بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45381
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 18 آذر 96 1:16 ق.ظ

بیماری آسم و راه‌های پیشگیری از آن

ثلاث- کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: آسم بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر ریه است که در افراد مستعد ازنظر ارثی بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش ثلاث و به نقل از پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، هادی جوانبخت افزود: آسم بیانگر بیماری است که در آن علایم مکرر سرفه، تنگی نفس همراه با خس‌خس سینه و احساس خفقان وجود دارد.
وی تصریح کرد: آسم بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر ریه است که در افراد مستعد ازنظر ارثی به دنبال واکنش راه‌های هوایی به عوامل محرک و حساسیت‌زا پوشش داخلی راه‌های هوایی متورم و ملتهب می‌گردد، ترشحات مخاطی راه‌های هوایی زیاد می‌شود و عضلات دیواره راه‌های هوایی منقبض می‌گردد.
وی ادامه داد: مجموع وقایع فوق موجب انسداد راه‌های هوایی شده و درنتیجه هوای کمتری از آن‌ها عبور می‌کند و با سخت‌تر شدن علل تنفس، علایم آسم به‌صورت سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس بروز می‌کند.
این کارشناس به علایم بیماری آسم اشاره کرد و گفت: بدتر شدن پیش‌رونده سرفه، خس‌خس، تنگی نفس و احساس فشردگی قفسه سینه، هرگونه سختی در نفس کشیدن در حین راه رفتن و صحبت کردن، نیاز به استفاده از داروهای تسکین‌دهنده (سالبوتامول) در روز یا شب یعنی بیش‌تر از ۲ بار استفاده از افشانه سالبوتامول در هفته، در افرادی که زمینه حساسیت دارند احتمال بروز علایم آسم بیشتر است و همچنین سرفه طولانی (بیش از ۴ هفته) به‌عنوان زنگ خطر بیماری قلمداد می‌شود اما تأیید تشخیص بیماری به عهده پزشک است.
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه بیان کرد: تنگی نفس شدید، خس‌خس سینه پیش‌رونده، استفاده از عضلات فرعی تنفس به‌صورت داخل کشیده شدن پوست قفسه سینه و عضلات بین دنده‌ای، ناتوانی در بیان حتی یک جمله، افت سطح هوشیاری و ایجاد خواب‌آلودگی، کبودی لب‌ها و انتهای انگشتان دست‌وپا از مهم‌ترین علایم حمله آسم شدید است.
جوانبخت گفت: اهداف درمان موفق بیماری آسم به این صورت است که علایم بیماری در روز یا شب کاملاً از بین برود یا حداقل باشد، حمله و تشدید علایم نداشته یا حداقل باشد، نیاز به داروهای تسکین‌بخش درمان آسم وجود نداشته یا حداقل باشد، خواب راحت داشته باشد و سایر فعالیت‌های طبیعی زندگی را بدون بروز علایم انجام دهد، عوارض سوء مربوط به درمان حداقلی باشد.

برچسب ها: , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن