بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45449
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 25 آذر 96 7:13 ب.ظ

متخصص جراح عمومی بیمارستان کنگان توضیح می دهد؛

کیست مویی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

ثلاث- متخصص جراح عمومی بیمارستان امام خمینی کنگان گفت: کیست مویی، شقاق، بواسیر و باد فتق، بیشترین موارد جراحی در بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان است.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان کنگان، دکتر حمید پوروالی متخصص جراح عمومی بیمارستان کنگان  افزود: مراجعه‌کنندگان دارای کیست مویی بیش از سایر موارد هستند که همگی آن‌ها در همین مرکز درمانی جراحی می‌شوند.
متخصص جراح عمومی بیمارستان امام خمینی کنگان افزود: کیست مویی یا سینوس پیلونیدال می‌تواند در نواحی مختلف بدن که در آنجا رویش مو باشد رخ دهد.
دکتر پوروالی گفت: کیست مویی به‌طور شایع در قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه دنبالیچه می‌باشد که بیماران با شکایت ترشح و درد در این ناحیه مراجعه می‌کنند. این مشکل از سن ۱۵ تا ۲۴ سال شایع است و بعد از ۴۰ سالگی غیر شایع می‌باشد.

عوامل ایجاد کیست مویی
 وی یادآور شد: کیست مویی یا سینوس پیلونیدال که بیشتر در آقایان دیده می‌شود به ۲ عامل اصلی بستگی دارد.
متخصص جراح عمومی بیمارستان امام خمینی کنگان اظهار داشت: فرورفتن موهای ناحیه به داخل پوست، شایع‌ترین علت کیست مویی است، به همین دلیل این بیماری بین افراد پر مو و افرادی که شغل نشسته دارند بیشتر مشاهده می‌شود.
دکتر پوروالی ادامه داد: از دیگر عوامل می‌توان به ارثی بودن این بیماری، تعریق شدید در محل کیست مویی، شکاف عمیق بین دو باسن، چاقی و غیره اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: غالباً کیست مویی تا هنگامی‌که به حالت حاد دچار عفونت نشده باشد علامتی ندارد، در این حالت، فقط تظاهر بیماری، وجود حفره‌ای زیرپوستی در فاصله دو باسن و کمی بالاتر از باسن می‌باشد که احتمال دارد اندازه‌ای به قطر یک تا چند سانتیمتر داشته باشد، دارای تعدادی مو باشد و از طریق چند سوراخ ریز به سطح پوست راه داشته باشد، در این حالت، فقط در معاینه، سوراخ‌های ریز پوست در فاصله بین دو باسن قابل‌دیدن می‌باشد.
 متخصص جراح عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: با پدید آمدن عفونت، نشانه‌هایی ازجمله درد خود به خودی یا احساس درد با لمس کردن، قرمزی، تورم قسمت مبتلا، تب و لرز و ترشح چرک یا خونابه ظاهر می‌شود که اگر مجرای این سوراخ‌ها بسته شود؛ ترشحات چرکی درون حفره جمع می‌شود و منجر به پدید آمدن آبسه می‌گردند که با درد شدیدی توأم می‌باشد.
دکتر پوروالی عنوان کرد: تشخیص بیماری کیست مویی به‌صورت بالینی و به‌وسیله پزشک، به‌آسانی قابل انجام می‌باشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن