بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 7265
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 13 آبان 93 10:14 ق.ظ

گزارش خبری /

ساخت و سازها در کنگان رو به اشباع است/ لزوم بازنگری در طرح عدم ساخت بیش از ۵ طبقه در کنگان

اختصاصی ثلاث –  کنگان در سال‌های اخیر با انفجار جمعیتی همراه بوده و این موضوع سبب شده تا ساخت و ساز در این شهر با مشکلات زیادی روبرو باشد که در صورت ادامه این روند، طی یک دهه آینده هیچ جای ساختی در کنگان نمی ماند. بر همین اساس، بازنگری در طرح عدم مجوز ساخت بیش از پنج طبقه در کنگان ضروری است.

به گزارش ثلاث، طی سرشماری اعلام شده در سال ۹۰، رشد عجیب جمعیت کنگان، همه را دچار حیرت کرد؛ رشدی که نسبت به دوره قبل، جهشی دو، سه برابری را نشان می‌داد و طبیعتا عمده آن‌ها مهاجرانی بودند که برای کار در صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی‌ها، به منطقه سرازیر شده بودند.

مطمئنا با توجه به امکانات موجود اکثر نهادها، نوع مبلمان شهری، ترافیک جاده و خیابان ها و…در آینده ای نزدیک کنگان دچار معضل جدی و شاید لاینحل خواهد شد.

موقعیت جغرافیایی کنگان نیز به شکل یک باریکه ای است که از سمت شمال و جنوب آن با فاصله کم توسط دریا و کوه بسته شده است و از سمت شرق نیز به زمین های منطقه ویژه اقتصادی پارس محصور می شود.

رشد قارچ گونه ساختمان ها در اندک زمین های خالی باقی مانده در کنگان موید مهاجرپذیری بی حد و حساب این منطقه است. با این روند سریع ساخت و سازها، تا کمتر از یک دهه دیگر، حتی در کوهپایه های کنگان نیز جایی برای ساخت و ساز نخواهد بود.

اکثر ساخت و سازها دو یا سه و نهایتا پنج طبقه است و دلیل آن نیز عدم اعطای مجوز لازم به خاطر ضوابط و مقررات ساختمانی طرح ها و کمیسیون ماده ۵ است.

هرچند اعطای مجوز تعداد طبقات به عرض گذر و مکان ساخت بستگی دارد و در صورت اعطای مجوز، ممکن است باعث پیامدهایی بشود ولی باید در نظرداشت که با این روند ساخت و ساز نیز به زودی در شهر کنگان هیچ زمینی برای ساخت باقی نخواهد ماند لذا باید تدابیری مابین این دو موضوع اتخاذ شود که آپارتمان نشینی ترویج و ترغیب شود.

کمیسیون ماده ۵ نیز با علم به این موضوع که با راه اندازی شهرک ۱۰ هزار نفری نفت در شهرستان کنگان، ارتقا دانشگاه پیام نور کنگان به مرکز بین الملل، راه اندازی کامل فازهای مستقر در شهرستان، ال ان جی و… جمعیت کنگان جهشی دوباره به خود می گیرد، نیازمند نگاه ویژه اعضا کمیسیون ماده ۵ به شهرستان کنگان در خصوص موضوعات مربوطه است.

 شرایط سخت احداث ساختمان‌های بالای ۵ طبقه

شهردار کنگان در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: از نظر شورای عالی شهر سازی، هر شهر دارای یک طرح است و کنگان دارای بالاترین درجه این طرح یعنی طرح تفصیلی است.

عبدالله حسینی کنگانی افزود: رعایت ضوابط  و مقررات ساختمانی طرح ها از طرف شهرداری ها الزامی است. در طرح تفصیلی برای هر ملک یک کاربری تعریف شده و شهرداری باید بر اساس نوع کاربری مشخص شده، پروانه ساخت صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که متقاضی درخواست استفاده غیر مرتبط با نوع کاربری تعیین شده داشته باشد، شهرداری درخواست یاد شده را به کمیسیون ماده ۵ ارجاع می دهد و پس از موافقت کمیسیون، اقدام به صدور مجوز می کند.

شهردار کنگان گفت: در کمیسیون ماده ۵، بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها در هر استان به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار و در غیاب وی معاون عمرانی استانداری با عضویت شهردار هر شهر، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس شورای اسلامی شهر ذی ربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان انجام می شود که دبیرکل این کیسیون در اداره کل راه و شهرسازی استان است.

کنگانی عنوان کرد: احداث پاساژ صرفا در کاربری های تجاری مرکز شهری و محور خدمات شهری امکان پذیر است و خارج از کاربری های فوق از طرق کمیسیون ماده ۵ اقدام می شود.

وی با اشاره به این مطلب که درخواست احداث بالای ۵ طبقه نیز به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده می شود، افزود: تا کنون یک مورد درخواست هشت طبقه در کنگان داشته ایم که به دلیل مشکل تامین پارکینگ و همجواری با ساحل، در کمیسیون مورد موافقت قرار نگرفت.

شهردار کنگان همچنین خاطرنشان کرد: محور خدمات شهری کنگان در حاشیه بلوار ساحلی (محور ۶۰  متری) و بلوار امام خمینی مشخص شده است.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی، شهر را به سه پهنه یا قسمت تقسیم می کند و برای هر قسمت از آن تراکم تعریف کرده است که طبق تعریف هر پهنه، مجوز تعداد طبقات ساختمان ها نیز مشخص شده است.

شهردار کنگان ضمن عنوان این مطلب که تعداد طبقات بستگی به عرض گذر دسترسی دارد، افزود: مثلا زمینی که کنار یک گذر ۳۰ متری قرار دارد، مسلما مجوز تعداد طبقات آن با زمینی که در یک گذر ۸ متری قرار دارد فرق می کند. برای کاربری های تجاری نیز بستگی به معابر و گذر و مکان آن دارد.

کنگانی خاطرنشان کرد: جاهایی به غیر از بلوار امام و بلوار ساحلی را فقط ۱۰ درصد ملک را می توانیم مجوز تجاری سازی دهیم و این مجوزی است که در اختیار شهرداری کنگان قرار داده اند.

وی اظهار داشت: چنانچه شخصی متقاضی بیش از ۱۰ درصد تجاری سازی در خیابان فرعی باشد، درخواست را به کمیسیون ماده ۵ ارسال می کنیم. کمیسیون ماده پنج هرمدت یک بار برای هر شهری تشکیل می شود و نسبت به تغییر کاربری ها تصمیم گیری می کند.

شهردار کنگان اضافه کرد: به هر حال یکی از معیارهای تعداد طبقات ساختمانی، بحث عرض گذر و مکان آن است.

 درخواست بازنگری طرح تفصیلی شهر کنگان را داده‌ایم

کنگانی گفت: در صورت وجود متقاضی ساخت بیش از ۵ طبقه، باید درخواست خود را به ما دهند تا ما آن را به کمیسیون ماده ۵ ارجاع دهیم؛ به عبارتی مجوز ساخت تا ۵ طبقه به دست شهرداری کنگان است و لذا درخواست ساخت بالاتر از ۵ طبقه را باید به کمیسیون ماده ۵ برای تصمیم گیری ارجاع دهیم که پس از آن کارگروهی از مسکن و شهرسازی استان برای بازدید میدانی در محل حاضر شده و مواردی مانند مکان، پارکینگ آن، ترافیک، فاصله آن از مناطق نظامی و امنیتی، بانک، مدرسه و غیره را مورد ارزیابی قرار می دهند و چنانچه موردی نداشته باشد، آن را در کارگروه تایید می کنند و پرونده را برای کمیسیون نهایی ارسال می کنند.

وی ابراز داشت: ساخت و ساز و تعداد طبقات در کنار برخی کاربری ها مانند ارگان های نظامی- امنیتی محدودیت دارد.

شهردار کنگان خاطرنشان کرد: کتابی بنام مقررات ساختمانی شهر کنگان بر اساس طرح تفصیلی وجود دارد که چارچوب کاری ما است. طرح تفصیلی نیز مصوبه شورای عالی شهرسازی است که در اصل توسط استاندار به شهرداری ابلاغ می شود که ما نیز موظف به صدور پروانه ساخت بر اساس همین چارچوب هستیم و چنانچه مغایرتی وجود داشته باشد و درخواستی غیر از قانون و تبصره به ما ارائه شود، آن را به کمیسیون ماده ۵ ارجاع می دهیم.

کنگانی خبر داد: جدیدا درخواست بازنگری طرح تفصیلی شهر کنگان به لحاظ افزایش و تراکم جمعیت را داده ایم که انشاالله امسال مطالعات آن انجام بشود.

وی با اشاره به این موضوع که در برخی مکان ها مانند کنار بلوار امام برای مجوز تجاری سازی به لحاظ متراژ محدودیتی نداریم  ولی در خیابان های دیگر برای این امر محدودیت داریم، افزود: مقررات ساختمانی شهر کنگان بر اساس طرح تفصیلی به شهرداری جهت اعطای مجوز مجتمع تجاری بزرگ در فرعی ها به افراد نمی دهد، زیرا این موضوع را به واسطه ایجاد ترافیک، رفت و آمد خودروها، ایجاد سر و صدا و موارد دیگر، مخل آسایش ساکنین آن محدوده می داند و به عبارتی قانون به ما در جایی که عمده بافت آن مسکونی است اجازه دادن مجوز ساخت مجتمع های تجاری و پاساژ را نمی دهد.

شهردار کنگان گفت: دادن مجوز های تجاری انبوه در فرعی ها فقط منوط به مجوز کمیسیون ماده ۵ است و شهرداری فقط می تواند در حد مغازه هایی که مایحتاج روزمره مردم را برطرف کند مجوز دهد. مجوز مغازه هایی مانند نانوایی، خیاطی، سوپرمارکت، خشک شویی و…در فرعی ها بر عهده شهرداری است.

 

طرح تفصیلی طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلیه طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن ها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم های ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه حل مشکلات شهری و کلیه عوامل مختلف شهری در ان تعیین می شود.

……………………………………………………..
گزارش: مصطفی صفایی

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن