بروز شده در : دوشنبه 12 مهر 1400 ساعت 8:35 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45518
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 3 دی 96 11:16 ق.ظ

گرانی در آشفته بازار تره بار کنگان ؛

مدیریت عرضه ی تره بار کنگان به عهده کیست؟

ثلاث – عبدالمجید اورا : وقتی که در شهر نیز به قصد خرید حداقلی دو بار در هفته به دوشنبه بازار بنک و پنجشنبه بازار کنگان هم عیال شما را به خرید می فرستد تفاوت بهای برخی اقلام در حساب و کتاب عادی روزمره علاوه که براینکه شما شگفت زدیده شده اید …

وقتی سخن از مدیریت بازار به میان می آید بدیهی است که از نظر مشتری یا مصرف کننده؛ آگاهی از محل و مبادی و پایانه ی فروش ، رعایت چهار چوبی مشخص از سوی فروشنده و اطمینان از کیفیت و قیمت مناسب و اعمال نظارت همه جانبه تا تامین نیاز خریدار مد نظر است .
گرچه در روند افزایش قیمت ها و یا کاهش کیفیت محصولات غذائی عرضه شده و میزان نظم و انضباط سیستم بازار عوامل پیدا و پنهانی تاثیر گذاراست که قاعدتاً از دید کارشناسان امر و ناظران آن دور نیست اما اکنون زمان آن فرارسیده است که نسبت به ساماندهی پدیده های ناهمگون و ناسازگار و برداشت های تلخ برخلاف انتظار مصرف کننده، پیگیرهای فوری مقتضی در دستور کار قرار گیرد تا از این پس شاهد رضایت بیشتر شهروندان باشیم.

از خروجی شیراز پل فسا که بیرون می زنید و به سمت پائین دست می آئید تا فیروز آباد انواع و اقسام تره بار، میوه و سبزی را که قیمت می گیرید به اختلاف فاحش آن با نرخی که در شهر ما کنگان به ما عرضه می شود پی می برید حتی از جهاتی کیفیت برتر محصولاتی که شما در آنجا از نظرتان گذشته گاهی پشیمان می شوید که چرا خرید نکرده و یا بیشتر خرید نکرده اید. این تفاوت احساس بجای خود، اما پیش می آید وقتی که در شهر نیز به قصد خرید حداقلی دو بار در هفته به دوشنبه بازار بنک و پنجشنبه بازار کنگان هم عیال شما را به خرید می فرستد تفاوت بهای برخی اقلام در حساب و کتاب عادی روزمره علاوه که براینکه شما شگفت زدیده شده اید … نگاه چپ چپ سرکار عیال همانند نگاه محتسب به مختلس است(بخصوص که اگراین وجه دستی و یا کارت اعتباری مختلص قلک بچه ها باشد یا بدتراز از آن اندوخته ی خود عیال) که چطوری در طول این پنج کیلومتر شما توانسته اید روی برخی سفارشات روزانه درصدی اضافه کنید ؟! . به هرحال با آوردن دلیل و نذیر و اظهار اینکه مرتبه ی دیگه با هم می رویم خرید، تا حدی حکم برائت گرفته و خود را تخطئه می کنید در مرحله بعدی او را همراه خود می برید اما می بینید از بخت بد باز نوسان تند تند بازار این بار افزایش فشار یا افت قیمت نمونه ی از موارد خرید ، یکی از رگهای قلب تان را نه از شوق شادی ارزان تر یافتن نسبت به مرحله ی قبل بلکه تناقض استعلام قیمت جدید با نرخ سابق اعلام شده،به عیال در معرض انسداد قرار می گیرد و حداقل جریمه پاک کردن سیر و سبزی ها و خردکردن پیاز بگردن تان می افتد.
خب چه می شود کرد؟ بازار است که که اکنون با ” آزار ” ترکیب شده است؟

اینها به کنار از طرفی دیگر هر جای شهر بخصوص در حاشیه بلوار امام خمینی (ره ) از کنگان تا شهر بنک هر چند قدم هر که از هر کجا که دوست دارد می آید وانت باری اش را پارک می کند و بساط پهن می کند. که از چند نظر به عنوان پدیده ی نامتعارف و بد منظر جلوه گر است:
۱) کیفیت مواد غذائی از نظر ارگانیک و یا تراژن بودن و تاریخ مصرف و نحوه نگهداری و بهداشت
۲) تحمیل خسارت به فروشندگان بومی ( کسادی و رکود رونق بازار محلی) و فرار از عوارض و مالیات و سایر نظارت های مرسوم
۳) افزایش ترافیک وازدیاد خطرات تصادف
۴) ایجاد مناظر نا همگون با تراز طبیعی وعادی شهر
۵) بهم زدن ریتم و آهنگ اصولی خرید و فروش تابلو سیار یک نرخ و وقتی شما ترمز می کنید دو یا چند نرخ با کیفیت ها و تنوع مختلف یک کالا روبرو می شوید
۶) سرگردانی مصرف کننده از جهت کیفیت و قیمت در نحوه عرضه موادغذائی و تره بار
۷) زباله و پسماندهای آزاردهنده که حشرات وجوندگان و چرندگان پس از سکوت همهمه ی خرید و فروش در آنجا گرد می آیند.

این درحالتی است که شهروند مصرف کننده خود با پیامدی چون “مصرف شونده” روبه روست و از هردو سو خسارت و ضرر عایدش می شود و ازآن سو خرید اجباری و از این سو نارسائی های روانی اجتماعی به پدیده ی غالب در بازار و یا جزئی از خرید سبد کالای روزانه خانوار به حیرت زده ی گم شده در بازار عنان گسیخته تبدیل میشود .
لذا می طلبد که دست اندر کاران با مدیریت هماهنگ از بروز نابسامانی و لجام گیسختگی در بازار و دفاع از حقوق مصرف کننده اقداماتی مناسب بکار گیرند و در این عرصه با اطلاع رسانی دقیق و نظارت شفاف یاری گر شهروندان در بهبود صنعت خرید و فروش (کسب وکار ) توزیع و مصرف باشند.

عبدالمجید اورا – نجوای کنگان

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن