بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 54946
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 8 خرداد 98 9:41 ب.ظ

بیانیه سمن های کنگان در خصوص حذف عوارض آلایندگی شهرستان:

برخورداری شهرستان کنگان از سهم آلایندگی، یک حق است/ لزوم تلاش واقعی، علمی و عملی برای کاهش آلاینده ها با برنامه زمان بندی شده

ثلاث- بر خورداری شهرستان کنگان از حق آلایندگی و تجدید نظر در پیشنهاد و تصمیم غیر علمی و غیر کار شناسی صورت گرفته در زمینه تغییر قانون عوارض آلایندگی و تلاش واقعی ،علمی و عملی برای کاهش آلاینده ها و ارائه برنامه زمان بندی شده در این زمینه، از مهم ترین خواسته سمن های شهرستان کنگان است.

 

 

به گزارش ثلاث، نشست سمن های شهرستان کنگان با صدور بیانیه ای به کار خود در این جلسه پایان داد

 

متن بیانیه:

 

بنام خدا

معاون محترم رییس جمهور و رئیس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

رئیس محترم سازمان محیط زیست کشور 

با سلام 

قطعا مستحضرید که شهرستان کنگان بخشی از جغرافیای استان بوشهر و کشور ایران است که بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی خود را (۶۰ درصد اراضی مورد استفاده منطقه ویژه پارس)به جنگلهای آهن صنعت و حدود ۵ هزار هکتار نیز به معادن مرتبط با آن واگذار کرده و بخش عمده ای از صنایع آلاینده نفت و گاز از جمله فازهای در حال بهره برداری۱۲ ،۱۳ ،۱۹ ،۲۲و۲۴و سایرفازها و تاسیسات در حال کار را در دل خود جای داده و علاوه برآن از تمام آلایندگی های حاصل از پتروشیمی ها و تاسیسات مستقر در پارس ۱ نیز متاثر است و قطعا می دانید که سالهاست آثار مخرب حضور صنعت، نفس مردم را گرفته وسیل ویرانگر پسابها و ذرات ترکیبی آلاینده و خطر ناک ،دریا ، خشکی و هوای این منطقه را مورد هجمه قرار داده و همواره سنگینی بار این تخریبها و آسیبها بردوش این مردم بوده اما مهربانانه همه دردها و تبعات سخت و طاقت فرسای ناشی از این آلودگی ها را تحمل کرده اند ولی از در آمدهای حاصل از آن چندان بهره ای نبرده اند و اندک بهره ای که در قالب عوارض آلایندگی و ارزش افزوده (بهای سلامتی خود و نسلهای آینده اشان!!! )برای جبران حد اقلها تا اکنون پرداخت می شده که این هم در پیشنهاد و تصمیم اخیر بنا بر عدم پرداخت آن است و این ظلمی مضاعف و اجحافی بزرگ در حق میزبانان صنعت است.

حال سوال اینجاست که :

۱-با استناد به کدام تحقیق و پژوهش صورت گرفته وبا بهره گیری از کدام ابزار سنجش ،میزان آلایندگی صنایع موجود در شهرستان کنگان به صفر رسیده و همه صنایع آلاینده موجود صنعت سبز می باشند؟

۲-آلاینده های مرتبط با دریا ،مواد معلق سنگین در هوا (در ارتفاع کم)الاینده های صوتی ،تخریب منابع و دخایر طبیعی که همه در محدوده محل استقرار اتفاق می افتد در شهرستان کنگان و عسلویه و جم و دیر است یا استانهای که صدها کیلومتر با محل استقرار صنعت فاصله دارند؟

۳-آثار سوء ناشی از کارگری شدن منطقه و افزایش سریع جمعیت،آسیبهای اجتماعی و بهره برداری از زیر ساختهای شهرستان را مردم این مناطق متحمل شده اند یا سایرین؟

۴-بار سنگین تامین امنیت پایدار همه این تاسیسات در کنار آثار مخرب زیست محیطی و اجتماعی و فرهنگی آن بردوش مردم شهرستان کنگان و سه شهرستان دیگر  میزبان صنعت بوده یا کسانیکه امروز سهم خواهی می کنند؟

۵-آیا متوجه هستید که خواسته یا نا خواسته امنیت پایداری که سالها مردم این شهرستانها در کنار مجموعه امنیتی خود تامین کرده اند را با این تصمیم و پیشنهاد نا پخته به خطر می اندازید؟

۶-آیا تصمیم گیرندگان و پیشنهاد دهندگان این موضوع ، نقشه کشور،استان بوشهر،شهرستان کنگان ،عسلویه،جم و دیر را ملاحظه کرده اند؟و می دانند این مناطق در کجای نقشه جغرافیا قرار دارد و در مورد کجا تصمیم می گیرند؟

۶-آیا پیشنهاد دهندگان از اجحافات صورت گرفته در حق مردم مظلوم و زجر کشیده محیط پیرامونی صنعت خصوصا شهرستان کنگان و کم توجهی  تصمیم گیرندگان و مدیران صنعت مطلع بوده اند و چنین تصمیم و پیشنهادی ارائه نموده اند؟

و نهایتا با توجه به این تصمیم و پیشنهاد نا پخته و غیر کارشناسی و اعلام صفر بودن میزان آلایندگی در شهرستان کنگان به تبع آن عدم پرداخت حق آلایندگی ، سمنهای شهرستان کنگان به عنوان زبان گویای مردم و مطالبه گران حقوق حقه ساکنان این خطه ،ضمن اعلام مراتب مخالفت و اعتراض جدی خود نسبت به این موضوع ،خواسته های خود را به شرح ذیل اعلام می دارند و قطعا در صورت کم توجهی و عدم تجدید نظر در این تصمیم ، در مرحله بعد از  شیوه های قانونی دیگری برای احقاق حقوق تضییع شده مردم 

استفاده خواهند کرد.

۱-بر خورداری شهرستان کنگان از حق آلایندگی و تجدید نظر در پیشنهاد و تصمیم غیر علمی و غیر کار شناسی صورت گرفته در زمینه تغییر قانون عوارض آلایندگی 

۲-تلاش واقعی ،علمی و عملی برای کاهش آلاینده هاو ارائه برنامه زمان بندی شده در این زمینه

 

رو نوشت جهت پیگیری  :

-نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی 

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر

 

عکس: صلاح خنافره

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن