بروز شده در : جمعه 25 اسفند 1402 ساعت 9:51 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 9840
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:شنبه 6 دی 93 4:24 ب.ظ

قریه عینات

شهرستان کنگان ( مدینه کنگون ) در زمان قدیم

به گزارش ثلاث وبلاگ روستای تمبک(قریه عینات) نوشت : مقرّ حکمرانی بنی خالد در جهت غربی و مرکز شهرستان کنگان در استان بوشهر در جنوب ایران واقع شده است که از جهت غربی به دامنه کوه ها و از جهت جنوب به سواحل خلیج فارس و در شرق روستای بنک که از توابع آن تقریبا به مسافت ۶ کیلومتراز آن واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۰ متر می باشد .

 به گزارش ثلاث وبلاگ روستای تمبک(قریه عینات) نوشت : مقرّ حکمرانی بنی خالد در جهت غربی و مرکز شهرستان کنگان در استان بوشهر در جنوب ایران  واقع شده است که از جهت غربی به دامنه کوه ها و از جهت جنوب به سواحل خلیج فارس و در شرق روستای بنک که از توابع آن تقریبا به مسافت ۶ کیلومتراز آن واقع شده است  و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۰ متر می باشد .

شهر کنگان شامل ۱۰۰۰۰ خانه مسکونی که مصالح آن ها از سنگ ، سیمان ، و گچ و بعضی دیگرآن ها از سنگ و گِل ساخته شده است و از جمله قلعه ی حاکم منطقه در شمال شهر واقع است .

جمعیت آن از قبایل مختلف اعراب ، اما جمعیت اصلی آن از آل مره و بنی خالد و همچنین قبیله های دیگر در شهر ساکن می شوند که از مناطق (دشتستان) و (تنگسیر) و (آبادان) و (دزفول) به این سوی مهاجرت کردند .

قبایل عربی(جمعیت اصلی شهر) سنی شافعی مذهب به دو زبان عربی وایرانی(فارسی) سخن می گویند ، تکلم آن ها به زبان فارسی  بخاطر تاثیر همسایگی که با قبایل دیگر دارند و در حال حاضر آن ها اقلیت شهر و اکثریت آن قبایلی که از مناطق دیگر به این سوی مهاجرت کردند .

۱ ــ قبایل (قبیله ها) :

آل ابــناو – آل خواجه – آل بولاغــــروه – آل بوالانخیـــلاوی – آل بونورانی – آل بوجوری – آل بو عبدالسلام – آل بو العربی – آل بو حاجی داود – آل بو مطور و هم عبیـــدل – آل بوقیسی – آل بوقطباه – آل بو عبدالوهاب – آل بومهداجی – آل حسن عبدالله حاجی – آل بوحایوه – آل بو حسین جمال – آل بوسلامی – آل حسین عبدالله محمد یوسف – آل بوزیناه و هم حمادیون – آل بوشبیلی – آل بو غریبو – آل تلی – آل بو سعید – هولاء هم عرب سنیون ، اما العشائر الاخری فهی : آل بو دشتی – آل بو طهماس – آل بو عبدالرضا – آل بو غلوم – آل بو شیخ حسن – آل بو سید محمد .

۲ ــ  منابع در آمد :

از مهم ترین منابع در آمد آن ها  کِشت پیاز ، توتون ، گندم ، جو و ماهیگیری به اضافه تجارت .

و  همچنین به سرامیک کاری مشغول هستند.

و یکی دیگر از منابع درامد انها دریاست…بطوریکه دریانوردان  با کشتی های خود به کشور های غربی خلیج از جمله کویت،بحرین،قطر و دبی مسافرت میکردند

و با تکیه بر واردات و همچنین پخش کالاهای تجاری و جابجای مسافرین زندگی خود را سپری میکردند..

۳ ــ زمین های کشاورزی:

المنکلی – السلطانیه – الوقف – أرض ملا عیسی – اللمبوه – البهزادیه الغربیه – البهزادیه الشرقیه – الابریجه – الشلش – الکوده – العون – الزمونیه – الحمدانیه – أرض شیخ سعید – فلج الشرقی – البونه – أم سافر –تمبه المره – أرض عثمان – بسط املا – الغفوریه – العداس – أرض هولی .

۴ ــ باغ های نخل:

نخل المنکلی – نخل زار ملک – نخل الشیش – نخل خلیلوه – نخل القیسی – نخل محمود – نخل حاجی غریب – نخل الشیخ – نخل غریبو – نخل نازکوه – نخل الکوایم – نخل غانم – نخل مهداجی – نخل محمد غلوم – نخل آل بو خلف – نخل الکلی .

۵ ــ رودها(دره ها) و چاه ها:

الف ــ رودها( دره ها ):

وادی الشرقی – وادی جوری – وادی محمود – وادی الشیش – وادی بکموس – وادی شیخ سعید – وادی غلوم – وادی عبدالسلام .

ب ــ چاه ها:

طوی غفوریه – طوی مریم – طوی خمیس – طوی خدیجه – طوی الحمدانیه – طوی الوقف – طوی العون – طوی اللمبوه – طوی الدوله – طوی ابراهیم – طوی حاج ابراهیم

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. ناشناس says:

    سلام، لطفا منابع این اطلاعات هم بنویسید، تشکر

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن