بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 5887
تعداد نظرات:۱۱ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 19 مهر 93 11:44 ق.ظ

گزارش خبری ثلاث

نارضایتی شدید مردم کنگان از کودهای مرغی کشاورزان/معرفی متخلفین به دادگستری

اختصاصی ثلاث- استفاده از کود مرغ یکی از معضلاتی است که طی یکی دو سال گذشته و به واسطه استفاده برخی کشاورزان در کنگان، مردم این شهر را از بوی بسیار متعفن آن حسابی کلافه و ناراحت کرده است.

 

IMG22233869به گزارش ثلاث، استفاده از کود مرغ یکی از معضلاتی است که طی یکی دو سال گذشته و به واسطه استفاده برخی کشاورزان در کنگان، مردم این شهر را از بوی بسیار متعفن آن حسابی کلافه و شاکی کرده است.

استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس ها نیز می شود که این موضوع کلافگی شهروندان را دو چندان کرده است.

هرچند در طی یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی از جانب نهادهای مربوطه برای جلوگیری از استفاده کشاورزان از کود مرغی صورت گرفته ولی همچنان برخی از کشاورزان بر استفاده از این نوع کود اصرار ورزیده و هیچ توجهی به اخطار نهادهای مربوطه ندارند.

کشاورزانی که از این نوع کود استفاده می کنند عمدتا غیر بومی و از نهاوند و همدان در حال کشاورزی در زمین های کنگان هستند.

کود مرغی فله ای علاوه بر انتشار بوی نامطبوع و تجمع حشرات و متعاقب آن نارضایتی شهروندان کنگانی، شرایط مساعدی برای تکثیر و تداوم عوامل بیماری‌زا مهیا می‌کند و این عوامل توسط باد، آب و پرندگان به سایر نقاط منتقل شده و موجب بروز و شیوع بیماری می‌شود.

آیا پشه هایی که روی کود های مرغی می نشینند می توانند ناقل بیماری سالک باشند؟

پشه‌های موزی که به واسطه این کودها به وجود می آیند، می توانند موجب بیماری‌هایی از جمله سالک نیز بشوند.

از طرفی، بوی بد این کودها باعث شده مردم انتقاد شدیدی از جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و محیط زیست بخاطر سوء استفاده یک عده افراد سود جو از این کودها داشته باشند.

به نظر می رسد علاوه بر ترغیب کشاورزان به استفاده از کودهای توصیه شده، توقیف کامیون‌های حمل کننده کود مرغی فله‌ای(مرطوب) و بدون مجوز در مبادی ورودی شهر و راه‌های مواصلاتی به منطقه و استان و کنترل و نظارت مستمر نهادهای مربوطه و الزام اخذ مجوزهای بهداشتی برای حمل و نقل و تخلیه کود مرغی در زمین‌های کشاورزی، محدود کردن تسهیلاتی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و ارجاع متخلفان بهداشتی به مراجع ذی صلاح ، مهم‌ترین راهکارهای مقابله با مسئله کودهای مرغی هستند.

به هر حال همه واضح است که استفاده کنندگان از کودهای مرغی از هیچ نهاد، سازمان یا افراد ذی نفوذی برای این کار استفاده نمی کنند، بنابراین باید قبول کرد که آن همت و جدیت در کار نهادهای مربوطه برای جلوگیری از این مشکل تا کنون وجود نداشته است که البته به نظر می رسد مسئولین مربوطه شهرستان کنگان این بار تصمیمی قاطع برای ریشه کن کردن این معضل برای همیشه گرفته اند.

لزوم ورود جهاد کشاورزی و پلیس راهور استان

باید یادآور شد که نمی توان موفقیت دائمی و صد درصد برای این معضل بدون همکاری جهاد کشاورزی و پلیس راهور استان متصور بود و لذا این دو نهاد در سطح استان نقش کلیدی این ماجرا هستند.

 کودهای مرغی ایجاد مشکل می کند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان در خصوص این موضوع به خبرنگار ثلاث گفت: استفاده از کودهای مرغی در سیستم کشاورزی باید به نحوی مدیریت بشود که مشکلی پیش نیاید و اگر احیانا کود غیر متعارفی استفاده می شود، باید جایگزین آن معرفی شود تا هم کار کشاورزان انجام بگیرید و عقب نماند و هم اینکه مشکلی برای هشهریان پیش نیاید.

احمد آذریار اظهار داشت: کودهای مرغی به این شکلی که کشاورزان ما از آن استفاده می کنند، ایجاد مشکل می کند. همین کودها به صورت اصلاح شده و بسته بندی شده موجود است و هیچ مشکلی نیز برای محیط زیست ایجاد نمیکند و هدف کشاورز را در تغذیه زمین نیز برآورده می کند.

وی اضافه کرد: آخرین جلسه ما در جهاد کشاورزی و با حضور کشاورزان و صاحبان زمین ها بوده که مسائل و مشکلات استفاده از این نوع کودها به آن ها تذکر داده شد. در این خصوص هر هفته با جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت و درمان در ارتباط هستیم.

برخورد با کشاورزان متخلف از طریق مراجع قضایی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان ابراز داشت: با توجه به اینکه بارها به کشاورزان تذکر داده شده و اینکه دوست داشتیم این موضوع به صورت مسالمت آمیز حل شود ولی متاسفانه برخی از کشاورزان بدون توجه به تذکر و اخطارهای ما، کار خودشان را مانند سابق انجام می دهند؛ لذا بنا شد به همراه جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان، کشاورزانی را که به تذکرات ما توجه نکرده اند به دادگستری معرفی کنیم.

آذریار گفت: در این خصوص شکوایه ای تنظیم شده و هر سه نهاد محیط زیست، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان آن را امضا خواهند کرد و به دادگستری تحویل داده می شود.

وی با بیان این موضوع که مشکلات استفاده از این نوع کود به تایید کارشناسان هر سه نهاد رسیده است، عنوان کرد: این موضوع هم یک مشکل زیست محیطی و هم یک مشکل بهداشتی است و هم اینکه جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی ورود کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان خاطرنشان کرد: امسال موضوع بوی بد و هجوم مگس ها به واسطه استفاده کشاورزان از کود مرغی به نسبت سال گذشته تا حدودی کنترل شده ولی برای پیشگیری استفاده از این نوع کودها در سال بعد، به ناچار از طریق مراجع قضایی با کشاورزان خاطی برخورد خواهیم کرد.

کشاورزان متعهد به عدم استفاده از این نوع کودها شدند

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان در خصوص این موضوع به خبرنگار ثلاث گفت: هر موضوعی که سلامتی مردم و جامعه را به خطر بیندازد، ما موظف هستیم آن را پیگیری کرده و وارد عمل شویم.از همان سال گذشته بازدیدکنندگان ما در خصوص استفاده کشاورزان از کودهای غیر استاندارد مرغی که مضراتی را برای سلامتی مردم ایجاد می کند به ما گزارش داه اند که در همان زمان( سال گذشته) چندین جلسه در شورای سلامت شهرستان برای رفع مشکل گرفتیم.

محمود میر حاجی با اشاره به این مطلب که پس از جلسات متعدد سال گذشته، تصمیماتی گرفته شد که در مرحله اجرا به صورت ناقص انجام گرفت، افزود: قرار بود جهاد کشاورزی به کشاورزان آموزش های لازم را بدهد، راهنمایی رانندگی نیز مبادی ورودی شهرستان را کنترل کند تا کودهای غیر استاندارد وارد شهرستان نشود، کشاورزان نیز متعهد به عدم استفاده از این نوع کودها شدند؛ ولی متاسفانه طی بازدیدهای امسال متوجه شدیم که استفاده از کودهای مرغی توسط کشاورزان همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: کمیته های تخصصی را فعال کردیم و بازرسی های مستقیم و مشترک با دو نهاد دیگر یعنی محیط زیست و جهاد کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم. نهایتا طی جلسه ای که با حضور زمین داران و کشاورزان و نهادهای مربوطه برگزار شد، با کشاورزان اتمام حجت کردیم و به آن ها گفتیم که در صورت عدم انجام تذکرات و توصیه های انجام شده، بناچار متخلفین را به دادگستری معرفی خواهیم کرد.

مزرعه

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان تاکید کرد: از روز چهارشنبه تیم مشترک شورای سلامت از زمین های کشاورزی شهرستان بازرسی و بازدید خواهد کرد و در صورت مشاهده موردی که قبلا تذکر داده شده بود، آن کشاورزان به دادستانی معرفی خواهند شد.

میرحاجی با عنوان این مطلب که برای جلوگیری از تکرار این مشکل در سال های بعد چند پیشنهاد را ارائه شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان های دیگر نیز از این مشکل رنج می برند، لذا این موضوع را باید از طریق استان پیگیری کرد. اکثر کودهای غیر استاندارد از همدان و نهاوند وارد استان می شوند و لذا جهاد کشاورزی استان باید از مبدا بارگیری این کودها، جلوی کار را بگیرند.

وی افزود: مورد پیشنهادی دیگر این بود که راهنمایی و رانندگی استان، ورودی های استان را با دقت کنترل کند و در صورت مشاهده ورود کامیون های حامل این نوع کود، اجازه ورود به آن ها را ندهند.

محدودیت استفاده از تسهیلات کشاورزی برای کشاورزان متخلف

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان مورد پیشنهادی دیگر را اینگونه عنوان کرد: کشاورزانی که به هر نحو به تذکرات و توصیه های جهاد کشاورزی توجه نمی کنند، توسط این نهاد در محدودیت استفاده از تسهیلات جهاد قرار بگیرند. محدودیت در تامین سوخت برای کشاورزان متخلف و دیگر مزایای اینچنینی می تواند کشاورز را وادار به رعایت اصول تعیین شده می کند.

میرحاجی افزود: پیشنهاد دیگری که ارائه شد این بود که جهاد کشاورزی، کشاورزان را متقاعد به کاشت محصولاتی مانند گندم و غیره که نیاز زیادی به کود ندارد، بکند.

وی تصریح کرد: به هر حال بحث سلامتی و رضایت مردم برای ما خیلی مهم است و تاکید زیادی روی آن داریم به شرطی که کشاورزان با ما همکاری کنند و البته لطمه ای نیز به کار کشاورزان وارد نشود.

در بازدیدهای روزانه تذکرات و اخطارهای لازم داده شده است

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگان نیز ضمن تایید استفاده کشاورزان شهرستان از کودهای مرغی و نارضایتی شدید مردم از این موضوع به خبرنگار ثلاث گفت: در هر قسمتی که بتوان به این موضوع کمک کرد حتی اگر وظیفه ما نیز نباشد، حاضر به پیگیری تا حصول نتیجه هستیم.

سید محمد جعفر هاشمی خاطرنشان کرد: در این رابطه جلسه ای با حضور مالکان، مستاجران زمین ها، نماینده محیط زیست، بهداشت و درمان و دامپزشکی برگزار شد و تمام توصیه ها به کشاورزان ارائه شد؛ ضمن اینکه در بازدیدهای روزانه تذکرات و اخطارهای لازم نیز به آن ها داده شده است.

وی افزود: توصیه و مشاوره طبق قانون بر عهده جهاد کشاورزی است ولی طرح دعوی در این مورد بر عهده بهداشت و درمان است ولی با این حال حاضر به همکاری مشترک به اتفاق محیط زیست و شبکه بهداشت هستیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگان گفت: قرار شد تا با همکاری مشترک جهاد کشاورزی، محیط زیست و بهداشت و درمان شهرستان پس از بازرسی نهایی از زمین های کشاورزی در روز چهارشنبه ( ۱۶ مهر ) در صورت مشاهده تخلف از جانب هر کشاورزی، وی را به دادگستری معرفی کنیم.

 

شایان ذکر است که شورای اسلامی بندر کنگان پس از اعتراض شدید مردم به موضوع استفاده کشاورزان از کود مرغی، موضوع را سریعا به سمع و نظر نهادهای مربوطه رسانده و خواهان جلوگیری هرچه سریع تر از این اقدام کشاورزان شده است.

شورای سلامت متشکل از محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان و فرمانداری است.

 

———————–

گزارش: مصطفی صفایی

 

 

 

 

نامه جمعی از ساکنین اطراف زمین های کشاورزی در کنگان

 

 

نامه مردم در خصوص کود مرغ//

نظرات

  1. از اقای صفایی بابت پیگیری این موضوع مهم تشکر میکنم

  2. کارشناس says:

    فکر میکنم با توجه به رسالت شبکه بهداشت ودرمان که عهددار سلامت افراد جامعه می باشند میبایست پیش آهنگ این حرکت بیش از هر بخشی دیگرآنان باشند ودرصدد رفع مسئولیت از خود برنیایند درضمن پیشنهاد کشت گندم به عنوان کشت جایگزین در منطقه شهرستان که میزان متوسط بارندگی زیر دویست میلیمتر می باشد نه به صورت دیم ونه به صورت آبی بعلت پایین بودن سطح تولیدمقرون به صرفه واقتصادی نیست ودرضمن گندم هم نیاز به کود دارد واین کود مختص گوجه فرنگی که تنها نیست وکود مرغی درواقع یک کود آلی ارگانیک است که اگر به صورت بهداشتی وعمل آوری باشد وبه میزان لازم استفاده شود ضرری ندارد

  3. امين says:

    محله شهرک پریشانى( بلوار مدرس غربی) هم شرایط خیلی بدی داره و واقعا از بوی بد داریم خفه میشیم

  4. سعيد says:

    شما را بخدا برخورد کنید که کوتاهی کردن عقوبت دارد…
    من ساکن شهرک مدرس هستم و واقعا از این بوی نامطبوع آزرده شده ام.شب ها که هوا آرامتر است بوی بد بیشتر میشود.در شهرهای مردم بوی ریاحین و گل ها فضا را عطرآگین می کند ولی در شهر ما…
    خدا وکیلی اگر شخص یا مسئول رده بالایی سرزده به شهرمان بیاید احساس شرم نمی کنید؟
    آیا این قدر جنم ندارید که جلوی افراد متخلف را بگیرید یا اینکه بند پ مشکل ساز شده؟

  5. مریم says:

    سلام و تشکر از شما بابت پیگیری این موضوع،انتهای شهرک پریشانی هم با همین معضل دست به گریبان است و متاسفانه امسال هم علیرغم تمام تذکرات و پیگیریها مجددا از کود مرغی استفاده شد و واقعا بوی متعفن آن و نیز هجوم انواع لشکر مگس و پشه زجرآور است.اما چرا هیچ ارگانی نمیخواد یا جرات نمیکنه این موضوع رو حل کنه علتش رو نمیدونم!

  6. ارمین says:

    ممنون ازمطلبتان-ولی متاسفانه پیگیری مسولین فقط درحدحرف

  7. کنگونی00 says:

    اقای محترم ملک کاربریش مختص کشاورزیه یعنی چی مخصوص کشاورزی هم کود سم میخواد بدون اینها رشد نمیکنه خیلی نارحتین برین داد هوا فرمانداری و شهرداری کنید تغییر کاربری بدن به مسکونی که صاحب ملک از خداش از کشاورزی به مسکونی تبدیل بشه ./
    دیوار کوتاهتر از کارگر کشاورزی ندیدن بپرین (بجای که دنبال معلول بگردین دنبال علتش بگردین اصلاح کنید.) متاسفم برای مسئولین فقط فکرکرسین…………….

  8. وبگرد says:

    سلام خدمت شما و سپاس بابت پیگیری این موضوع،در مورد اعتراض مردم و لزوم جلوگیری از ورود کودهای مرغی و ممنوعیت استفاده از آن نظرات کاربران را منعکس کردید و حتما هم خیلی از مسئولین مربوطه این خواسته بحق را دیده اند،اما دریغ از یک فرد به ظاهر مدیر یا مسئول که در این مورد اظهار نظر و اعتنا و پیگیری عملی کرده باشه.متاسفانه امسال نیز همانند سالهای گذشته از کود مرغی استفاده شد حتی بیشتر از سالهای گذشته،انواع مگس و حشرات موذی و ناقل بیماری به خونه های ملت هجوم آوردند،بوی متعفن و غیرقابل تحمل کودهای مرغی آلوده توی دماغ و حلق همه رفت و بازهم همون افراد به ظاهر کشاورز به ریش همه مون خندیدن….امسال که گذشت،سال آینده هم که هیچ،سالهای بعد هم همین افراد میان،دوباره از کودهای بدتر از کود مرغی استفاده میکنن و باز به همه ما میخندن و میرن.فقط میتونم بگم برای این وضعیت و این مسئولین متاسفم.

  9. ناشناس says:

    باتشکرفراوان از خبرگزاری ثلاث بابت پیگیری کود مرغ
    متاسفانه مسئولین ما فقط درحد حرف زدن هستند و هیچ اقدامی نکردند معاون محترم بهداشت اگه یه سری با خانواده محترمشان دور فلکه شهرک پریشانی بزنند بعدا می فهمه که بوکردن کود مرغ یعنی چه اینکه پشت میز بشینم و آوردن کود مرغ محکوم کنم هنر نیس بچه هامون دارن مریض می شن مسئولین یه کمی تکون بخورن مگه فقط باید بچه فرماندار یا شهردار مسموم بشه که اقدام کنید مگه ما آدم نیستیم لطفا اقدام جدی کنید این معضل تا سال دیگه نگذارید ممنون

  10. دوست says:

    حسبی الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

  11. کریم says:

    باتشکرازپیگیریهای آقای صفایی بابت کود مرغ
    مسئولین از خدا بترسید واز نفرین مظلومان شهر کنگان
    انالله واناالیه راجعون

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن