بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 11189
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 4 بهمن 93 3:06 ب.ظ

دریانما

بی توجهی استاندار و رئیس جمهور به “دُر یتیم خلیج فارس”

یکی از انتظارات مردم و مسولین خارگ در سفر اخیر هییت دولت، توجه ویژه به مشکلات این جزیره بود که نه تنها این مسئله شکل نگرفت، بلکه رییس جمهور، حتی برنامه ای کوچک برای سفر به بزرگترین پایانه های نفتی ایران تدارک ندید. این در حالیست که رییس جمهور نمایندگانی را به مراکز شهرستان ها […]

یکی از انتظارات مردم و مسولین خارگ در سفر اخیر هییت دولت، توجه ویژه به مشکلات این جزیره بود که نه تنها این مسئله شکل نگرفت، بلکه رییس جمهور، حتی برنامه ای کوچک برای سفر به بزرگترین پایانه های نفتی ایران تدارک ندید. این در حالیست که رییس جمهور نمایندگانی را به مراکز شهرستان ها و شهرهای بزرگ استان بوشهر برای بازدید و پیگیری مسایل و مشکلات اعزام کرد، اما از ارسال یک نماینده به این جزیره استراتژیک امتناع ورزید.

خارگ جزیره ای  با ۳۲ کیلومتر مربع که علی رغم وسعت کمش، همچون نگینی در دل خلیج فارس می درخشد. جزیره ای که به حق، به گفته جلال آل احمد، دُر یتیم خلیج فارس است. این منطقه کوچک، با قراگیری شرکت های بزرگی همچون پایانه های نفتی ایران، پایانه های نفتی خارگ، فلات قاره منطقه خارگ، پتروشیمی خارگ، شرکت ملی نفتکش و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی و صادرات بیش از ۹۵ درصد نفت ایران، به عنوان یکی از استرتژیک ترین مناطق کشور و جهان مطرح است.این در حالی است که علی رغم درآمدزایی بالای این جزیره که بیش از ۷۰ درصد ارز آوری کشور را به عهده دارد، اما همیشه مورد بی مهری مسولین قرار گرفته است و مردم مقاوم آن اما همچنان صبر و مقاومت پیشه کرده اند.

هییت دولتی که بزرگی خارگ را ندید!

یکی از انتظارات مردم و مسولین خارگ در سفر اخیر هییت دولت، توجه ویژه به مشکلات این جزیره بود که نه تنها این مسئله شکل نگرفت، بلکه رییس جمهور، حتی برنامه ای کوچک برای سفر به بزرگترین پایانه های نفتی ایران تدارک ندید. این در حالیست که رییس جمهور نمایندگانی را به مراکز شهرستان ها و شهرهای بزرگ استان بوشهر برای بازدید و پیگیری مسایل و مشکلات اعزام کرد، اما از ارسال یک نماینده به این جزیره استراتژیک امتناع ورزید. این در حالی است که دیگر روسای جمهور شخصا به خارگ می آمدند تا پیگیر مشکلات جزیره قاومت شوند.

 البته اگر سفر نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی که در آن ایام صرفا برای حل مشکل مالی این سازمان با شرکت نفت پایانه های نفتی، نه برای حل مشکلات مردم به این جزیره سفر کرد را جزء نمایندگان دولت محسوب نکنند.هرچند مردم خارگ در این سفر به واسطه شرایط نامساعد جویی نتوانستند و عدم تردد کشتی از رییس جمهور خود استقبال کنند، اما انتظار این را داشتند که لااقل میزبان یکی از وزرای دولت دهم، نه در اسکله خارگ، که خود رنج بسیار از آن دیده اند، بلکه در فرودگاه مجهزی که شاید طعم استفاده از آن را تا به حال نچشیده اند! باشند.

وزیر نفتی که خارگ را تحریم کرده است!

قریب به دو سال از عمر دولت دهم میگذرد و بزرگترین پایان های صادرات نفتی ایران، تا به حال حضور وزیر نفت دولت دهم را در خود احساس نکرده است. این بی مهری در حالی رقم می خورد، که شاید از بعد از انقلاب تا کنون، این مسءله بی سابقه باشد و هنوز مشخص نیست چرا وزیر نفت، در حالیکه ده ها شرکت بزرگ نفتی در خارگ مستقر هستند و پروژه عظیم ان جی ال نیز که برای جمع آوری گاز میادین نفتی در دست احداث قرار گرفته، چرا تمایلی به بازدید از آن ها ندارد. شاید وزیر نفت از مواجهه با تماشای صحنه ترافیک نفتکش های خارجی در اطراف جزیره خارگ به واسطه ارزان شدن نفت امتناع می ورزد!

وزارت نفت در دولت اخیر خدمات خود به جزیره و مردم دلاور آن را نسبت به گذشته کمتر کرده است و این علات سوال معناداری در برابر چرایی این اقدام است.

مردمی که هنوز استاندار خود را ندیده اند!

یکسال و دوماه از روی کار آمدن جوانترین استاندار کشور می گذرد و این در حالیست که علی رغم سفر استاندار به اغلب شهرهای استان، مردم خارگ هنوز از رویت این استاندار جوان بی نصیب مانده اند. گفته ها حکایت از آن دارد که مهندس سالاری، قصد سفر به جزیره خارگ، با شناور مسافربری جدید را دارد و اگر این مسئله حقیقت داشته باشد، شاید مردم خارگ هیچگاه فرصت دیدن جوانترین استاندار دولت دهم را پیدا نکنند! با وجود همه مشکلات موجود در خارگ، ماه ها از وعده سفر استاندار به خارگ که در نشست های خبری فرماندار بوشهر مطرح شده بود می گذرد و مردم این جزیره همچنان برای دیدن سالاری چشم به اسکله دوخته اند.

وعده های فراوان فرماندار بوشهر و بار مضاعف مشکلی بر مشکلات دیگر

ابراهیمی شاید یکی از معدود فرماندارانی بود که طی یکماه و نیم اولیه حضورش، بیش از ۳ بار در خارگ حضور پیدا کرد و امید این می رفت که گره گشای مشکلات مردم خارگ باشد. اما با گذشت بیش از ده ماه از حضور اولیه این فرماندار در خارگ، هنوز مشکلات اساسی و اولیه مردم این جزیره، به ویژه ایاب و ذهاب برطرف نشده است و این در حالی است که ابراهیمی بارها از حل این مشکل و آغاز سفر کشتی مسافربری جدید خارگ در هفته بعد خبر داد که هنوز رسیدن این هفته برای مردم خارگ محقق نشده است و حرف ها و شایعه های بسیاری مبنی بر خرید و انتقال کشتی مسافربری خارگ در بین مردم این جزیره دهان به دهان می چرخد و یاس و ناامیدی مشهودی در فکر و ذهن مردم نمود پیدا کرده است و نه تنها در این مدت مشکلی از مشکلات مردم برطرف نشد، بلکه نرخ بلیط مسافربری کشتی زمرد نیز به بهانه هم طراز شدن با نرخ آتی کشتی مسافربری جدید و ضرر ندیدن پیمانکار آن بیش از ۴۰ درصد افزایش داشت و خدمات دهی آن نیز هیچگونه تغییری نیافت و تنها مشکلی بر مشکلات مردم افزود و اعتراضات بسیاری را به همراه داشت.

مشکلاتی که هر روز بیان می شود و هیچگاه حل نمی شود

مشکلات خارگ شاید در طول بیست سال اخیر همیشه واضح بوده است و بارها بیان شده اما هنوز بسیاری از آن ها به قوت خود باقی است و چشم انتظار مساعدت مسولین و همت آنان برای رفع آن ها است. بودجه ۵ میلیاردی شرکت نفت که بیش از ۲ سال است به اداره بندر و دریانوردی پرداخت شده و پنج میلیارد تومان بودجه مصوب دولت  که باید نوسط اداره بندر پرداخت شود، شاید به راحتی بسیاری از مشکلات تردد مردم خارگ برای خرید کشتی را برطرف کند اما هنوز کسی در این زمینه که چرا روند حل این مشکل این همه به طول انجامیده است پاسخگو نیست. سند مالکیت مردم، مشکلات برق، آب و فاضلاب، عدم استقرار پلیس +۱۰ ، فنی و حرفه ای، آبفا، ثبت و احوال، بنیاد شهید و بسیاری ادارات دیگر از جمله مشکلاتی است که هنوز پابرجا باقی مانده است.

منبع: “دریا نما “

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن