بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45378
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 19 آذر 96 1:14 ق.ظ

متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان کنگان توضیح میدهد

راه های ایمن برای پاک کردن گوش

ثلاث- متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: جرم گوش یا همان ماده‌ی زردرنگ چسبنده‌ای که توسط سلول‌های موجود در گوش ترشح می‌شود یک سد محکم در برابر آلودگی‌هاست که برای پاک کردن آن باید دقت زیادی کنیم.


متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: جرم گوش یا همان ماده‌ی زردرنگ چسبنده‌ای که توسط سلول‌های موجود در گوش ترشح می‌شود یک سد محکم در برابر آلودگی‌هاست که برای پاک کردن آن باید دقت زیادی کنیم.
 

استفاده از گوش پاک‌کن ممنوع
دکتر مریم امیری طهرانی زاده هشدار داد: گوش خاصیت خود تمیزکنندگی دارد و استفاده از گوش پاک‌کن ممکن است به ساختار این عضو ظریف آسیب بزند.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان تصریح کرد: در ابتدا فقط مقدار اندکی جرم اطراف کانال گوش وجود دارد؛ اما هر چه بیشتر جرم را به عمق گوش‌برانید، جرم بیشتری جمع می‌شود، در نهایت آن‌قدر جرم به داخل گوش رانده می‌شود که توده بزرگی از موم در انتهای کانال گوش جمع می‌شود، گاهی کانال گوش کاملاً مسدود می‌شود و شنوایی بیمار کاهش می‌یابد.
میکروساکشن
دکتر امیری طهرانی زاده اظهار داشت: در حال حاضر میکروساکشن، مؤثرترین روش تمیز کردن گوش است، واژه میکرو به میکروسکوپ‌هایی اشاره دارد که به‌صورت یونیت‌های بزرگ مجزا یا به شکل گنجانده‌شده در شیشه، موسوم به لوپ، در این عمل به‌کاربرده می‌شود اما واژه ساکشن به پمپ خلأیی اشاره دارد که به یک لوله و یک‌قلم ساکشن ۲ میلی‌متری متصل است و برای خارج کردن جرم از گوش کاربرد دارد.
وی گفت: میکروساکشن فقط جرم را از گوش خارج می‌کند و چون در این عمل، آب داخل گوش اسپری نمی‌شود، برای استفاده پس از جراحی یا در صورت سوراخ بودن پرده گوش مناسب و ایمن است.
دکتر امیری طهرانی زاده اظهار داشت: متخصص از میکروسکوپ قوی و منبع نور استفاده می‌کند تا بتواند داخل گوش را به‌خوبی ببیند؛ به همین دلیل این روش جرم‌گیری گوش را می‌توان ایمن‌ترین روش ممکن به شمار آورد و اکثر بیماران به دلیل ایمنی بالاتر میکروساکشن از شستشوی گوش، این روش را برای تمیز کردن گوش انتخاب می‌کنند.
دکتر امیری طهرانی زاده افزود: مزایای میکرو ساکشن قابل انجام پس از جراحی؛ قابل کاربرد در صورت سوراخ بودن پرده صماخ گوش؛ بدون درد بودن؛ صفر بودن احتمال عفونت کردن گوش و سریع بودن عمل است.
وی تأکید کرد: ایمن‌ترین روش جرم‌گیری گوش و خارج کردن موم یا جرم از گوش، مراجعه به پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی است.
متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: پرده و مجرای گوش ظریف است و جرم زیادی گوش ممکن است به آن آسیب بزند، سعی نکنید خودتان با فروکردن وسایل مختلف در مجرای گوش موم را خارج کنید، به‌ویژه اگر جراحی گوش انجام داده‌اید، سوراخی در پرده صماخ وجود دارد یا با درد یا ترشح گوش مواجه هستید.
برگشت‌پذیری جرم گوش به خاطر شستشو، صحت ندارد
متخصص گوش و خلق و بینی بیمارستان کنگان تصریح کرد: اینکه می‌گویند چنانچه یک‌بار گوش را شستشو دهید، آن گوش مرتب عادت به ایجاد و ساختن جرم گوش می‌کند، صحت ندارد.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن