بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45131
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 24 آبان 96 4:26 ب.ظ

متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان:

گرفتگی طولانی صدا از نشانه‌های بیماری حنجره است+ دلایل دیگر

ثلاث- متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: گرفتگی طولانی صدا از نشانه‌های بیماری حنجره است.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان، دکتر مریم امیری طهرانی زاده در خصوص گرفتگی صدا و دلایل آن گفت: گرفتگی صدا نوعی اختلال در تولید صدای طبیعی توسط ارگان تولید صوت، یعنی حنجره است.
وی تصریح کرد: حنجره جزیی از دستگاه تنفسی است که در تولید صدا، تنظیم تنفس و جلوگیری از آسپیراسیون (ورود آب یا غذا به داخل لوله تنفسی) نقش دارد.
دکتر مریم امیری طهرانی زاده ادامه داد: ارایه تعریف جامعی از صدای طبیعی دشوار است، ولی درمجموع صدای نرمال و طبیعی باید به‌راحتی قابل‌شنیدن باشد، شفاف بوده، دامنه و خصوصیات آکوستیک آن در هنگام صحبت ثابت باقی‌مانده، برای سن و جنس شخص متناسب باشد.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان اظهار داشت: هرگونه تغییر در خصوصیات فوق می‌تواند منجر به احساس گرفتگی صدا شود که البته ممکن است در بعضی از بیماران، موارد فوق اتفاق نیفتد، ولی شخص هنگام صحبت احساس خستگی یا درد کرده و یا به مدت طولانی نمی‌تواند صدای نرمال خود را حفظ نماید که این موارد نیز نشانه‌ای از بیماری در ناحیه حنجره است
دکتر امیری طهرانی زاده عنوان کرد: اگر گرفتگی صدا بیش از دو هفته طول بکشد و یا بدون علت خاصی به‌ویژه در افراد سیگاری تظاهر کند، حتماً باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد و تحت معاینه کامل حنجره قرار گرفت تا در صورت مشاهده ضایعه و یا توده‌ روی تارهای صوتی، درمان لازم انجام گیرد.

دلایل گرفتگی صدا
وی تصریح کرد: استفاده نابجا و بیش‌ازحد از حنجره مثل فریاد زدن و یا در برخی مشاغل مثل معلمین، خوانندگان و مداحان بیماری‌های التهابی و عفونی حنجره، آلرژی، ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری و گلو به‌ویژه شب‌ها ازجمله دلایل گرفتگی صداست.
دکتر امیری طهرانی زاده افزود: بخار مواد شیمیایی و یا دود سیگار، خشکی هوا، عبور لوله‌های تنفسی از حنجره به هنگام بیهوشی عمومی برای اعمال جراحی، باعث تورم ناحیه حنجره می‌شود، ضربه مستقیم به حنجره و به دنبال آن شکستگی غضروف آن و خونریزی که باعث گرفتگی صدا می‌شود، بیماری‌های تیروئید و همین‌طور اعمال جراحی که در این ناحیه انجام می‌شود، بیماری‌های عصبی همچون ‌ام‌. اس و یا سکته مغزی از دیگر دلایل گرفتگی صداست.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: درصورتی‌که دچار خشونت صدا یا تغییر آن شده‌اید، پیش از انجام تصویربرداری تارهای صوتی، روزانه یک و نیم تا ۲ لیتر آب با دمای معمولی بنوشید و از نوشیدن آب سرد حد المقدور خودداری کنید، از قرار گرفتن در معرض دود سیگار، قلیان، تنور، عطر و ادکلن و … خودداری کنید.
وی بابیان اینکه درمان اصلی شما، استراحت صوتی ۲ تا ۳ هفته‌ای است اظهار داشت: همچنین به مدت حداقل ۱۰ روز تا ۲ هفته از داروهای کاهنده اسید معده مانند امپرازول، نیم ساعت قبل از شام و صبحانه استفاده کنید، حرف‌های غیرضروری را روی کاغذ بنویسید و دقت کنید که از صحبت کردن فقط در مواقع اجبار استفاده کنید، تحت هیچ شرایطی با صدای بلند و با فشار صحبت نکنید، پس از مصرف غذا تا یک ساعت دراز نکشید و از مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا مانند خربزه، بادام‌زمینی، بادمجان، فلفل، زعفران و ادویه‌جات تا حد امکان پرهیز کنید.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن