بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45040
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 18 آبان 96 8:53 ب.ظ

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

خس‌خس سینه و یا سرفه از نشانه‌های اصلی بیماری آسم است

ثلاث- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: خس‌خس سینه و یا سرفه، از نشانه‌های اصلی بیماری آسم است که در شب‌هنگام و یا صبح زود بیشتر می‌شود.

 

به گزارش ثلاث، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت : تنفس غیرعادی و درد قفسه سینه و تنگی نفس درنتیجه ورزش و فعالیت بدنی نیز از دیگر عوامل و نشانه‌های آسم به شمار می‌آید.
وی بابیان اینکه علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است، گفت: این بیماری غیر واگیر در همه گروه‌های سنی و شغلی جامعه دیده می‌شود و درصورتی‌که یکی از والدین به آسم مبتلا باشد، احتمال ابتلای کودک به این بیماری بیشتر می‌شود.
دکتر خواجه‌ئیان آسم را یک بیماری جدی و مزمن ریه دانست و گفت:‌ این بیماری غالباً با التهاب مجاری هوایی همراه است و ممکن است سبب بروز مشکلات تنفسی شود و باید به خاطر داشت که بیمارِ مبتلابه آسم همیشه احساس ناخوشی ندارد بلکه فقط در صورت تحریک مجاری هوایی علائم خس‌خس، سرفه ، تنگی نفس و فشردگی قفسه سینه ظاهر می‌شود و تنفس طبیعی و راحت برای بیمار دشوار می‌گردد.
این مقام مسئول بهداشتی اظهار کرد:  آسم، در اکثر مواقع، خفیف است به‌طوری‌که فرد یا متوجه آن نمی‌شود یا با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره حملات آسم گفت:‌ کبودی لب‌ها و صورت، تنفس بسیار سخت، سریع شدن ضربان قلب، اضطراب شدید، عرق کردن و درنهایت از دست دادن هوشیاری و گیجی در حملات آسم اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای چند دقیقه تا چند روز ادامه پیدا کند و حتی فرد را تا حد مرگ پیش ببرد برای همین بیمار  باید فوراً تحت درمان قرار بگیرد.
تغییرات آب و هوایی، مو و یا پوست حیوانات از عوامل ایجاد و تشدید آسم 
رییس مرکز بهداشت استان بوشهر در خصوص عوامل ایجاد و تشدید بیماری آسم  چنین گفت: تغییرات آب و هوایی به‌ویژه هوای سرد، مواد شیمیایی موجود در هوا و غذاها یا حساسیت به مواد غذایی، ورزش کردن، عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی و زکام،  استرس،  استعمال دخانیات، اضافه‌وزن و چاقی و مو و یا پوست حیوانات از عوامل ایجاد و تشدید آسم هستند.
دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان بابیان اینکه درمان آسم در همه افراد مشابه  نیست افزود: آسم را می‌توان با مصرف داروهای صحیح به شکلی که پزشک تجویز کرده است درمان و از حملات آن با دوری از محرک‌ها جلوگیری کرد.
استفاده از ماسک در هوای سرد و آلوده، استفاده از هواکش، بستن پنجره‌ها در فصل‌های آلرژی‌زا مانند بهار و پاییز، تعویض هفتگی رو بالشتی و روتختی‌ها، استفاده از پارکت و سرامیک به‌جای فرش و انجام ورزش منظم و داشتن وزن مناسب از توصیه‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به مبتلایان به آسم است.

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن