و نیز قیمت خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی گفت: کارگروهی که مورد نظر وزارت صنایع و معادن و نفت بود با هماهنگی انجمن کارفرمایی برای بررسی این مهم تشکیل شده است که به زودی جلسات این کارگروه برگزار و وضعیت تامین و قیمت خوراک مشخص می شود.

قائم مقام وزیر نفت در جمع مدیران عامل هلدینگ ها و پتروشیمی ها یاد آور شد: اینکه سود را به صورت حداکثری تقسیم کنید خوب نیست و باید یشترین سود را در توسعه صنعت و تکمیل زنجیره ارزش هزینه کرد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی توسط بخش خصوصی افزود: صنعت از طریق بخش خصوصی توسعه پیدا می کند نه دولت و باید تا آنجایی که امکان دارد در این صنعت به سمت خصوصی شدن حرکت کنیم.

استفاده حداکثری از دوران پسابرجام و لزوم تکمیل زنجیره ارزش

شاهدایی به استفاده از فرصت ایجاد شده در دوران پسابرجام و شرایط روز کشور در جهت گسترش ارتباطات بین المللی اشاره و اظهار کرد: مجتمع های پتروشیمی کشور باید از تمایل شرکتهای خارجی برای مشارکت با شرکتهای ایرانی در بخش تولید و اجرای طرح های جدید به منظور ارتقای واحدها و همچنین تکمیل زنجیره ارزش استفاده کنند.

وی تکمیل زنجیره ارزش را عامل درآمدزایی و اشتغال‌زایی موثر دانست و گفت: شرکت‌های پتروشیمی کشور در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی سرمایه‌گذاری کنند.

قائم مقام وزیر نفت تلاش برای کاهش خام فروشی و هدف گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش را امری بسیار مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: با توجه به فضای کنونی کشور در دوران پسا برجام پتروشیمی ها می توانند به سوی تکمیل زنجیره ارزش ، تولید محصولات نهایی و حرکت به سوی ایجاد اشتغال حرکت کنند.

شاهدایی با تاکید به تامین نیاز داخل و بعد صاردات محصولات خطاب به مدیران عامل صنعت پتروشیمی گفت: هدف اول مجتمع های پتروشیمی باید تامین نیاز داخلی باشد و بعد صادرات لذا شرکت هایی که محصولات خود را در داخل می فروشند از مشوق های خوبی که وزارت نفت و شرکت ملی صنعت پتروشیمی در نظر گرفته است بهره مند خواهند شد.

این مقام وزارت نفت همچنین اتحاد و همکاری میان پتروشیمی ها برای تشکیل سندیکا های صادراتی را گامی به سوی افزایش صادرات دانست و تصریح کرد: ما هیچ گاه نگفتیم واحد های بازرگانی خود را تعطیل کنید بلکه خواستار آن بودیم که با هم متحد باشیم و نمونه آن تشکیل سندیکا میان شرکت های متانولی است.

وی ادامه داد: امید است که واحد های پلیمری، اوره و آمونیاک نیز سندیکاهای مشابهی را ایجاد کنند.

قائم مقام وزیر نفت توجه شرکت ها به ایفای نقش خود در مسئولیت های اجتماعی را خواستار شد و از پتروشیمی ها درخواست کرد در این زمینه بیش از گذشته فعال باشند لذا شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال های اخیر این مهم را بسیار مورد توجه قرار داد.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه توجه به مسئولیت اجتماعی از سوی شرکتهای پتروشیمی را مورد تاکید قرار داد و گفت: شعاری که در کنار هم کار نمی کنیم، در کنار هم زندگی می کنیم را در همه مجتمع ها مورد توجه قرار گیرد.

مرضیه شاهدایی با اشاره به ایجاد شورای راهبردی در دو منطقه ماهشهر و عسلویه برای مساله مسئولیت اجتماعی گفت: مجتمع های انفرادی هم از این مساله غافل نشوند، کمک به منطقه ای که در اطراف شماست، در آینده صنعت شما تاثیرگذار است.

توجه جدی مدیران عامل پتروشیمی ها به روابط عمومی در صنعت

قائم مقام وزیر نفت در امور پتروشیمی خواستار توجه جدی مدیران عامل تمامی شرکت های پتروشیمی به نقش روابط عمومی در صنعت شد و افزود: متاسفانه در شرکت های پتروشیمی به جایگاه و نقش جدی روابط عمومی‌ها توجه چندانی نمی شود و به آن به عنوان یک واحد اولویت دار سازمان نگاه نمی کنند یک روابط عمومی خوب می تواند در ارتقای سازمان بسیار تاثیرگذار باشد.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن