بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 6943
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 11 آبان 93 11:49 ق.ظ

جامعه “کنگان” و کارکردی مطلوب(1.2)

نظام شخصیتی

ثلاث- عبدالمجید اورا: شخصیت عبارت است از «مجموعه‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی مانند بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود …

ثلاث – عبدالمجید اورا: شخصیت  عبارت است از «مجموعه‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی مانند بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود.

نظام شخصیتی  افراد یک جامعه  متکی برهمین تعریف و سلسله روابط  متقابل استخراج می شود و در قالبی  دیگر گفته شده رفتار طبیعی فرد بدون اینکه در حال مراقبت از او باشند یا آنچه فرد از خود “برداشت” می کند و به همین مناسبت تاکید شده است که برتری شخصیت نسبت به اندیشه یک عامل جوهریست.

از این تعاریف چندین نکته می توان استنباط کرد :

نظام شخصیتی، برآمده از روابط متقابل فرد و اساس شکل گیری جامعه است در واقع فرد فرد جامعه با نوع برداشت‌شان ازخود و عملکردشان به یک جامعه عیار  و وزن می بخشند؛ ویژگی بارزتر اینکه نخبه های یک جامعه در ابعاد مختلف ساماندهی و جنب و جوش آن جامعه با همه ی کم و زیادش نقش اول را دارند و برای پرداختن به هدف نهائی در آن مسیر اصلی از اجماع  بر هدف یا اهداف  ریشه خواهد گرفت ؛ اجماع : یعنی اینکه جمعی متفاوت و مختلف و متنوع بر سر آنچه که ضرورت و اولویت  گروه  است حتی اگر بصورت فردی در برخی نقاط  به بخشی از ان اعتقاد نداشته باشند به تفاهم دست می یابند و شاخص تمرکز را منافع کل گروه در نظر می گیرند.

برای نقش آفرینی در ایجاد اجماع  اغلب طبقه بندی پایگاه اجتماعی افراد به شکل زیر لحاظ می شود،

پایگاه اجتماعی: ۱) صلاحیت ها و شایستگی های اکتسابی وذاتی۲) تفاوت فردی و مهارتها ۳) نقش مفید بودن برای کل جامعه .

پایگاه اجتماعی پایه گذار تغیر قضاوت دیگران درحالت متعارف در باره ماست و توان تعامل مثبت با مسائل مختلف بستگی به میزان ظرفیت ادراک و قابلیت اکتشاف فرد در جامعه تلقی می شود.

و در اینجا تفکر سلیم حکم می‌کند که رضایت درونی و ثبات روان فرد بر خواسته های مادی و جسمی بدور از افراط و تفریط در این ترکیب بندی هدف و مشارکت در اجماع ترجیح داشته باشد. البته خصوصیت  مثبت اینگونه افراد قابل  عیارسنجی است آنها به شرطی مسئولیت و منصب و شهرت را خواهند پذیرفت که زمینه  تبدیل شدن به انسانی بهتر و مفیدتر برای جامعه برای شان مقدور باشد و این خود تفریقی است میان شایستگان یک عنوان در مقابل ناشایستگان آن.

برای ورود به جزئیات این موضوع معیارهای عینی و ذهنی وجود دارند که بر پایه تحلیل کیفیت تحرک و کمیت عملکرد موثر میزان بهبود رفتارشخصیتی  بر پایه نظام کنش های موجود در جامعه به تبع ارزش ها وهدف های  پذیرفته  شده، نزد اکثریت جامعه  شناخته شده هستند و یا در حیطه شناخت قرار دارند.

طبیعی بودن اختلاف سلیقه نه عمومی شدن و فراگیر بودنش می تواند باعث رونق کار گروهی و پیگیری اهداف شود و نمایندگی کلی شخصیت جامعه که برگرفته از شخصیت تک تک افراد آن است برعهده داشته و با آنها ارتباط مستقیم دارد. طبعا با به حداقل رساندن دامنه ی اختلافات،  اثرات مثبت روانی را برای کل جامعه در بر خواهد داشت.

یکی از عناوین منفی : گاهی پیش می آید “فرد” برای  مطرح کردن خود از مسیر بی اعتبار سازی دیگران می خواهد بگذرد که این فرایند با توسل به عناوینی چون “مقصر اصلی”  موانعی را از “اشخاص” انتخاب کرده  و آنها را بازتاب داده و برجسته می کند تا با این ترفند به مقاصدی هرچند کوچک وکوتاه مدت نائل شود و این روند کمترین اثر منفی اش از هم گسیختگی روابط گروه و شناور شدن خواسته های فردی و افزایش فراوانی تمایل به “اول بودن” با هر شرایطی در همه سطوح  جامعه را گسترش میدهد و اینگونه می شود که همواره باید درخم یک کوچه ماند؟!

و برای فائق شدن بر چنین حالتی  و دست یابی به استاندارد سازی نقش ها با توجه به تفاوت های فردی و تنوع  معیارهای ارزیابی به  یک بُرد علمی و عملی با یک الگوی مقبول  براساس تحقیقاتی کاربردی  و بدور از انگیزه های شخصی  نیازمندیم که اهداف بلند  مشترک  را تضمین کند و سهم و نقش مقبول افراد بطرز شایسته ی تامین شود و مطمئن باشیم که جمع  پذیری در هرموقعیت “امروز  ” نسبت به موقعیت مشابه در گذشته  با قضاوتی یکپارچه و تجزیه ناپذیر می تواند در دسترس باشد اگر بخواهیم.
بویژه اینکه دراین پروسه لازم است ماموریت هر فرد وایفای نقش حساس و برجسته اش که پنهان مانده  را در بعد شخصیتی مرتبط با جامعه خود به روشنی تعریف کند و به رسمیت شناخته  و تقویت کنیم.

 

نظرات

  1. حرف منصفانه says:

    درود بر جناب اورا

    مطلب را موشکافانه نوشتید و بررسی کردید

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن