بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45036
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 18 آبان 96 8:49 ب.ظ

متخصص بیماری‌های داخلی:

مشکلات کوچک کلیوی امکان نارسایی کلیه‌ها را به همراه دارند+ جزئیات

ثلاث- متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان توحید جم گفت: مشکلات کوچک کلیه‌ها در صورت بی‌توجهی و عدم مراجعه به پزشک، می‌تواند به نارسایی کلیه منجر گردد.

به گزارش ثلاث، دکتر عبدالحامد کیان در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: بسیاری از افراد به بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا هستند اما از این وضعیت خبر ندارند. 
دکتر کیان افزود: نشانه‌های اولیه بیماری‌های کلیه، بسیار جزئی و کم‌اهمیت به نظر می‌رسند و به همین دلیل ممکن است افراد چندین سال با این نشانه‌ها زندگی کنند و شکایتی هم نداشته باشند. 
وی بابیان اینکه چنانچه مشکلی در کارکرد کلیه‌ها صورت پذیرد، اولین نشانه‌های آن در وضعیت ادرار مشخص می‌شود اضافه نمود: دفعات مکرر ادرار در شب، مشاهده ادرار کف‌آلود و رنگ‌پریده، ادرار همراه با سوزش، ادرار تیره‌رنگ، دفع ادرار به همراه خون، احساس درد و فشار به هنگام ادرار کردن از علائم وجود مشکلات کلیوی است.
دکتر کیان افزود: عدم کارکرد صحیح کلیه‌ها، منجر به جمع شدن مایعات در بدن و بروز ورم در نقاطی مانند پاها، مچ دست، شکم و حتی صورت می‌شود که با درد همراه است. 
این پزشک متخصص اضافه نمود: کلیه سالم، هورمونی به نام اریتروپوئیتین تولید می‌کند که عامل حمل اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون است.
وی خاطرنشان کرد: اگر کلیه از کار بیفتد، تولید هورمون اریتروپوئیتین نیز متوقف خواهد شد و این مسئله منجر به کاهش میزان اکسیژن در گلبول‌های خون، سلول‌های مغز و ماهیچه‌های بدن می‌شود و  خستگی نتیجه کمبود اکسیژن در سلول‌های بدن است.
وی همچنین، تنگی نفس، حس کردن طعم آهن در دهان و یا نفسی آغشته به بوی آمونیاک، کاهش اشتها و کاهش وزن، سرگیجه و عدم تمرکز را از دیگر نشانه‌های وجود مشکلات کلیوی عنوان کرد.
دکتر کیان تأکید کرد: رژیم غذایی مناسب به همراه مصرف مایعات کافی و انجام آزمایش‌های منظم دوره‌ای بدن و مراجعه به‌موقع به متخصص در صورت وجود مشکلات کلیوی، می‌تواند در پیشگیری از مشکلات حاد کلیوی جلوگیری نماید. 

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن