بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45008
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 16 آبان 96 9:48 ق.ظ

در گفتگو با روح الله صفائی مدیر موسسه باورزمین مطرح شد؛

تمام آلودگی کشور را در استان بوشهر یکجا داریم

ثلاث :  همه ی آلودگی ها و معضلات زیست محیطی که در ایران موجود می باشد، متاسفانه ما در استان بوشهر به صورت یکجا داریم !! 

 ثلاث – منیژه دریسی : همه ی آلودگی ها و معضلات زیست محیطی که در ایران موجود می باشد، متاسفانه ما در استان بوشهر به صورت یکجا داریم !! 

روح الله صفائی متولد ۱۳۶۷ – کارشناس مهندسی برق قدرت و ارشد مدیریت اجرایی ، مدرس طرح امید اجتماعی استانداری ، شهروند سبز ، نماینده و سخنران سمن های محیط زیستی در  کمیسیون انرژی مجلس نهم شورای اسلامی ، نماینده و سخنران سازمان های مردم نهاد در مرکز تحقیقات استراتژیک ایران، مدیر موسسه مردم نهاد ایمنی ، بهداشت محیط زیست  باورزمین، عضو چندین موسسه مردم نهاد، مقاله نویس و نویسنده اجتماعی در روز فرهنگ عمومی در گفتگویی واقعیت های زیست محیطی را گوشزد کرد: 

هدف از تاسیس انجمن زیست محیطی باور زمین چیست و بازخورد فعالیت های شما در این سال ها چگونه بوده است؟

مهمترین هدف از تاسیس موسسه ، آموزش و مهندسی فرهنگی در زمینه ایمنی ،بهداشت و محیط زیست می باشد که در این راستا معرفی و شاخص قراردادن زمینه های اصلی فعالیت موسسه تا بتوانیم به عنوان فرهنگ غالب در میان عموم جامعه رسوخ کنیم و اهمیت و جایگاه واقعی محیط زیست را به مردم و مسئولین گوشزد نماییم . درمورد تاثیرگذاری فعالیت های موسسه ، تیم باور زمین نباید نظر دهد ؛ اما می توان گفت امروزه محیط زیست تبدیل به یکی از اولین اولویت های مطالبه گری مردم شده است البته مهمترین دستاورد موسسه باور زمین با همکاری سایر موسسات جنوب استان بوشهر پیگیری ۲% حق آلایندگی و تحقق فعلی آن را می توان نام برد.

 

 آیا سازمان های دولتی بخصوص سازمان محیط زیست از انجمن شما حمایت می کند؟

با توجه به میزبانی استان بوشهر از صنایع و عدم توجه مجموعه نفت ،گاز و پتروشیمی به مناطق پیرامونی باعث شده است که همواره مردم و سمن های محیط زیستی جنوب استان معترض به برخی فعالیت های غیرکارشناسی این صنایع باشند لذا توقع فعالیت بیشتری از دستگاه های اجرایی و به خصوص سازمان محیط زیست می باشد.

 

اگر قرار باشد پیشنهادی به مردم و مسئولین جهت حمایت از محیط زیست دهید پیشنهاد شما چیست؟

فکر می کنم کامل ترین پاسخ را می توان از امام علی (ع) نقل کرد “خود را اصلاح کنید، جامعه اصلاح می شود”

 

نقش رسانه ها در بهبود وضعیت محیط زیست را چگونه ارزیابی می کنید و آیا انجمن شما رسانه ی خاصی دارد؟

در دنیای امروز تاثیرگذاری رسانه در هر مجموعه ای را نقش غیر قابل انکار و مهمی دانست . پس از تحلیل بازخورد های مردمی از فعالیت های موسسه، تصمیم مجموعه باور زمین بر این شد که با برترین رسانه جنوب استان بوشهر پایگاه خبری ثلاث تفاهم نامه همکاری انعقاد کنیم که از ظرفیت آنها جهت فرهنگ سازی اقشار مختلف جامعه بهره ببریم .

 

یکی از شیرین ترین و تلخ ترین خاطره ی دوران فعالیتتان را برای ما تعریف کنید.

شیرین ترین رو دو مورد میتونم بگم یکیش سختی شب برگزاری همایش بزرگ پیامد های صنعت که تا ساعت ۳ بامداد مشغول فعالیت بودیم و تونستیم یکی از موفق ترین همایش های کشوری رو برگزار کنیم و مورد دیگر تحقق و پرداخت ۲% حق آلایندگی بری مناطق جنوبی استان بوشهر نام ببرم.

تلخ ترین خاطره می تونم به ملاقاتی که با خانم دکتر ابتکار معاون پیشین ریاست جمهوری داشتیم و فکر می کردیم که چنانچه وی را از مشکلات زیست محیطی منطقه آگاه سازیم ،حتما به ما کمک خواهد کرد اما در کمال ناباوری خانم ابتکار مناطق کنگان و عسلویه (پارس جنوبی ) را عاری از آلودگی های زیست محیطی دانستند و آلودگی  و ریزگرد های همیشگی این منطقه را در مقایسه با شهر تهران بسیار ناچیز قلمداد کردند.

 

عمده ی مشکلات زیست محیطی حوزه ی فعالیت شما چیست و چه اقداماتی تا کنون صورت گرفته است؟

بهتر است اینگونه پاسخ دهم که ؛ همه ی آلودگی ها و معضلات زیست محیطی که در ایران موجود می باشد، متاسفانه ما در استان بوشهر به صورت یکجا داریم !! 

در اینجا به صورت هشدار می گویم مردم استان بوشهر و به خصوص جنوب استان با یک خطر و فاجعه ی انسانی روبه رو هستند .

 

با توجه به تجربه ی شما آیا نهادهای دولتی در تخریب محیط زیست بیشتر نقش دارند یا مردم؟

همواره از فرهنگ ایرانی و باستانی خود تمجید می کنیم ولی ارزشی های فرهنگی و انسانی را از یاد برده ایم. به نظر شما کسانی که در نهاد های دولتی کار می کنند از مردم نیستند یا خواهران و برادران ما نیستند؟ پس به شما اینگونه پاسخ می گویم ؛ از ماست که برماست ! ما نبایست نفع شخصی یا سازمانی خویش را بر محیط زیست و منافع عمومی ترجیح بدهیم.

 

 نظر شما در مورد این واژه ها:

محیط زیست : میانه ای از طبیعت و فرهنگ

باور زمین : باور داریم که زمین حواس های انسانی دارد .

پلاستیک : محصولی که روزگار طبیعت را سیاه کرده است .

پتروشیمی : چی فکر می کردیم ، چی شدند

آب : واژه ای برای بیان ارزش آب یافت نمی شود

خلیج فارس : فقط به فارس بودنش فکر نکنیم ، به زنده ماندن و آلوده نشدنش نیز فکر کنیم . 

 

و سخن پایانی شما

ما همواره از حق و حقوق شهروندی خود ساز می زنیم و گله می کنیم کاش به این بیاندیشیم که فرهنگ و وظایفی شهروندی در مقابل جامعه داریم و ماموریت سازمان ها کمک به تحقق فرهنگ های عمومی است و می بایست به این اهداف جامه ی عمل بپوشانیم. با توجه به جایگاه و تاثیرگذاری سمن ها ، در برخی مناطق وجود سمن نما ها  باعث می شود که بی آلایش بودن فعالیت های فرهنگی و اجتماعی سمن ها خدشه دار شوند و لازم میدونم از دو کوشنده محیط زیستی آقای مهدی طیاری و خانم اسما نورانی بابت فعالیت های بی منت برای استان بوشهر تشکر کنم .

نظرات

  1. سعید says:

    سلام.
    با تشکر از آقای صفایی که واقعاً دغدغه شون هست بحث های آلودگی و بی توجهی به محیط زیست.
    بسیار زیبا و متبحرانه همه چیز رو گفتن.
    امیدوارم دلمون بیشتر از اینها به حال طبیعت و محیط زیست که چه عرض کنم برای خودمون بسوزه…

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن