بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 7733
تعداد نظرات:۲۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 22 آبان 93 7:00 ق.ظ

تصویب طرحی مغایر با متد و نظریه های شهرسازی/

جانمایی قابل تامل برای شهرک صنعتی کنگان

ثلاث – اکبر طهماسبی : امروز با توجه به بیانیه هزاره سوم سازمان ملل متحد واجلاس های متعدد در سراسر دنیا، پایداری به عنوان بخش اساسی نظم جهانی شناخته می شود و توسعه پایدار از اصولی است که اندیشمندان و صاحب نظران مورد توجه قرار می دهند.

ثلاث – اکبر طهماسبی : امروزه با توجه به بیانیه هزاره سوم سازمان ملل متحد و اجلاس های متعدد در سراسر دنیا، پایداری به عنوان بخش اساسی نظم جهانی شناخته می شود و توسعه پایدار از اصولی است که اندیشمندان و صاحب نظران آن را مورد توجه قرار می دهند.
این بدان معناست که حفظ استانداردهای سطح زندگی آینده بشریت اهمیت بسیار زیادی دارد به طوری که دیگر نمی توان از محیط زندگی انسان ها همانند گذشته بهره برداری و استفاده کرد.

شهرک صنعتی کنگان

شهرک صنعتی کنگان

در زمینه زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست کنوانسیون های بین المللی متعدد‌ی برگزار گردیده که ایران نیز در آن شرکت داشته که از جمله آنها می توان به کنوانسیون منطقه ای کویت اشاره کرد که با هدف همکاری دوباره و حمایت و توسعه محیط زیست دریایی و نواحی ساحلی خلیج فارس و دریای عمان در برابر آلودگی شکل گرفته است .
آلودگی دریایی منطقه مشترک بین کشورهای شرکت کننده توسط نفت یا سایر مواد مضر یا سمی ناشی از فعالیت های انسان در خشکی و یا در دریا و از طرفی افزایش شهرنشینی و بروز معضلات زیست محیطی در دهه‌های پایانی قرن بیست و یکم، بحث توسعه پایدار شهرها را پیش روی متخصصان و صاحبنظران مسائل شهری قرار داده است.
هدف از بیان مقدمه ای که در ابتدای این نوشته آورده شد، این است که در شهرستان کنگان نیز افزایش جمعیت شهری، مهاجرت از روستا و شهرهای بزرگ و کوچک به سمت شهرستان باعث شده تا این شهرستان (بویژه بندر کنگان) با مشکلاتی مانند کمبود مسکن، اشتغال، تورم، آسیب های اجتمای و فرهنگی و آسیب های کشوری و استانی از نظر شهرسازی مواجه شود و انتظار می‌رود که در سالهای آتی و نسل های آینده بتواند جوابگوی نیاز های تفریحی و گردشگری کشور، استان و شهرستان باشد.

با توجه به وضعیت موجود و واقع شدن شهرک صنعتی کنگان در این ساحل که مغایر با هرگونه متد و نظریه های شهرسازی، توسعه پایدار شهری و مدیریت شهری است این انتظار از مقامات ، مسئولین و مدیران ارشد استان و شهرستان می‌رود که در خصوص تحقیق و تفحص و مطالعه مساله بوجود آمده اقدام نمایند و همچنین از آنجایی که ابتدای شروع ساخت و ساز و ایجاد زیر بنای شهرک صنعتی است، ترتیبات مقتضی و لازم، اتخاذ و نسبت به سالم سازی منطقه و ساحل باقی مانده شهرستان و انتقال وجابجایی شهرک صنعتی شهرستان تلاش کافی و لازم بعمل آورند.
کمی اندیشه کنیم
جنگ انسان و طبیعت تا کی؟
مرگ ماهی ها تا چند؟
کو دگر شیر و پلنگ
جوجه سار چرا افتاده؟
از چه رو بال کبوتر زخمی است؟
پر پرواز کبوتر بشکست
لانه گرگ چرا ویران است؟
شهرها ز چه رو بی آبند؟
کمی اندیشه کنیم
اب اگر آلوده
دشت اگر بی هوا
آسمان بی گنجشک
و درختان؛اگر از زمزمه گشتند تهی
چه جوابی داریم
کودکی را که به خود خواهد گفت :
((حق)) ما را خوردند . سهم ما را بردند …
اکبر طهماسبی
دانشجوی دکترای جامعه شناسی

نظرات

  1. سعيد says:

    ای آقا اگه اینا به فکر بودن که خوب بود.طبق اصل مدیریتی هر چیزی را نخست باید تعریف کرد و سپس آنرا مدیریت کرد.آیا در این خصوص تعریفی صورت گرفته یا ملاک و معیاری جهت سنجش ادواری و مقارن با رشد جمعیت تعیین شده است؟

  2. najvaye-kangan.عبدالمجید اورا says:

    با تشکر تقدیر از آقای طهماسبی؛نقد علمی قضایای شهرستانی موجب بهبود شرایط می شود. احسنت

  3. حمید says:

    تنها ساحل باقی مانده بندر کنگان فقط همین منطقه هست که تابلو بزرگ شهرک صنعتی نصب کرده اند. بخدا متاسفم برای مسئولین که اجازه داده اید حتی تابلو شهرک صنعتی تو اون منطقه نصب شود.
    تا کی باید چوب ندونم کاریهای شما خورد ؟
    حرف دلم رو به کدوم بشری بگم.. . خدایا اگر چوبی داری بزن، بزن که تلفات بیشتر از این یعنی مرگ.

    این همه زمین چرا کنار تنها ساحل زیبای کنگان ؟؟

    مرگ باد بر آنان که حق مردم رو میخورند و فقط فکر منافع شخصی خودشون هستند.

  4. دینا says:

    مصرع آخر شعر ؛؛؛؛؛ حرف دل منه ؛؛؛؛؛.. تمام غم ما؛ حرف ما؛ انتقاد ما……‌تو همین مصرع هست……..تشکرآقای طهماسبی……..‌ الله نگهدارت باشد.

  5. عادل says:

    احسنت حاج اکبر

  6. جنوب کنگان says:

    کی حرف ما گوش میده اگه حرف ما گوش بدن میخرن میبرن

  7. ت.خلیفات says:

    با سلام
    طبق قانون قبل از اجرای هرطرحی باید ابتدا مطالعات EIA ان انجام گرفته باشد .اینجانب مصرانه از مسئولین تقاضای ارائه آن مستندات را به عموم دارم .
    چطور ما برای سایتهای تنبک و اختر که این مطالعات را انجام دادند (هرچند ناقص یا کپی برداری ) حساس و نگرانیم ولی برای خودمان بی خیال؟؟؟؟
    به شخصه آمادگی کامل و بی طرف خود را جهت بررسی و نقد آن مطالعات اعلام می نمایم ( در صورت ارایه )

  8. همشهری says:

    سلام. تشکر میکنم از اقای طهماسبی که احساس مسولیت کردن.ماهم چندین بار به بعضیا گفتیم متاسفانه
    فاییده نداشت.ظاهرا دستی تو کاره که ساحل کنگان رو از بین ببرن.

  9. محمد ف says:

    درود وسلام به بزرگ اندیشان .
    احسنت بر شما اقای اکبر طهماسبی .جای دارد که به شما افرین گفت بله اگر همه مسئولین فکر شما را داشتن خیلی عالی بود ………………..

  10. درود بر جناب طهماسبی عزیز.
    بی شک مردم ما روزی آگاه خواند شد و در برابر این کارهای نسنجیده و غیر کارشناسی ایستادگی خواهند کرد. سپاس از یادداشت ارزشمند شما

  11. ساحلی در نابودی says:

    با سلام خدمت عزیزان همشهریان کنگانی

    چی بگیم از کی بگیم هدف مسئولین توسعه صنعتی شهر کنگانه که هیچ نیازی به این کار نیست و اگر هم نیازی باشه باید جایی در نزدیکی کوه باشه
    هیچکی دلش واسه مردم کنگون نسوخته همه به فکر جیبهای خود هستن
    همه چیز نابود شده چیزی دگه نمونده واسته تفریح کردن با این روندی که ما داریم انشاالله چند سال دگه باید مسافران نوروزی رو ببریم تو بلوار امام خمینی یا کوه یا محل دفن زباله ….
    من مسئولی تو شهر نمیبینم که بخوام از اون تشکر کنم

  12. محمد says:

    صحتهایت خیلی زیباست اما خریدار ندارد ۰خداوند دشمنان کنگان را از بین ببرد

  13. یک فرهنگی says:

    من از خدا می خواهم که حق مردم را از مسءولان بی خیال بگیرد. بخدا مردم گناهی ندارند.

  14. حسین says:

    درود بر دکتر طهماسبی این مطلب باید پیگیری. شود همه‌ی دوستان لطف کنن این متن‌ روبه تمام مردم کنگان بفرستند باشکر حسین پ

  15. فراسخن says:

    درودبرطهماسبی عزیزکاش درکنگان مسولیتهابراساس لیاقت،تخصص،ومدرک گذاشته می شدوفرذفوق لیسانس دریک اداره نفرسوم یک قسمت باشدوازجمله طهماسبی عزیزواین جانمایی کنارساحل کنگان خیانت وقابل گذشت ازطرف مردم بیچاره کنگان نمی باشد.

  16. محمدی says:

    درود خدا بر کسانی که قدر طبیعت و محیط زیست را می دانند مگر ما انسانهای کنگانی از پلنگ ایرانی کمتر هستیم که نمخواهند نسلش از بین برود ولی تو فکر مردم کنگان نیستند که دارن بر اثر فازهای گازی دچار بیماری ناعلاج مشوند مسولین مرده اند خدا نیا مرزتشان ۰ درود بر دکتر اکبر خان

  17. علیرضا says:

    متاسفانه معاون عمرانی فرمانداری حمایت قابل توجهی از شهرک صنعتی کنگان میکنن و دلیلش هم واسه همه نا مشخصه…

  18. علیرضا says:

    کنگان نیاز به شهرک صنعتی ندارد

  19. احمد says:

    احسنت بر شما آقای طهماسبی ما کنگونیا اگه دست به دست هم دهیم میتونیم جلوی ساخت آن بگیریم واقعا که شهردار ما در انتخاب این مکان بسیار بسیار اشتباه کرده

    • ثلاث says:

      کاربر گرامی احمد! انتخاب مکان ایجاد شهرک صنعتی بعهده شهرداری ها نیست.

  20. کنگانی says:

    دوستان وهمشهریان عزیز.بانشستن در پستوی خانه و نق زدن مشکلی حل نشده ونخواهد شد.همین الان گوشی تلفن را بردار وبا فرمانداری تماس بگیر واعتراض خود را نسبت به این مساله اعلام کن.من بررسی کردم ظاهرا تاثیر گذار خواهد بود.خواهشن بی تفاوت نباشیم.
    کس نخارد پشت من ….جز ناخن انگشت من.

  21. ناشناس says:

    کاش توی همه جای ایران نه فقط کنگان ده تا مثل اقای طهماسبی بود
    کاش…

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن