بروز شده در : جمعه 25 اسفند 1402 ساعت 9:51 بعد از ظهر

حسن خّیال(افروخ)

حسن خّیال(افروخ)

اختصاصی ثلاث – در شهرستان کنگان و عسلویه وحتی شهرستان پارسیان(گاوبندی) کمتر کسی است که حسن خّیال(افروخ) را نشناسد یا دقایقی آهنگ دلنواز نی انبانش را گوش نداده باشد.


او در حقیقت یکی از استادان چیره دست و خوش پنجه استان بود که با مهارت تمام نی انبان را می نواخت و روح و جان شنونده را نوازش و او را وارد خلسه ای عمیق می کرد و گاهأ هم اتفاق می افتاد که در حین نواختن با چشمهای بسته تحت تاثیر حس عجیب هم خود و هم دیگران را به گریه وامی داشت.
راستی این ناله عجیب که از پوست جانوری بلند می شد با روح و جان آدمی چه میکرد؟
زوزه اش باعث تخلیه درون می شد وحس و حال عجیبی ایجاد می کرد ؛غمی توأم با شادی و اشکی همراه با لبخند.
زنده یاد افروخ قریب پنجاه سال بود که پای ثابت عروسی سیرافیان بود و شادی بخش محفل مردم خونگرم جنوب علی رغم اینکه سن و سالی ازش گذشته بود ولی سرشار از انرژی و با اجرای گرده های گوناگون محفل را به اوج شادی می برد کمتر علاقه مندی است که کلیپ های صوتی و تصویری اش در گوشی همراه خود نداشته باشد.
آوازه این استاد موسیقی سنتی بوشهرحتی در کشور های حاشیه خلیج فارس طنین انداز بود و گاه گاهی از امارات متحده عربی او را برای جشن عروسی فرزندان خود دعوت می کردند.
حدود ۷۰سال سن داشت و مدتی بود که این زنده یاد درگیر یک بیماری بدخیم شده بود بطوری که شور و شوق گذشته را به فراموشی سپرده بود.نفس هایش کوتاه و طی چند مرحله شیمی درمانی و خسته از مراجعات متوالی به بیمارستان های شیراز و بیشتر در خانه بستری بود تا اینکه….
برای همیشه با شهر سیراف وداع کرد…
روحش شاد و یادش گرامی باد(الفاتحه)

 قنبر سماچی
حسن افروخ (خیال)

حسن افروخ (خیال)

حسن افروخ (خیال)

حسن افروخ (خیال)

حسن افروخ

حسن افروخ