بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 45577
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 8 دی 96 10:37 ق.ظ

چه زمانی گوش به شستشو نیاز دارد

ثلاث- جرم گوش در محافظت از کانال گوش خارجی اهمیت زیادی دارد و با حالت روغنی و ضد باکتری خود در حفظ سلامت گوش نقش دارد.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان کنگان، دکتر مریم امیری طهرانی زاده متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: هر چیزی در بدن به دلیلی وجود دارد و هیچ چیز بی هدف نیست، حتی جرم گوش نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. جرم گوش در محافظت از کانال گوش خارجی اهمیت زیادی دارد و با حالت روغنی و ضد باکتری خود در حفظ سلامت گوش نقش دارد.

وی افزود: گوش همیشه و به طور مداوم به تولید جرم گوش به میزان لازم مشغول است؛ با این حال گاهی ترشح بیش از حد جرم یا موم گوش، موجب مسدود شدن کانال گوش خارجی می شود؛ در این حالت نیاز به شستشوی گوش برای باز شدن کانال احساس می شود.

متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان خاطرنشان کرد: وقتی جرم گوش بیش از حد معمول و مورد نیاز می شود ممکن است فرد، احساس وجود چیزی اضافه در گوش را داشته باشد، حتی ممکن است این مواد اضافه، بر شنوایی وی تاثیر بگذارد.

دکتر امیری طهرانی زاده اضافه کرد: علائم دیگری مانند درد در گوش، احساس پری، زنگ زدن گوش، بوی ناخوشایند از گوش، سرگیجه و سرفه نیز می تواند نشانه ای بر نیاز شما به شستشوی گوش باشد. در این حالت باکتری ها و مواد زائد موجود در گوش می توانند موجب ایجاد عفونت در گوشش میانی و اختلال شنوایی شوند.

وی ابراز داشت: افراد مسن، معلول و کسانی که از سمعک استفاده می کنند؛ بیشتر دچار جرم گوش بیش از حد، می شوند.

متخصص گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان یادآور شد:  فراموش نکنید که جرم گوش به صورت طبیعی و با حرکات طبیعی منطقه گوش (ناشی از جویدن و تکان خوردن فک و صورت و…) پس مدتی، راه خود را به بیرون گوش باز می کند؛ اما گاهی نیز چنین نیست و آن وقت است که باید توسط پزشک، اقدام به شستشوی گوش خود کنید.

دکتر امیری طهرانی زاده گفت:  وجود جرم گوش در حد طبیعی مفید است و به عنوان یک عامل خود پاک کننده با ویژگی‌های آنتی باکتریال، حفاظتی و روان کننده عمل می‌کند.   منظور از خود پاک‌کنندگی این است که جرم و سلول‌های مرده پوست، حرکت آهسته و منظمی از پرده صماخ به سمت دهانه گوش دارد. 

زمان شستشوی گوش

وی ادامه داد: مجرای گوش تحت شرایط مناسب هیچ‌گاه نیازی به پاک کردن ندارد؛ با این حال شستشوی گوش، گاهی ضرورت می‌یابد. چنانچه جرم انباشته شده به حدی برسد که منجر به بروز علائم بشود، گوش باید شستشو داده شود. این عارضه با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه است:

  • گوش درد، پر یا کیپ بودن گوش یا احساس گرفتگی گوش
  • از دست دادن شنوایی (کری) جزیی که ممکن است پیشرونده باشد.
  • وزوز، زنگ زدن یا صدا دادن گوش
  • خارش، بدبو بودن یا ترشح داشتن گوش
  • سرفه

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن