بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 6481
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 30 مهر 93 5:30 ب.ظ

نیم نگاهی به یک هنر فراموش شده/

گلافی و تعمیر لنج‌های فرسوده در دیر+ تصاویر

اختصاصی ثلاث – لنج‌سازى و قایق‌سازى از قدیمى‌ترین و مهم‌ترین صنایع دستى جنوب ایران است و سابقهٔ‌ آن به دورهٔ‌ افشاریه مى‌رسد.

به گزارش ثلاث ؛ این صنعت در سال‌هاى اخیر به واسطهٔ افزایش مبادلات دریایى و صید ماهى از رونق زیادى برخوردار شده است. نیروى شاغل این صنعت منحصر به همان «گلافان»، (سازندگان لنج و قایق) قدیمى است. مصالح اولیهٔ مورد نیاز چوب‌هاى جنگلى مقاوم در مقابل رطوبت براى اسکلت و تخته‌هاى مرغوب هندى به نام ساى براى بدنه آن است. بقیهٔ مصالح از محل تهیه مى‌شود. هنوز وسیلهٔ کار گلافان بسیار ابتدایى است که سبب کندى کار و کمى تولید سالیانه مى‌شود.

هنرِ گلّافی که به ساخت لنج های چوبی در جنوب ایران اطلاق می شود به سرعت رو به زوال و فراموشی میرود. گلّافان در بخشی از کار خود که به «کلفات» مشهور است، به شکل ریتمیکی به کوبیدن چکش بر میخ و چوب می پردازند.

برای محکم شدن چوبها از میخهای بلند و درشتی شبیه میخ طویله استفاده میشود. به دور میخها الیاف پنبه ای که روغن اندود شده است تابیده  و سپس با سرعت و مهارت خاصی کوبیده می شوند.

تا چند سال پیش در شهر بندری کنگان این هنر در قالب یک شغل پردرآمد دیده می شد و بسیاری از این راه امرار معاش می نمودند. از عوامل رو به زوال رفتن این هنر دیرینه در جنوب استان بوشهر می توان به نابودی زیست گاه آبزیان دریایی پس از حضور صنعت در منطقه و صید بی رویه در حوزه صیادی و نیز افزایش تحریم های اقتصادی در سال های اخیر و به صرفه نبودن فعالیت های تجاری در بخش سفاری و تجارت و جمعاً کاهش تقاضا در این خصوص اشاره کرد.

 

لنج هایی نیز که نیاز به تعمیر بدنه و نظافت داشته باشند به ساحل کشانده شده و پس از طی مدت زمانی، تعمیر و به آب انداخته می شوند برای لنج های فرسوده زمان بیشتری صرف می‌شود.
عکاس : سعید صفایی
salasnews-gallafi-dayyer
سعید صفاییsalasnews-2-02 salasnews-3-03 salasnews-4-04 salasnews-5-05 salasnews-6-06 salasnews-7-07 salasnews-8-08 salasnews-9-09 salasnews-10-10 salasnews-11-11 salasnews-12-12 salasnews-13-13

نظرات

  1. سعيد says:

    بنازم آقا سعید سوژه های خوبی رو رصد و شکار می کنی باشد که به عکاسی تراز اول و حرفه ای در سطح لالیگا مبدل بشی پسر!!!

    • ناشناس says:

      چه میگی سی خوت . عکاس تراز اول مبدل بشی. سعید همین حالاش هم تراز اولن

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن