بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 7581
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 18 آبان 93 11:38 ق.ظ

گزارش خبری ثلاث

عدم رغبت ۸۵ درصد از کشاورزان شهرستان کنگان برای بیمه کردن محصولات/گوجه فرنگی محصول اول کشاورزان کنگانی

اختصاصی ثلاث- امروزه با توجه به شرایط خشکسالی و همچنین وجود مشکلاتی مانند آفات، سیل، تگرگ و بارندگی های شدید، اهمیت بیمه‌کردن محصولات کشاورزی بیش از هر زمان دیگری است ولی باز هم برخی کشاورزان رغبت چندانی به بیمه کردن محصولات کشاورزی ندارند.

به گزارش خبرنگار ثلاث، ، شهرستان کنگان تا سال ۱۳۸۲ شامل تمام محدوده کنونی شهرستان کنگان به همراه جم و عسلویه بود و به همین خاطر جزو قطب های کشاورزی استان نیز محسوب می شد.

با جدا شدن بخش جم از شهرستان کنگان در سال ۸۲ و بخش عسلویه در اواخر سال ۹۱ و تبدیل این دو بخش به شهرستان و حضور مهمانانی به نام صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه و انفجار جمعیت و به تبع آن افزایش بی حساب و کتاب ساخت و سازها، عملا کشاورزی در کنگان شکل بسیار کمرنگی به خود گرفت.

شاید در هیاهوی زندگی در کنار بزرگ‌ترین صنایع گازی خاورمیانه و آلودگی های صوتی و زیست محیطی منطقه، با در اختیار گذاشتن تسهیلات بیشتر، حمایت بیمه ها از کشاورزان و محصولاتشان و سوق دادن کشاورزان به سمت قانونمند شدن، بتوان اضلاع مثلث رونق و احیای کشاورزی در شهرستان کنگان را به هم متصل کرد.

کشاورزی و صیادی در منطقه به شدت تحت تاثیر گسترش ساخت و سازها و رشد مشاغل کاذب قرار گرفته است.

گوجه فرنگی

فاصله بروز خسارت تا زمان تعیین میزان خسارت زیاد است

هم اکنون گوجه فرنگی به لحاظ تولید در رده نخست و گندم و جو دیمی مقام دوم محصولات کشاورزی شهرستان کنگان را به خود اختصاص داده است.

متاسفانه کشاورزان در شهرستان کنگان تمایل چندانی برای بیمه کردن محصولاتشان نشان نمی دهند و تاکنون چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از آنان اقدام به این کار کرده اند.

برخی از کشاورزان معتقدند که بیمه یک سری پروسه های زمان بری دارد که  ضرر و زیان آن ها را کامل پرداخت نمی کند یا به صورت جزئی می پردازد.

آنها می گویند: از زمانی که محصول دچار سیل و تگرگ می شود تا وقتی که بازدیدها برای تعیین و میزان خسارت انجام شود یک پروسه زمان بر است که کشاورز در این فاصله برای بازگشت محصول به شکل اول، اقداماتی انجام می دهد لذا موقع بازدید بازرسان بیمه، به دلیل اینکه محصول شکل اولیه خود را پیدا کرده، بیمه نیز زیر بار خسارت آن نمی رود یا به صورت جزئی خسارت می پردازد.

 حدود ۱۵ درصد کشاورزان کنگان محصولاتشان را بیمه کردند

سید محمد صادق هاشمی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان به خبرنگار ثلاث گفت: گوجه، گندم و جو دیمی به ترتیب بیشترین محصولات کشت شده در زمین های کشاورزی شهرستان کنگان است.

وی افزود: کشت گوجه فرنگی به عنوان محصول اول کشاورزی شهرستان کنگان به صورت آبیاری و کشت گندم و جو به عنوان محصول دوم ما به صورت دیمی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان اظهار داشت: سال گذشته کل سطح زیر کشت گوجه فرنگی ما نزدیک به دو هزار هکتار بوده است و البته یک هزار هکتار نیز گندم و جو زیر کشت داشته‌ایم، اما امسال بخاطر بحران آب، قیمت گذاری و یک سری مسائل دیگر، برای کشت گندم و جو چیزی حدود ۵۰۰ هکتار در نظر گرفته شده و برای گوجه نیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار در نظر داریم که یک قسمت از آن کشت شده و قسمتی دیگر نیز در حال کشت است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما برای بازاریابی محصولات کشاورزانی است که دستور العمل و حقوق شهروندی را رعایت کرده اند.

IMG13231681

وی اظهار داشت: ما از هفته گذشته شروع به معرفی کشاورزان به بیمه برای بیمه کردن محصولاتشان کرده ایم که در صورت بروز خسارت، بیمه آن را جبران کند. بیمه حوادث غیرمترقبه ،سیل، تگرگ، و…از جمله آن است.

رئیس جهاد کشاورزی کنگان ابراز داشت: از آنجایی که برخی کشت ها مانند گوچه فرنگی خارج از فصل است لذا کشاورزان برای بالا بردن ضریب امنیت محصولات خود باید آن را بیمه کنند تا در صورت بروز خسارات بتوانند آن را جبران کنند.

هاشمی گفت: تاکنون چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از کشاورزان اقدام به بیمه کردن محصولاتشان کرده اند.

 عدم اطلاع و آگاهی کشاورزان از بیمه و مزایای آن

کارگزار و ارزیاب بیمه محصولات کشاورزی شهرستان های دیر، کنگان و جم در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: عمده محصولات تحت پوشش بیمه کشاورزی در شهرستان‌های دیر و کنگان و جم از باغات نخل و مرکبات و از زراعت گوجه فرنگی و گندم و جو است . دام سبک و سنگی، مرغداری و زنبور عسل نیز از موارد محصولات قابل بیمه در این شهرستان‌ها است.

عبدالرحمن مومنی ادامه داد: علیرغم تبلیغات وسیع بیمه در بخش های مختلف اداری از جمله بانک کشاورزی، جهاد کشاورزی و مراکز خدمات، متاسفانه برخی از محصولات عمده و غالب منطقه مثل گوجه فرنگی در کنگان از استقبال کمتری برخوردار است.

وی اذعان داشت: کشاورزان این منطقه که هر ساله خسارت جبران ناپذیری از تگرگ تا باران های سیل آسا و سرما متحمل می شوند ولی با این وجود باز تمایلی به بیمه محصول خود ندارند.

کارگزار و ارزیاب بیمه محصولات کشاورزی شهرستان های دیر کنگان و جم با اشاره به دلایل بی میلی کشاورزان برای بیمه کردن محصول، گفت: عدم اطلاع و آگاهی کشاورزان از بیمه و مزایای آن یکی از ان موارد است که برای رفع این مشکل نیاز به برگزاری کلاس‌های ترویجی و اطلاع رسانی از طریق مراکز خدمات و جهاد کشاورزی است.

گندم و جو

پائین بودن حداکثر تعهد صندوق بیمه/ عدم اعلام به موقع خسارت توسط بیمه گزار

مومنی خاطرنشان کرد: پائین بودن حداکثر تعهد صندوق بیمه در قبال محصول بیمه شده رغبت کشاورزان به بیمه را پائین برده است که راه حل آن بالا بردن حق بیمه و حداکثر تعهد به طور دقیق با بررسی فنی محصول و کمیته فنی و مشترک صندوق بیمه و جهاد کشاورزی است.

وی عنوان کرد: عدم اعلام به موقع خسارت توسط بیمه گزار باعث کاهش میزان غرامت مشمول می شود که پیشنهاد می‌شود که کشاورز پس از وقوع خسارت بلافاصله به طور کتبی خسارت را به بانک کشاورزی اعلام دارد.

کارگزار و ارزیاب بیمه محصولات کشاورزی شهرستان های دیر کنگان و جم مورد دیگر را عدم بیمه کردن محصول توسط غیر بومیان شهرستان (نهاوندی) دانست و افزود: باید صاحبان زمین، اختیار بیمه کردن محصول را نیز به موجر خود بدهند.

…………………………………………………
گزارش: مصطفی صفایی

نظرات

  1. امید روحانی says:

    کنگان بندر است وکارمردم صییادی ودریانوردی هم مردم وهم مسولان غفلت کردند وکنگان راازاین نعمت محروم ساختند لازم است تااسکله بزرگی ساخته شود تاازنعمت دریا استفاده بهینه گردد گوجه فرنگی شغل مردم کنگان نیست چراغفلت

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن