بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 54796
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 4 خرداد 98 8:19 ق.ظ

احداث اسکله تجاری کنگان ؛ از رویا تا واقعیت !

دریا یکی از اصلی ترین راه های امرار معاش مردم شهرستان کنگان از گذشته های خیلی دور تا کنون بوده و هست و لذا مردم قدردان این منطقه، به خوبی می دانند که ایجاد این اسکله تا چه حد می تواند زیرساخت های کنگان را در بحث صیادی و تجاری، تقویت کند.

به گزارش هفته نامه ثلاث جنوب، شهرستان کنگان به عنوان سومین شهرستان پر جمعیت استان، میزبان ۶۰ درصد از پارس جنوبی می باشد. این شهرستان، طی کمتر از یک دهه دو بار تفکیک شده است
( سال ۸۲ و ۹۱ ) . شرایط ویژه شهرستان کنگان و موقعیت این منطقه که در شاهراه سه استان قرار دارد و همچنین فاصله این بندر تا دوحه و دبی، باعث شده تا این شهرستان شرایط بسیار ویژه ای در سطح استان داشته باشد. در سالیان گذشته هر بار بنا به دلایلی غیرمنطقی و شاید سلیقه ای، زیرساخت های بندری کنگان ارتقا نیافت و تقویت نشد.  احداث اسکله تجاری برای کنگان یکی از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه است. این موضوع، بارها در دولت های قبل و برای مسئولین گذشته نیز مطرح شده است اما هیچ گاه، دولت برای انجام آن، عزم و رغبتی کامل نشان نداده است. در دوره نماینده اسبق مردم جنوب استان بوشهر، سنگ چینی( حدودا به طول ۸۰ متر) برای احداث اسکله تجاری در حومه شهر کنگان انجام شد ولی این کار شاید بخاطر اتمام دوره نمایندگی وی یا هر دلیل دیگری، در همان حد باقی ماند و هیچ گاه به سرانجام نرسید. در دوره های مختلف، چندین استاندار قول احداث اسکله تجاری را برای کنگان دادند و حتی برخی از آنان، اقدام به کلنگ زنی این پروژه نیز کردند ولی هیچگاه این اتاق رخ نداد. با توجه به نگاه های غیر مسئولانه و غیر متعهدانه ای که از جانب برخی افراد و ارگان ها به کنگان وجود داشت ، هیچگاه اسکله تجاری برای کنگان احداث نشد.( که البته دلایل آن قابل تامل و بررسی موشکافانه است). در همین راستا جمعی از تجار، بازاریان و لنجداران کنگان در نشست های متعددی که با مسئولین داشتند( شامل فرمانداران و نماینده های مجلس و مدیران ارشد سازمان بنادر و مدیران گمرک استان و استانداران )، این درخواست مجددا مطرح شد. تا اینکه سرانجام پس از پیگیری های شبانه روزی، دلسوزانه، متعهدانه و اثر بخش تعدادی از افراد مسئول و غیر مسئول( مردمی)، این موضوع نتیجه داد و در تاریخ ۱۳ شهریور امسال، نماینده مردم جنوب استان بوشهر موفق شد تا دستور معاون رئیس جمهور را برای احداث اسکله در بندر کنگان بگیرد. گفتنی است که در بین افراد مسئول، نماینده مردم جنوب استان و فرماندار شهرستان کنگان و همچنین امام جمعه کنگان هر کدام به سهم خود تاثیر به سزایی در این کار داشتند و در کنار این افراد، نماینده تجار شهرستان، مدیرعامل تعاونی لنجداران کنگان و دیگر افراد حقیقی و حقوقی نیز به نوبه خود تلاش زیادی را برای تحقق این مهم انجام دادند. یادمان باشد، دریا یکی از اصلی ترین راه های امرار معاش مردم شهرستان کنگان از گذشته های خیلی دور تا کنون بوده و هست و لذا مردم قدردان این منطقه، به خوبی می دانند که ایجاد این اسکله تا چه حد می تواند زیرساخت های کنگان را در بحث صیادی و تجاری، تقویت کند.

انتظار مردم از رئیس جمهور
جلیل صفایی، نماینده تجار کنگان و مشاور نماینده مردم جنوب استان بوشهر در امور گمرک و اسکله کنگان، به عنوان فردی که از ابتدا، پیگیری جدی و موثری برای این کار داشته است در خصوص دستور معاون رئیس جمهور مبنی بر احداث اسکله جدید در بندر کنگان به  ثلاث گفت: در ابتدا باید بابت این اتفاق خوب و تاثیرگذار برای منطقه به همه مردم شهرستان، تبریک عرض کنم.  حدود یک سال از ممنوعیت ثبت سفارش عمده کالاهای وارداتی می گذرد. این موضوع به معضلی بسیار بزرگ تبدیل شده است که خواسته یا ناخواسته، معیشت مردم را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. دلیل اینکه در ماه های قبل، کالاهای وارداتی که مشابه داخلی ندارند در انبارهای گمرکات خاک می خورد و هزینه سرسام آوری بابت انبارداری به آن تحمیل می شود، چیست؟ این موضوع به جز ضرر و زیان برای بازاریان و مردم، چیزی در پی نخواهد داشت. تقاضا می شود برای اخذ تصمیمی منطقی در این خصوص، ابتدا از مردمی که سال های سال در کنار دریا مشغول امرار معاش هستند، نظرخواهی نمایید و سپس تصمیم مناسب اتخاذ کنید. برداشتن ممنوعیت ثبت سفارش کالا، می تواند راه های قاچاق را نیز ببندد یا به حداقل برساند.

بعد از سال ها پیگیری و انتظار…
این اسکله می تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند. در گام اول تمام شناورهای تجاری از اسکله کنونی به اسکله جدید منتقل خواهند شد که این امر، باعث می شود فضا برای شناورهای تجاری بازتر شود و تعداد بیشتری از شناورها جهت تخلیه و بارگیری، پهلوگیری کنند و این موضوع، گام مهم و بلندی در توسعه تجارت شهرستان کنگان می باشد.
مایلم چند نکته را عرض کنم و درخواست پیگیری داشته باشم :

۱- با توجه به اینکه کنگان در قطب اقتصاد و انرژی کشور و در منطقه پارس جنوبی قرار دارد، اما سازمان بنادر کشور، هیچ اقدامی جهت توسعه زیرساخت های بندری این منطقه مهم انجام نداده است.

۲-کنگان به عنوان سومین شهر پر جمعیت در استان بوشهر، کم ترین پیشرفت به لحاظ ایجاد زیرساخت های مناسب در میان بنادر استان بوشهر را داشته است( ایجاد اسکله مناسب، ایجاد حوضچه با ابعاد بزرگتر و عمق بیشتر، ایجاد اسکله کانتینری، ایجاد انبار با ابعاد بزرگتر، بار انداز مناسب ).این در حالی است که فاصله آبی کنگان تا قطر و امارات به نسبت اکثر شهرهای استان کمتر است. بندر کنگان مرکز ثقل بین استان های بوشهر، فارس، خوزستان و هرمزگان می باشد. ضمن اینکه راه ترانزیتی از کنگان به مرکز کشور می رسد.

۳- معمولا سازمان بنادر کشور در حوزه گردشگری دریایی به دنبال جذب سرمایه گذار است. با توجه به ظرفیت بسیار بالای منطقه کنگان و عسلویه به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در شاهراه سه استان، می توان این پیشنهاد را مطرح کرد که خود سازمان بنادر در برخی شاخص ها، سرمایه گذاری اولیه را انجام دهد تا سرمایه گذاران بر اساس این سرمایه گذاری، جذب شده و سرمایه خود را در این زمینه متمرکز و هزینه کنند که نمونه آن راه اندازی شناور برای راه آبی کنگان- قطر است. باید این را اضافه کرد که برخی از افراد ساکن در منطقه جنوب استان بوشهر یا مناطق جنوبی استان فارس که در واقع همسایه این شهرستان ها هستند به لحاظ تمکن مالی، شرایط تقریبا خوبی دارند و چنانچه گام اول در این زمینه را خود سازمان بنادر بردارد، سرمایه گذاران، جهت حضور در منطقه، تشویق و ترغیب می شوند.

ایجاد منطقه آزاد تجاری برای بوشهر، نباید باعث فراموش شدن جنوب استان شود
تجارت و اقتصاد منطقه( در حوزه تجارت دریایی) با انجام این چند مورد که در بالا به آن اشاره شد، می تواند فعال و پویاتر شود. کنگان به لحاظ نزدیکی با کشور قطر و امارات، شرایطی به مراتب مناسب تر از نقاط شمالی استان را دارد. با توجه به اینکه بوشهر را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کردند، شرایط اقتصادی و تجاری منطقه، اتوماتیک وار به سمت شمال استان، سوق پیدا می کند و چنانچه دولت، نگاه ویژه ای به جنوب استان بوشهر و کنگان نداشته باشد، توسعه متوازن در سطح استان اتفاق نخواهد افتاد و عملا این منطقه از رونق خواهد افتاد و کساد و بیکاری، منطقه را فرا خواهد گرفت. امرار معاش اکثر مردم این منطقه، سال ها قبل از حضور صنعت، از طریق دریا بوده و همچنان هست و لذا نگاه دولت باید به این منطقه نگاهی مهربان تر و منصفانه تر باشد. جا دارد در راستای مصوبه احداث اسکله جدید در بندر کنگان از نماینده محترم مردم جنوب استان بوشهر، فرماندار سخت کوش شهرستان کنگان، مهندس راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، مهندس بازیار ناظر گمرکات استان بوشهر، مدیرکل گمرک استان بوشهر و امام جمعه محترم کنگان که همواره در خطبه ها موضوع احداث اسکله را به عنوان مطالبه مهم مردم کنگان، مطرح می نمودند، تشکر کنم. همچنین از مجموعه خبری ثلاث به عنوان تریبون مردمی که صدای مردم را منعکس می کند، تشکر می کنم و قطعا مردم نیز قدردان این عزیزان خواهند بود.

اسکله جدید کنگان نیاز مبرم لنجداران، تجار و بازاریان است
جبار نصاری، مدیر عامل سابق تعاونی لنجداران کنگان و عضو کنونی این تعاونی در گفتگو با خبرنگار ثلاث  اظهار داشت: با ایجاد فضای بیشتر برای شناورهای تجاری، ترافیک شناورها کاهش می یابد؛ قدرت مانور شناورها به هنگام حوادثی مانند آتش سوزی، جهت فرار از حریق، بیشتر می شود و در نتیجه خسارت کمتری متوجه شناورها خواهد شد. حدود ۱۰۰ لنج صیادی، ۲۰۰ قایق و ۱۲۰ شناور تجاری از اسکله کنونی کنگان استفاده می کنند.

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن