بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45234
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 30 آبان 96 2:44 ب.ظ

متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان کنگان توضیح میدهد:

آنچه در مورد جرم گوش باید بدانیم

ثلاث- متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: سه مشکل عمده مراجعه به کلینیک تخصصی بیمارستان امام خمینی کنگان، جرم گوش، آلرژی و حساسیت و سینوزیت است.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان، دکتر مریم امیری طهرانی زاده افزود: جرم گوش ماده‌ای چسبناک، زردرنگ و چرب است که توسط سلول‌های موجود در کانال گوش ترشح می‌شود و مجرای گوش را از گزند آلودگی‌ها و میکروب‌ها حفظ می‌کند.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان ادامه داد: جرم گوش دو نوع خشک و مرطوب است که نوع آن بستگی به ژنتیک دارد.
نقش محافظتی جرم گوش شبیه موی بینی و مژه‌هاست
دکتر مریم امیری طهرانی زاده با عنوان این مطلب که جرم گوش یکی از عوامل محافظتی بدن است، گفت: جرم گوش همانند مژه‌های چشم و موهای بینی از بدن ما در برابر عوامل مزاحم مثل گردوغبار، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها محافظت می‌کند، این عوامل با ورود به بدن باعث بروز ناراحتی، التهاب و عفونت می‌شوند.
وی یادآور شد: اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوایی شما کم شده است و صداها را به‌سختی می‌شنوید، باید برای معاینه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان تأکید کرد: برای خاراندن گوش یا خارج کردن جرم گوش، گوش پاک‌کن، سنجاق، انگشت دست و هر چیز دیگری را وارد گوشتان نکنید، زیرا با این کار جرم را بیشتر به سمت داخل گوش هُل می‌دهید که می‌تواند گوش را کیپ کند و شنوایی شما کم شود.
دکتر مریم امیری طهرانی زاده عنوان کرد: گوش‌ها با لطف جرم گوش، خودشان را پاک و تمیز می‌کنند، هر وقت شما فک یا چانه خود را تکان می‌دهید، جرم گوش به‌آرامی از طرف پرده گوش به سمت سوراخ گوش می‌آید و سپس خشک‌شده و بیرون می‌افتد.
تأثیر جرم گوش روی شنوایی
وی اظهار داشت: تجمع و سفت شدن جرم گوش، شایع‌ترین دلیل کاهش شنوایی است، ممکن است گاهی اوقات جرم گوش به‌طرف پرده گوش هُل داده شود و یا گوش‌ها بیش‌ازحد موردنیاز، جرم تولید کنند.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان ادامه داد: علایم تجمع و سفت شدن جرم گوش عبارتند از درد گوش، احساس سنگینی و پُری گوش، احساس کیپ شدن گوش و زنگ زدن گوش. همچنین ممکن است گوش‌ها دچار خارش، بوی نامطبوع و ترشحات شوند.
شستشوی گوش توسط پزشک انجام شود
دکتر مریم امیری طهرانی زاده گفت: اگر احساس می‌کنید گوش‌های شما در اثر تجمع جرم گوش بسته‌شده‌اند، نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید تا جرم گوش شمارا تمیز کند.
وی تصریح کرد: برای تمیز کردن جرم گوش ابتدا لازم است جرم گوش را نرم کنید، طبق دستور پزشک برای مدت چند روز، دو تا سه بار در روز چند قطره روغن گلیسیرین فنیکه را داخل سوراخ گوش خود بریزید، این روغن جرم گوش را نرم می‌کند و باعث خروج راحت‌تر آن می‌شود و نهایتاً، پزشک آن را شستشو می‌دهد.
راه‌های پیشگیری از شکل‌گیری جرم گوش
وی در خصوص پیشگیری از شکل‌گیری جرم گوش گفت: هنوز هیچ راه علمی برای پیشگیری از تجمع جرم گوش پیدا نشده است، اما توصیه می‌شود سالی یک الی دو بار به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود، مخصوصاً کسانی که سابقه این مشکل را دارند یا کسانی که سمعک استفاده می‌کنند.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان یادآور شد: بیماران مبتلابه دیابت و یا اختلال سیستم ایمنی بدن باید قبل از این کار، بیماری خود را به پزشک بگویند.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن